Trwa ładowanie...
d2sev6j
15 stycznia 2015, 19:45

Wasiak: niemieckie przepisy dot. płacy minimalnej sprzeczne z prawem UE

d2sev6j
d2sev6j

Stosowanie nowych przepisów o płacy minimalnej wobec przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe po terytorium Niemiec jest sprzeczne z prawem UE - mówiła w Sejmie minister infrastruktury Maria Wasiak. Zapowiedziała polsko-niemieckie konsultacje w tej sprawie.

1 stycznia 2015 r. w Niemczech weszła w życie ustawa o płacy minimalnej. Stawka za godzinę, która dotyczy Niemców, ale też obywateli innych państw pracujących w tym kraju, ma wynosić co najmniej 8,5 euro za godzinę.

Dotyczy to wszystkich pracowników w czasie ich zatrudnienia w Niemczech, niezależnie od tego, czy ich pracodawca ma swoją siedzibę w kraju czy za granicą. Według interpretacji Berlina ma to również zastosowanie do kierowców z firm transportowych spoza Niemiec. W praktyce każda firma transportowa, której samochód przejeżdżałby tranzytem przez terytorium naszego sąsiada, musiałby płacić swoim kierowcom odpowiednio wysokie stawki.

"Uważamy, że nowe niemieckie przepisy nie powinny być stosowane do przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe po terytorium Niemiec, ponieważ jest to niezgodne z unijnymi regulacjami" - mówiła w czwartek w Sejmie Wasiak, powołując się na rozporządzenie UE dot. dostępu międzynarodowego do usług autokarowych i autobusowych oraz o rozporządzenie ws. wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych. Jak mówiła, oba akty realizują zasadę swobody świadczenia usług w sektorze transportu drogowego.

d2sev6j

Podkreśliła, że w najbliższym czasie na szczeblu ministerialnym odbędą się polsko-niemieckie konsultacje w tej sprawie. "Podjęłam decyzję o rozmowie z federalnym ministrem transportu i infrastruktury cyfrowej, gdzie chcę w bezpośrednich ustaleniach podjąć ten temat" - powiedziała Wasiak.

Poinformowała, że jest w kontakcie z przedstawicielami przewoźników, a MIR zbiera informacje na temat stosowania nowych przepisów przez niemieckie służby.

Szefowa resortu infrastruktury przypomniała, że pod koniec grudnia 2014 r. wystosowała pismo do komisarzy UE ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw i ds. Transportu oraz ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych, w którym zwróciła uwagę na to, że stosowanie nowego prawa zgodnie z prezentowanym przez stronę niemiecką stanowiskiem miałoby bardzo negatywny wpływ na europejski rynek przewozów drogowych.

"Poprosiliśmy KE o szczegółową analizę nowego niemieckiego prawa" - wyjaśniła minister. Dodała, że MIR oraz MSZ współpracują także z administracją tych państw członkowskich, których przewoźnicy wykonują przewozy na rynku niemieckim. Z inicjatywy Polski - jak powiedziała Wasiak - 15 stycznia odbyło się w Brukseli spotkanie z przedstawicielami Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier.

"Priorytet, który powinniśmy nadać tej sprawie jest najwyższego sortu. To jest sprawa, o którą warto walczyć, bo to godzi w podstawy bardzo istotnej części naszej gospodarki i naszego myślenia o tym, w jaki sposób my się odnajdujemy w Unii Europejskiej" - podkreśliła Wasiak.

d2sev6j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2sev6j
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj