WILDA: nowy bolid studentów z Poznania
Jest lżejszy i bardziej zwrotny, a jego sercem jest silnik z Hondy CBR 600 RR. WILDA to drugie wcielenie bolidu stworzone przez studentów poznańskiej politechniki z myślą o startach w Formule Student. Nad jego rozwojem pracowało 30 osób.
Prace nad pojazdem rozpoczęto we wrześniu 2015 r.
- Wszystkiego uczymy się w trakcie trwania projektu. Oczywiście posiadamy wiedzę teoretyczną wyniesioną z wykładów i ćwiczeń, ale niestety nie ma takich zajęć, na których uczy się, jak zbudować bolid wyścigowy. Dlatego też nakładem własnej pracy i czasu uczymy się i każdy z nas zdobywa umiejętności, które potem wykorzystuje w projekcie - powiedziała Julia Ławniczak-Gościńska, liderka zespołu PUT Motorsport.
WIILDA w sporej części jest dziełem poznańskich studentów. Silnik zaczerpnięto ze sportowego motocykla Honda CBR 600 RR. Jednostka ma moc 90 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 65 Nm. Wydaje się, że to parametry zupełnie nieprzystające do sportowego charakteru pojazdu. Trzeba jednak wiedzieć, że jego masa to zaledwie 205 kg. Z ważącym 68 kg kierowcą bolid może pochwalić się rozkładem masy pomiędzy osiami w stosunku 47:53. Wysokość środka ciężkości to zaledwie 295 mm, co jest zapowiedzią sporych możliwości w dziedzinie szybkiego pokonywania zakrętów.
Konstrukcja polskiego bolidu jest hybrydowa - wykorzystano zarówno nadwozie samonośne monocoque jak i przestrzenną ramę stalową. W zawieszeniu użyto podwójnych wahaczy poprzecznych wykonanych z włókna węglowego, poprzecznego stabilizatora z tytanowymi ramionami, a także aluminiowych piast i zwrotnic własnej konstrukcji. Studenci Politechniki Poznańskiej samodzielnie stworzyli również wykonaną z włókna węglowego kierownicę ze zmianą biegów na łopatkach oraz sportowy fotel - również wykonany z włókna węglowego.
Sportowy debiut bolidu WILDA będzie miał miejsce w piątek 22 lipca we Włoszech w zawodach z cyklu Formuła Student. Poznański zespół weźmie też udział w zmaganiach na torze Hockenheim w Niemczech oraz Gönyű na Węgrzech. Zespół wspierany jest przez firmę Volkswagen.
Tomasz Budzik, moto.wp.pl