Trwa ładowanie...
16-10-2015 11:20

Większe spalanie, mniejsza dynamika – tak VW naprawi oszustwo?

Większe spalanie, mniejsza dynamika – tak VW naprawi oszustwo?Źródło: AP/Fotolink, fot: AP
d258bat
d258bat

Amerykańska organizacja rynkowa Consumer Reports sprawdziła efekty, jakie „oszukańcze” oprogramowanie Volkswagena wywiera na pracę samochodu w normalnej eksploatacji. Do testów użyto między innymi modeli Jetta i Golf z roczników 2015 i 2011 z silnikami TDI. Po specjalnym przygotowaniu, pojazdy pracowały wykorzystując oprogramowanie silnika, włączane podczas testów czystości spalin.

Wysokoprężne silniki Volkswagena serii EA189 dysponują ukrytym programem, pozwalającym na automatyczne przełączenie trybu ich pracy, podczas testów czystości spalin. Dzięki temu, wykazywały swoją zgodność z obowiązującymi normami emisji tlenków azotu. Podczas normalnej jazdy przekraczały te bariery nawet 40-krotnie. Auto było w stanie samodzielnie rozpoznać, czy jest standardowo użytkowane, czy poddawane sprawdzianowi. Czujniki m.in. wykrywały czy tylne koła samochodu obracają się, podczas gdy silnik pracuje na wysokich obrotach. Jeśli nie, to znaczyło, że samochód jest na stanowisku pomiarowym i należy włączyć „tryb oszustwa”.

Testerzy z Consumer Reports odłączyli zatem elektronikę kół tylnej osi w sprawdzanych autach, co symulowało ich bezruch i wymusiło przełączenie się jednostki sterującej w tryb testowy. W efekcie otrzymano samochody, które spełniały w normalnym ruchu zakładane limity zanieczyszczeń. Następnie dokonano pomiarów przyspieszenia oraz spalania. I tu okazało się, że auta straciły na swojej dynamice, a także zwiększyły apetyt na paliwo.

W przypadku starszego auta o czas przyspieszania do 100 km/h wzrósł o 0,6 sek, natomiast tegoroczny VW wykazał różnicę na poziomie 0,1 sek. Wyraźniejsze różnice odnotowano natomiast w przypadku poziomów spalania. Model z 2011 r., pracujący bez zmiany oprogramowania, spalał 4,7 l/100 km. Po przejściu w tryb testowy zużywał 5,1 l/100 km. Natomiast tegoroczna Jetta standardowo zużywała 4,4 l/100 km, a w „trybie oszustwa” 4,7 l/100 km.

d258bat

Amerykanie przeprowadzili także testy takich samochodów na hamowni. Tu również okazało się, że przejście pojazdu w tryb kontrolny ma bezpośredni wpływ na parametry pracy silnika. Pod lupę wzięto VW Jettę z silnikiem 2.0 TDI o fabrycznej mocy 140 KM i momencie obrotowym na poziomie 325 Nm. Podczas sprawdzianu symulującego normalną jazdę po drodze, silnik wygenerował 138,5 KM i 352 Nm, natomiast przy symulacji procesu kontroli (obracały się wyłącznie przednie koła) urządzenia pomiarowe wykazały moc na poziomie 136,5 KM i maksymalny moment obrotowy w wysokości 309 Nm.

Jak widać różnice w parametrach nie są drastyczne, choć mogą być zauważalne (np. 12 proc. niższy moment obrotowy, zużycie paliwa większe o ok. 6 proc.). W rzeczywistości jednak będą one wykrywalne przez sprzęt pomiarowy, a nie przez odczucia użytkowników samochodów. Ale VW miał możliwość wykorzystania „zaniżonych” danych do działalności marketingowej, w której każde 0,1 l mniej na 100 km wpisane w folderze reklamowym może przyciągnąć klientów. Uniknął także konieczności montowania systemu Ad Blue do swoich kompaktów, co przyniosło wymierne korzyści finansowe.

Trzeba mieć też na uwadze fakt, że gdyby podczas akcji serwisowych Volkswagen zdecydowałby się tylko na naprawę oprogramowania, oznaczałoby to w praktyce właśnie na stałe włączenie "trybu ekologicznego", co zwiększyłoby zużycie paliwa i pogorszyło osiągi. Z tego powodu prawdopodobne jest, że niemiecki koncern zdecyduje się również na modyfikację mechaniki.

A czy w ogóle normy czystości spalin, o które trwa kruszenie kopii, są realne do spełnienia? Eksperci mają wątpliwości.

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj