Istnieją samochody, które przechodzą do historii ze względu na innowacje technologiczne lub stylistyczne, które ze sobą niosą. Istnieją też inne, które zasługują na to, by o nich pamiętać, ze względu na rolę, jaką odegrały w codziennym życiu całych pokoleń lub całego kraju. Niewiele z nich łączy te dwie rzeczy: technikę i sentyment, czyli pozostawia niezapomniany ślad i staje się rodzajem ikony swojej epoki. Nowa „pięćsetka” ma być jednym z nich.
4 lipca 2007 roku w Turynie, dokładnie 50 lat po premierze swego sławnego poprzednika, zadebiutował nowy Fiat 500. Małe, sympatyczne autko weszło do sprzedaży od razu po premierze na rynkach Francji i Włoch. Konstruując Fiata 500, dokonano prawdziwego skoku jakościowego w segmencie małych samochodów, wprowadzając po raz pierwszy w tej kategorii aut liczne nowości w dziedzinie komfortu, bezpieczeństwa, techniki i wyposażenia.
Fiat 500 to samochód będący nie tylko kolejnym modelem w odnawianej gamie marki, ale również, amoże przede wszystkim, jej symbolem. Znacząca jest nawet data debiutu nowego Fiata 500, odbywającego się dokładnie w 50 lat po przedstawieniu jego historycznego poprzednika, który stał się ikoną włoskiej motoryzacji. Charakterystyczna sylwetka pierwszego Fiata 500 utrwaliła się w zbiorowej pamięci pokoleń miłośników motoryzacji nie tylko we Włoszech. Rewolucyjny w stylu i koncepcji mały samochód, nie tylko stał się wyrazem kreatywności włoskiego przemysłu w okresie powojennym.
Często słyszy się opinie, że Fiat 500 zmotoryzował Włochy, podobnie jak VW "Garbus" zmotoryzował Niemcy. Nowa 500-tka przypomina słynnego poprzednika, ale jego stylizacja łączy elementy retro z młodzieżową kolorystyką i nowoczesnymi gadżetami.
Autko adresowane do sentymentalnych estetów, ludzi umiejących cieszyć się życiem i ceniących rzeczy stylowe wciąż budzi emocje i sentymenty. A spoczywa na nim wielki obowiązek – ma być godnym kontynuatorem tradycji Fiata i rozpocząć kolejne 50 lat sukcesów marki.
W okresie zaledwie kilku miesięcy od debiutu, 500-tka doczekała się już przyznania jej tytułu najlepszego samochodu zagranicznego w kategorii aut mini. Przyznany on został przezceniony portal motoryzacyjny AutoScout24 w plebiscycie „Internet Auto Award 2007”.
Autko poszczycić się może także prestiżową nagrodą „EuroCarBody” 2007 za najlepsze nadwozie. Przyznawana jest ona przez jury złożone z ponad 600 międzynarodowych specjalistów za wyjątkowe osiągnięcia w projektowaniu, produkcji oraz jakości wykonania karoserii samochodowych. Ponadto „500-tka” znalazła się w grupie siedmiu modeli mających szansę zdobyć tytuł „Najlepszego Samochodu Roku 2008”. Warto także wspomnieć, że w zorganizowanym przez brytyjski magazyn „Top Gear” plebiscycie na najseksowniejszy samochód świata pierwsze miejsce przypadło w udziale legendarnej pięćsetce. Według jury konkursu, nie ma znaczenia, kto siedzi w tym aucie - dzięki Fiatowi 500
„efekt” jest taki sam bez względu na wiek, urodę, zamożność czy pozycję społeczną.
źródło: Samar