Warmińsko-mazurskie/ Unijne fundusze 2014-2020 na budowę dróg
Z funduszy unijnych na lata 2014-2020 władze warmińsko-mazurskiego chcą finansować głównie budowę dróg, w tym obwodnicę Olsztyna - poinformował PAP marszałek województwa Jacek Protas. Samorząd regionu wciąż negocjuje ze stroną rządową przyszły kontrakt terytorialny.
Marszałek woj. warmińsko-mazurskiego Jacek Protas poinformował PAP, że z pieniędzy unijnych na latach 2014-2020 będzie finansowanych szereg kluczowych dla regionu inwestycji drogowych.
"Wciąż połączenie komunikacyjne regionu nie jest idealne, Warmia i Mazury po prostu potrzebują tych tras. By móc się rozwijać w innych dziedzinach musi być do nas dobry dojazd" - powiedział Protas i podał, że na liście podstawowej przyszłych inwestycji drogowych znalazła się m.in. budowa trasy nr 7 Warszawa-Gdańsk na terenie warmińsko-mazurskiego, budowa trasy S-51 na odcinku z Olsztyna do Olsztynka, budowa via Baltica na terenie Mazur (inwestycja jest szczególnie ważna dla Ełku - PAP) oraz dwie obwodnice: Nowego Miasta Lubawskiego i Olsztyna.
Te inwestycje drogowe będą realizowana w najbliższych latach, na niektóre, jak choćby na budowę trasy z Olsztynka do Olsztyna olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad już ogłosił przetargi.
W ostatnią fazę przetargową wchodzi także kluczowa dla Olsztyna inwestycja - budowa obwodnicy. O tej trasie mówi się od kilkunastu lat, o środki na jej budowę zabiegali kolejni prezydenci miasta. Obecnie urzędujący Piotr Grzymowicz wiosną wraz z grupą mieszkańców zablokował nawet drogę wjazdową do Olsztyna od strony Ostródy domagając się w ten sposób przyznania pieniędzy na tę inwestycję. W trwającej kampanii wyborczej konieczność budowy tej drogi podkreślają wszyscy liczący się kandydaci na prezydenta miasta.
W rozmowie z PAP Protas podkreślił, że choć obwodnica obejmie Olsztyn jedynie od południa (planów budowy północnej nitki wciąż nie ma) i tak wywoła to drogową rewolucję w mieście. "Budowa obwodnicy nie będzie jedynym przedsięwzięciem, bo w samym Olsztynie powstanie kilka dróg, które będą łączyły sieć miejską z obwodnicą. To będzie ogromne przedsięwzięcie infrastrukturalne" - ocenił Protas i podkreślił także wysoki koszt dotacji, która wyniesie 2 mld zł. "Jeśli wziąć pod uwagę, że regionalny port lotniczy w Szymanach robimy za 200 mln to widać, jak wielkim przedsięwzięciem będzie obwodnica Olsztyna" - ocenił Protas. W jego ocenie droga powinna być gotowa w 2018 roku.
Rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie Karol Głębocki powiedział PAP, że trwa przetarg na wykonawcę obwodnicy Olsztyna. W jego ocenie podpisanie umowy na wykonanie drogi jest możliwe na przełomie kwietnia i maja przyszłego roku, a czas inwestycji wyniesie 28-31 miesięcy.
Protas w rozmowie z PAP podkreślił, że z puli unijnych pieniędzy przyszłej perspektywy finansowej w Olsztynie powstanie także cały system inteligentnego zarządzania ruchem, w skład którego wejdzie szereg rozwiązań przyjaznych korzystającym z miejskiej komunikacji np. elektroniczne tablice informacyjne dla podróżnych, czy system sterowania światłami, który będzie promował transport publiczny.
Odnosząc się do planów budowy 18 km obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego Głębocki powiedział PAP, że GDDKiA ma już na tę inwestycję decyzję środowiskową, a na początku przyszłego roku ma być gotowy projekt budowlany i wykonawczy drogi.
Na liście podstawowych inwestycji drogowych współfinansowanych przyszłymi unijnymi środkami w warmińsko-mazurskim znalazła się też nazywana kręgosłupem komunikacyjnym Mazur droga nr 16, która ma być modernizowana na odcinku z Borek Wielkich do Mrągowa (19,7 km). Inwestycja jest jednak warunkowana tym, że do końca 2016 roku ma powstać jej dokumentacja projektowa. "My tę dokumentację już opracowujemy, jeszcze w tym roku chcemy złożyć do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosek o wydanie decyzji środowiskowej" - powiedział PAP Głębocki. Kolejnym elementem przygotowywania wymaganej dokumentacji, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie projekt drogi.
Na infrastrukturę drogową warmińsko-mazurskie wydało najwięcej pieniędzy unijnych na lata 2007-2013. W sumie zrealizowano 2,3 tys. projektów o łącznej wartości 8,1 mld zł (dofinansowanie projektów środkami unijnymi sięgnęło 4,3 mld zł).
Wśród inwestycji kolejowych na lata 2014-20 znalazła się elektryfikacja linii Korsze-Ełk, naprawa linii Szczytno-Ełk oraz Działdowo-Olsztyn. W ocenie Protasa szczególnie ważna będzie też modernizacja torów z Olsztyna do Braniewa, ponieważ władze regionu chcą uruchomić stałe połączenie kolejowe Olsztyna z Kaliningradem. W ostatnim czasie Protas zachęcał gubernatora Kaliningradu Nikołaja Cukanowa, by w obwodzie także przygotowano tory pod takie połączenie.