Koncern Fiat pracuje nad nową gamą modelową z segmentu low-cost dla klientów w krajach rozwijających się, która według najnowszych ustaleń obejmować będzie na razie wersje nadwoziowe fastback oraz kombi. Przedstawiciele grupy podkreślają, że nowy projekt nie ma nic wspólnego z samochodem TATA Nano, określanym mianem najtańszego auta na świecie (równowartość EUR 1 700).
Mówi się o tym, że dostawcą tych samochodów będą serbskie zakłady Zastavy. Lorenzo Sistino, dyrektor pełnomocny Fiat Automobiles, nie chciał potwierdzić tych doniesień, jednak przyznał, że projekt low-cost Fiata nie może być pozycjonowany jako konkurencja dla TATA Nano. - To będzie prawdziwe auto rodzinne, którego nie da się porównać z Nano - zapewnił menadżer.
Jak na razie nie zapadła jeszcze decyzja, czy planowana gama modelowa będzie firmowana jako Fiat, czy też może jakąś inną marką.
Co więcej, serbskie zakłady rozpoczną w roku 2010 dostawy nowego autka miejskiego, którego robocza nazwa brzmi Topolino. Znawcy tematu twierdzą, że bazą dla tego pojazdu będzie konstrukcja wykorzystana w samochodach Fiat 500 oraz Panda. Tutaj też zadebiutuje opracowywany właśnie nowy silnik dwucylindrowy (patrz link poniżej). - Jednostka ta jest w stanie generować moc ponad 100 KM przy emisji CO2 poniżej 100 g/km - powiedział Lorenzo Sistino.
Pod koniec kwietnia szefowie Fiata ustalili z serbskim rządem warunki przejęcia 70% udziałów Zastavy, planując w tym kraju inwestycje warte 700 mln EUR.
Dodatkowe moce są Fiatowi pilnie potrzebne również z powodu pełnego wykorzystania zakładów w Polsce, gdzie powstaje 500-ka, Panda, a niedługo również i nowy Ford Ka. Da to w sumie produkcję na poziomie 550 tys. egzemplarzy. - Dlatego też potrzebujemy drugiego zakładu w kraju o niskich kosztach zatrudnienia - wyjaśnił Lorenzo Sistino.
Dużym wzięciem cieszy się cały czas Fiat 500, który w bieżącym roku osiągnie wolumen sprzedaży 190 tys. egzemplarzy. Jak pokazują dane z rynku europejskiego, ponad 50% osób decydujących się na zakup 500-ki jeździło wcześniej samochodem innej marki. W Niemczech wielkość ta wynosi aż 70%.
Jak powiedział Lorenzo Sistino, na przestrzeni ostatnich dwóch lat Fiat był na rynku europejskim najszybciej rozwijającą się marką.
Źródło: Rafał Żaglewski (IBRM Samar)