Władze Olsztyna chcą już wkrótce informować mieszkańców, jak bezpiecznie poruszać się po drodze, po tym jak jesienią pojawi się nowy środek transportu zbiorowego - tramwaj. Będą zachęcać także olsztynian do częstszego korzystania z publicznej komunikacji.
Magistrat ogłosił właśnie przetarg na wykonanie opracowania kampanii informacyjno-promocyjnej pod hasłem "Przesiądź się do tramwaju i autobusu". Wykonawca musi przedstawić w tym opracowaniu koncepcję tramwajowego poradnika drogowego.
Dzięki unijnej dotacji tramwaje powracają do Olsztyna po 50 latach. Od miesięcy trwa budowa 3 linii od podstaw.
Jak wyjaśniła PAP rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz, "od czasu, gdy na ulicach Olsztyna poruszały się tramwaje minęło pół wieku".
"Konieczne jest zatem poinformowanie mieszkańców naszego miasta jak poruszać się po drodze, gdy jednym z uczestników ruchu będzie tramwaj. Ponadto chcemy wypromować ten środek transportu i zachęcić wszystkich do przesiadania się z samochodów do komunikacji publicznej. Oczekujemy, że firma, która wygra przetarg zaprezentuje nam ciekawą koncepcję, tak, by przekaz trafił do jak największej grupy mieszkańców, zarówno tych młodszych jak i tych starszych. A wiadomo, że w tym celu trzeba korzystać z różnych form, narzędzi i kanałów komunikacji" - wyjaśniła Marta Bartoszewicz.
Jak dodała, obecnie trwa intensywna budowa wszystkich odcinków tramwajowego torowiska i pełną parą idą także przygotowania do obsługi nowoczesnych pojazdów.
Olsztyńscy motorniczowie przygotowują się do prowadzenia tramwajów. Po szynach w stolicy regionu na trzech liniach kursować będzie 15 pojazdów. Większość jest już w zajezdni, wszystkie będą przed końcem września. "To tramwaje, których mogą zazdrościć nam inne polskie miasta - z nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi i wygodne dla pasażerów" - oceniła.
Uprawnienia do prowadzenia tramwajów zdobywali kierowcy obecnie przewożący pasażerów autobusami komunikacji publicznej. 40 osób zdobywało nowe kwalifikacje w Toruniu, tam też zdawali niezbędne egzaminy. To zarówno motorniczowie, jak i obsługa zajezdni. 24 osoby przeszły kolejne szkolenie w Poznaniu zdobywając doświadczenie związane z zarządzaniem, obsługą, naprawą i eksploatacją tramwajów. Kolejnych 10 motorniczych przeszkoli we wrześniu miejski urząd pracy w Olsztynie.
Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.
Te obecnie budowane trasy połączą najbardziej odległe dzielnice miasta: Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Od linii głównej w śródmieściu odchodzą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.
Oprócz linii tramwajowych powstała także zajezdnia dla tramwajów oraz nowa ulica - Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia Olsztyna. W ramach tego projektu zakupiono tramwaje, zbudowano buspasy, czyli pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich, oraz instalowany jest inteligentny system sterowania ruchem ulicznym, uwzględniający skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.