Warsztat samochodowy na Molo
Sopot był szóstym miastem, w którym Akademia Bezpiecznego Samochodu edukowała kierowców. Przechodnie i wczasowicze mieli okazję zdobyć bezcenną wiedzę na temat stanu technicznego samochodu oraz jego wpływu na bezpieczeństwo w czasie jazdy.
Na terenie Kąpieliska Morskiego w pobliżu słynnego Molo aktorzy Akademii Bezpiecznego Samochodu tradycyjnie już uświadamiali przechodniom, że stan techniczny ich pojazdów ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Odegrali scenkę, podczas której rodzinę wybierającą się na wakacje spotkała nieprzyjemna „niespodzianka” w postaci przymusowego postoju. Lenistwo, „oszczędność” i brak świadomości okazały się zgubne i nie pozwoliły rodzinie dojechać do celu.
Sopoccy wczasowicze i przechodnie tłumnie i z zaciekawieniem obserwowali kłótnię małżonków, ale także z uwagą czytali informacje zawarte w przekazywanych materiałach edukacyjnych.
Kontynuacją wydarzeń specjalnych w Sopocie był warsztat Akademii Bezpiecznego Samochodu, który zgromadził ekspertów w dziedzinie stanu technicznego pojazdów.
Podczas rozmów z ekspertami, ale także licznych konkursów, przy dźwiękach muzyki klubowej oraz klasycznej, uczestnicy imprezy mogli znacznie poszerzyć swoją wiedzę w zakresie eksploatacji technicznej samochodu. W gabinecie strachu Akademii Bezpiecznego Samochodu obejrzeli całkowicie zużyte części motoryzacyjne, które funkcjonowały w samochodach nieświadomych kierowców. Zdarte do blachy klocki hamulcowe, zardzewiałe szczęki hamulcowe, bezzębne paski zębate czy nieszczelne elementy układu wydechowego wzbudzały zdziwienie pełne grozy i skutecznie odstraszały kierowców od oszczędzania na tak istotnym aspekcie, jakim jest stan podzespołów w pojeździe.
Wydarzenia przy sopockim Molo poprzedził panel dyskusyjny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego w Gdańsku. Pomorscy eksperci w dziedzinie ruchu drogowego omówili projekt Raportu Akademii Bezpiecznego Samochodu, który scala działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, ze szczególnym uwzględnieniem stanu technicznego pojazdów. Raport tworzony jest we współpracy z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Federacją Konsumentów oraz lokalnymi instytucjami kształtującymi bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Uczestnicy panelu zwrócili szczególną uwagę między innymi na potrzebę zmian z szkoleniu młodych kierowców oraz instruktorów jazdy, konieczność stworzenia elektronicznego systemu kontroli stanu technicznego pojazdów, problem braku zaufania kierowców do mechaników czy konieczność zmiany świadomości polskich kierowców w zakresie kultury eksploatacji pojazdów.