Wrocław/ Na ulice miasta wyjechało dziewięć nowych autobusów
Dziewięć nowych autobusów wyjechało w piątek na ulice stolicy Dolnego Śląska. Do końca listopada Solaria dostarczy łącznie 57 niskopodłogowych pojazdów, które wrocławskie MPK wydzierżawi na dziesięć lat za ponad 77,5 mln zł.
Według rzecznika prasowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji we Wrocławiu Agnieszki Korzeniowskiej, nowe autobusy zastąpią wysłużony tabor.
"Wśród nich znajdzie się 45 pojazdów pojedynczych o długości 12 m oraz 12 przegubowych o długości 18 m. Są to fabrycznie nowe, ekologiczne, komfortowe, a także przyjazne osobom starszym i niepełnosprawnym autobusy" - twierdzi Korzeniowska.
Nowe autobusy są wyposażone m.in. w fotele o zwiększonej wytrzymałości, obite wysokiej klasy tapicerką, klimatyzację z nawiewem w całym pojeździe, monitoring, ekrany LCD z informacją pasażerską oraz lampy podczerwieni zapewniające lepszą rejestrację kamer w nocy.
Na udogodnienia mogą liczyć też osoby niepełnosprawne. Z myślą o nich nowe autobusy zostały wyposażone m.in. w przyciski opisane alfabetem Braille'a dla osób niewidomych, jaskrawe tablice numeryczne na zewnątrz pojazdów dla osób niedowidzących oraz rampy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Nowe pojazdy ułatwią też pracę kierowców. Ich szoferka jest całkowicie wydzielona przeszkloną ścianką działową. Autobusy posiadają także ruchomy, ergonomiczny pulpit, lusterka regulowane elektrycznie, wysokiej klasy fotel kierowcy z podłokietnikami oraz kamerę cofania. Dla większego bezpieczeństwa podróżnych autobusy wyposażono również w system gaszenia pożaru w komorze silnika.
Umowę na dzierżawę pojazdów MPK Wrocław podpisało pod koniec marca 2014 r. z konsorcjum, składającym się z producenta - firmy Solaris Bus & Coach oraz banku Millenium Leasing. Całkowity koszt dzierżawy przez okres dziesięciu lat wynosi nieco ponad 77,5 mln zł.
Obecnie MPK Wrocław posiada ponad 340 autobusów.
"Zależy nam na tym, aby do końca 2015 r. wszystkie autobusy były niskopodłogowe. Dzierżawa Solarisów to początek szerszego procesu odnowy naszego taboru. Do końca tego roku wycofanych z ruchu zostanie 55 najstarszych autobusów" - twierdzi Korzeniowska.
Według niej kolejnym krokiem będzie oddanie obsługi niektórych linii prywatnemu podwykonawcy, który będzie posiadał nowoczesne pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację. Otwarcie ofert w przetargu na obsługę części linii odbędzie się we wrześniu.