Wielton zwiększa zyski i rusza na Zachód
Grupa Wielton, największy w Polsce producent naczep i przyczep samochodowych oraz pionier pod względem wprowadzania nowoczesnych technologii w produkcji, zwiększyła w 2015 roku zysk netto o przeszło jedną trzecią r/r, osiągając wynik na poziomie 33,5 mln zł. Spółka chce się znaleźć w pierwszej trójce producentów w swojej branży w Europie.
Przychody Wieltonu w 2015 roku wyniosły 630 mln zł i były o 7,9 proc. wyższe niż przed rokiem. W sumie producent z Wielunia sprzedał ponad 6,9 tys. przyczep i naczep, z tego blisko 3 tys. sztuk za granicą.
- Ubiegły rok był dla spółki szczególnie dobry: umocniliśmy pozycję na rynku w kraju i za granicą, a solidne wyniki pokazały również nowe podmioty w grupie. Potwierdza to słuszność naszej strategii - podsumowuje Mariusz Golec, prezes Wieltonu.
Firma w ubiegłym miesiącu utworzyła oddział w Niemczech. Nowa spółka Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem ma zajmować się sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W perspektywie 3-5 lat sprzedaż produktów Wieltonu na tych trzech rynkach ma przekroczyć poziom 1,5 tys. sztuk rocznie. Ważny będzie zwłaszcza rynek niemiecki, który jest największym rynkiem zbytu w Europie z roczną sprzedażą na poziomie 54 tys. sztuk. Wielton jest tam obecny od 11 lat poprzez sieć dilerską. W perspektywie 3-5 lat sprzedaż spółki w tym regionie ma wzrosnąć do poziomu powyżej 1500 sztuk rocznie.
Perspektywy wzrostu ma także sprzedaż spółki we Francji i Włoszech. W 2015 roku Wielton przejął francuską spółkę Fruehauf, posiadającą nowoczesny zakład produkcyjny w Auxerre. Fruehauf zdystansował w ub. roku konkurencję, rejestrując 4297 sztuk naczep i przyczep, tj. o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej, przy 21-procentowym wzroście całego francuskiego rynku. Według analiz rynkowych, rynek we Francji powinien w roku obecnym pokazać co najmniej jednocyfrowe wzrosty sprzedaży.
Także w ub. roku Wielton przejął firmę we Włoszech: to Compagnia Italiana Rimorchi, która posiada wiodące włoskie marki: Merker, Viberti i Cardi. Grupa Wielton zanotowała na tym rynku skokowy wzrost sprzedaży powyżej budżetu do poziomu 420 sztuk. Rynek włoski pokazał zresztą najszybszy wzrost w Europie Zachodniej o 79,2 proc. w ujęciu rocznym.
Aktywa włoskie i francuskie mają pomóc firmie w rozwoju na nowych rynkach, np. w Hiszpanii czy Portugalii. - Jesteśmy nastawieni na ekspansję w Europie Zachodniej. Naszym celem jest osiągniecie pozycji w pierwszej trójce największych firm w branży w Europie - mówi Golec.
W zagranicznej ekspansji spółce ma pomóc zwiększanie innowacyjności produktów. W lutym Wielton otworzył Centrum Badawczo-Rozwojowe. Jest ono jedyną tego rodzaju placówką w Polsce i drugą (obok Niemiec) w tej części Europy. Jego budowa kosztowała blisko 22 miliony złotych, z których 9,5 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. Będzie można w nim np. poddać naczepę takim testom, które w ciągu dwóch miesięcy dadzą obraz tego, co może się z nią wydarzyć przy przebiegu 500 tysięcy kilometrów.
Wielton zakłada, że w perspektywie 2 lat osiągnie potencjał produkcyjny w wysokości ponad 16 tys. sztuk, a w kolejnych latach do 25 tys. sztuk rocznie.
Adam Woźniak