Warszawa/ Trzy firmy złożyły oferty w przetargu na 100 autobusów
Trzy firmy - Europa Express City, Michalczewski i Mobilis - złożyły oferty na obsługę komunikacyjną Warszawy 100 nowymi autobusami. O wybraniu zwycięzcy zdecyduje nie tylko cena, ale m.in. stosowanie alternatywnych źródeł napędu i posiadanie własnej zajezdni.
W piątek zostały otwarte oferty na obsługę komunikacyjną stolicy 50 krótkimi i 50 przegubowymi autobusami. Nowe autobusy wyjadą na warszawskie ulice 1 stycznia przyszłego roku - poinformował stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego.
Europa Express City oferuje przewozy autobusami Autosan Sancity 9le lub Solaris Urbino 8,9le oraz przegubowymi autobusami marki Mercedes-Benz. Swoje usługi wyceniła odpowiednio na 6,97 zł i 8,97 zł za wozokilometr (jednostka obliczeniowa równa jednemu kilometrowi drogi wykonanej przez środki transportu w danym czasie).
Drugą ofertę, w której znalazł się jeden autobus elektryczny i jeden zasilany gazem, złożyła spółka Michalczewski. Firma proponuje przewozy autobusami Solaris Urbino 8,9le i Solaris Urbino 8,9le Electric za 7,77 zł za wozokilometr oraz Solaris Urbino 18 i Solaris Urbino 18 CNG za 10,58 zł za wozokilometr.
Jeżeli przetarg wygra spółka Mobilis, to pasażerów będą wozić autobusy Solaris Urbino 8,9le lub Autosan Sancity 9le oraz Solaris Urbino 18 lub Mercedes-Benz Conecto. Mobilis przewozy autobusami krótkimi wycenił na 6,77 zł za wozokilometr, a przegubowymi na 8,29 zł.
Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz systemy lokalizacyjne, które będą miały duże znaczenie w sprawnym zarządzaniu flotą.
Oferenci mogli składać swoje propozycje do 18 czerwca. Umowa ze zwycięzcą zostanie zawarta na osiem lat i będzie obowiązywała do końca 2023 r.
Z końcem bieżącego roku wygasają dwa duże kontrakty miasta na usługi komunikacyjne: jedna z Mobilisem, druga z ITS Michalczewski.
Przetarg wprowadza nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty - przekonywali w połowie maja przedstawiciele ZTM, informując o przetargu. Co prawda nadal najważniejszym kryterium będzie cena za jeden wozokilometr, ale oferenci dodatkowe punkty zyskają za stosowanie alternatywnych źródeł napędu, a w przypadku przegubowych pojazdów za długość przekraczającą 18,5 m. Dodatkowo premiowane będą także autobusy z pięcioma drzwiami. Wszystkie autobusy mają być wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, a także tapicerkę z symbolami miasta.
Jednak wymagania ZTM-u nie dotyczą samych pojazdów. Zarząd wprowadził wymóg posiadania przez operatorów odpowiedniego zaplecza technicznego (zajezdni), gdzie pojazdy będą sprzątane, myte i naprawiane. ZTM będzie na bieżąco sprawdzał stan taboru. Ponadto przewoźnik zostanie zobowiązany do zatrudniania swoich pracowników na pełen etat, co ma wyeliminować przekraczanie przez kierowców czasu pracy i tym samym poprawić bezpieczeństwo komunikacji publicznej. Od kierowców z zagranicy będzie wymagana średniozaawansowana znajomość języka polskiego i topografii Warszawy.
Nowa umowa także po raz pierwszy przewiduje mechanizm oceny jakości świadczonych usług i przyznawania premii za jakość przekraczającą oczekiwania ZTM-u. Premiowana będzie ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak uchybień takich jak np. brak działającej tablicy z numerem linii.