We Wrześni powstanie nowa fabryka Volkswagena
We Wrześni (Wielkopolskie) powstanie nowa fabryka koncernu Volkswagen. Zakład ma produkować nową generację samochodu użytkowego Volkswagen Crafter. Powstanie 2 tys. miejsc pracy. Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki, planowane nakłady inwestycyjne to ponad 800 mln euro.
Informację przekazano we wtorek w Poznaniu w siedzibie firmy Volkswagen Poznań na konferencji prasowej z udziałem wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego.
Jak poinformował w Poznaniu na konferencji prasowej członek zarządu ds. produkcji marki VW Samochody Użytkowe Jens Ocksen, pierwsze auta wyjadą z nowej fabryki w czwartym kwartale 2016 r. Wicepremier Janusz Piechociński podziękował Volkswagenowi za decyzję "w imieniu Polski, polskiego rządu, a przede wszystkim tych ludzi, którzy czekają na pracę".
Fabryka produkować będzie 85 tys. aut rocznie, z Wrześni wyjeżdżać będą wszystkie warianty nowego Craftera. Nowa fabryka będzie oddziałem spółki VW Poznań. Inwestycja zajmie 220 ha, z czego ok. 300 tys. m kw. znajdzie się pod dachem. Fabryka we Wrześni obejmie dział produkcji karoserii, lakiernię oraz dział montażu.
"To największy projekt we współczesnej historii Volkswagena. Jestem przekonany, że zakład ten będzie tworzył najwyższej jakości produkty, które trafią na cały świat" - powiedział członek zarządu koncernu Volkswagen, Leif Ostling.
Jak dodał, koncern ma dobre doświadczenia z obecności w Polsce. "Jesteśmy zadowoleni z pracy polskich pracowników, cieszymy się wsparciem lokalnych społeczności. W Poznaniu mamy zespół ludzi, który angażuje się w swoją pracę, ma doświadczenie i pomoże nam w nowym projekcie" - powiedział.
Nowy zakład we Wrześni stanie się obok VW Poznań drugim ośrodkiem produkcyjnym marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Polsce. W Poznaniu od 10 lat produkowany jest miejski samochód dostawczy VW Caddy.
Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński zapewnił, że strona polska sprosta wyzwaniom stawianym jej przez koncern.
"Volkswagen po raz kolejny zaufał Polsce i Polakom. Po raz kolejny mówi Polsce: tak. Przynosi do Polski nie tylko nową technikę i technologię, ale także wielkie, międzynarodowe doświadczenie, wielki potencjał wchodzenia na światowe rynki. Tą decyzją potwierdza wiarę w Polskę i Polaków. Naszą racjonalność, mądrość, wysokie kwalifikacje, dobrą organizację" - powiedział. Dodał, że "Polska to świetne miejsce dla inwestycji, to sprawdzony partner, z którym warto iść w przyszłość". "To także racjonalni ludzie, ważni partnerzy społeczni, którzy rozumieją i inwestują we własne miejsce pracy, we własną firmę" mówił.
Jak podkreślił, o wyborze Wrześni zdecydowały "determinacja, dotychczasowe doświadczenie, a także wspaniałe otoczenie do robienia tutaj interesów". Podziękował samorządom, które również starały się o inwestycję. Przedstawiciele niemieckiego koncernu motoryzacyjnego brali pod uwagę nie tylko lokalizację we Wrześni, przyglądali się też terenom inwestycyjnym w innych miejscach Polski, a także Europy.
Ocksen od kwietnia będzie odpowiedzialny za realizację projektu Crafter, przejmie też funkcję prezesa zarządu Volkswagen Poznań. Zakład powstał w 1993 roku, a jego całkowita powierzchnia, obejmująca trzy obszary, to 737 tys. m kw. Pod koniec 2013 r. zatrudnienie w VW Poznań wynosiło 6,5 tys. pracowników. W 2013 roku wyprodukowano tam ponad 170 tys. lekkich samochodów użytkowych.
- Silnie rozwinięty rynek części i komponentów do budowy aut składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw, to bez wątpienia jedna z najważniejszych przewag naszej branży motoryzacyjnej - powiedział Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
- Rozbudowana po Mistrzostwach Euro 2012 infrastruktura drogowa, liczne zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych też są mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju. Jednocześnie inwestorów zagranicznych przyciąga wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. Teza, że Polska jest „low-cost country” byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie „best-cost country”. Polska zapewnia branży motoryzacyjnej najlepszą relację ceny do jakości - dodał Gos.
Aktualna generacja dostawczego Volkswagena została opracowana wspólnie z Daimlerem i jest bliźniaczym modelem Mercedesa Sprintera. Oba modele powstają przede wszystkim w fabryce Daimlera w Dusseldorfie, ale Mercedes już ogłosił, że będzie wytwarzał Volkswageny tylko do końca 2016 roku.
Nowy Zakład we Wrześni, produkujący na bazie Modułowej Platformy Podłogowej Samochodów Użytkowych zapewni pracę dla 2300 osób i stanie się obok VW Poznań drugim ośrodkiem produkcyjnym marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Polsce. Od 10 lat produkowany jest tam miejski samochód dostawczy VW Caddy. Dr Eckhard Scholz, Prezes Marki Volkswagen Samochody Użytkowe, powiedział: „Przy produkcji Caddy w Polsce zdobyliśmy ogromne doświadczenie. Również region wokół Wrześni oferuje nam optymalne warunki ramowe z punktu widzenia gospodarki, infrastruktury i rynku pracy”.
Jens Ocksen podkreślił: „Zakład we Wrześni będzie pod każdym względem korzystał z bliskiej lokalizacji VW Poznań - i to zarówno w zakresie produkcji, logistyki, dostawców, przede wszystkim zaś doświadczenia.” Dodatkowo w otoczeniu Zakładu zostaną zlokalizowani polscy i zagraniczni dostawcy. „Fakt ten spowoduje dalsze zwiększenie zatrudnienia w regionie. Ponadto poszerzymy naszą bazę produktową w Polsce bazując na ponad dwudziestoletnim doświadczeniu w zakresie produkcji lekkich samochodów użytkowych w Volkswagen Poznań. Niezależnie czy Caddy, Transporter T5, czy w przyszłości Crafter z Wrześni – samochody użytkowe „wyprodukowane przez Volkswagen w Polsce” to historia sukcesu, którą będziemy kontynuować wraz z dzisiejszą decyzją o budowie naszego nowego Zakładu”, kontynuował swoją wypowiedź Jens Ocksen.
Osoby zainteresowane nowymi miejscami pracy mogą uzyskać informacje o nowo powstającym zakładzie na stronie volkswagen-poznan.pl.
Volkswagen Poznań powstał w 1993 roku, jako spółka Joint Venture pomiędzy koncernem Volkswagen SA a poznańską fabryką "Tarpan". W 1996 roku Volkswagen Poznań został w 100 proc. przejęty przez koncern Volkswagen SA, a rok później włączony w struktury marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Całkowita powierzchnia zakładu, obejmująca trzy obszary, to 739 000 m kw., z których 90 proc. zajmują budynki i hale produkcyjne. Pod koniec 2013 roku w VW Poznań pracowało 6500 pracowników. W ubiegłym roku wyprodukowano tam 170 900 lekkich samochodów użytkowych.
Źródło: PAP, PIM, Volkswagen
sj/mw/sj, moto.wp.pl