Trwa ładowanie...
06-06-2008 10:27

Więcej jadu - Pagani Zonda Cinque

Więcej jadu - Pagani Zonda Cinque
d1n48ni
d1n48ni

Włoskie Pagani Zonda jest jednym z najszybszych samochodów. Producent stara się podnosić poziom ekskluzywności wozu wartego setki tysięcy dolarów poprzez wprowadzanie do oferty specjalnych edycji. Na lato przygotowano kolejną – Cinque.

Pagani Zonda Cinque wyróżnia się z tłumu nie tylko dwukolorową karoserią z czerwonymi pasami. Za sprawą karbonowych wykończeń wnętrze samochodu przypomina kabinę wyścigowego bolidu. Fani ostrej jazdy z pewnością docenią także kubełki Toora, które wytłoczono z włókna węglowego. Z tego samego materiału uformowano poręczną kierownicę.

Kombinacja lekkich materiałów i możliwie dalekiej redukcji wyposażenia zaowocowała wyjątkowo niską masą Zondy, która waży niewiele ponad 1200 kilogramów. Dość powiedzieć, że podobny ciężar ma na przykład Skoda Fabia z silnikiem wysokoprężnym.

d1n48ni

W przeciwieństwie do niej, Zonda jest napędzana potężnym, 12-cylindrowym silnikiem Mercedesa. Liczne modyfikacje i zwiększenie pojemności skokowej do 7,3 litra pozwoliły uzyskać 678 KM i 780 Nm. Dynamika włoskiego bolidu potrafi zaskoczyć nawet motocyklistów. Prędkościomierz może wskazać 100 km/h już po 3,4 sekundach od startu, a po kolejnych sześciu Zonda przecina powietrze dwukrotnie szybciej. Maksymalnie można uzyskać 350 km/h.

Za sprawą karbonowych hamulców Brembo samochód równie szybko wytraca prędkość. Zatrzymanie się ze 100 km/h trwa tylko 2,1 sekundy, a na hamowanie z 200 km/h potrzeba zaledwie 4,3 sekundy. Wówczas na ciała kierowcy i pasażera oddziałuje przyśpieszenie rzędu 1,45 G, czyli o połowę więcej, niż są w stanie wygenerować hamulce przeciętnych samochodów. Pieczę nad wytracaniem prędkości sprawuje zaawansowany układ ABS firmy Bosch.

Od tego samego producenta pochodzi system kontroli trakcji. Moc trafia na tylne koła z przyczepnymi oponami Pirelli PZero poprzez 6-stopniową, sekwencyjną skrzynię biegów. Rozwiązania na miarę wyścigowego bolidu można odnaleźć również w zawieszeniu, którego elementy wykonano ze stopów tytanu i magnezu.

Specjalna wersja Zondy będzie dostępna wyłącznie dla wybranych. Mało kto jest w stanie pozwolić sobie na samochód kosztujący 800 000 euro...

Łukasz Szewczyk

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj