Trwa ładowanie...
28-07-2011 08:16

Wakacje na cztery koła

Wakacje na cztery kołaŹródło: zdjęcie producenta
d1rgy5y
d1rgy5y

*Jeśli na urlop wybieramy się daleko, a do tego większa grupą osób, chcemy zapewnić sobie oraz pasażerom wysoki komfort podróżowania. Potrzebujemy więc samochodu z przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem, a także najlepiej z ekonomicznym silnikiem. Sprawdzamy, jakie ogłoszenia można znaleźć w sieci – pod lupę bierzemy SUV-y i minivany wystawione na sprzedaż w internetowej giełdzie motoryzacyjnej otoMoto.pl. *

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

SUV-y pojawiają się coraz częściej na polskich ulicach, budząc żywe reakcje. Często padające w opisach określenie „miejska terenówka”, zawsze wywołuje oburzenie właścicieli samochodów terenowych, którzy twierdzą, że jedynymi cechami wspólnymi tych dwóch typów aut są: wysokie zawieszenie i napęd na cztery koła. I rzeczywiście testy modeli z tego segmentu wykazują, że w cięższym terenie ten typ samochodów się nie sprawdza. Jeśli jednak nie zamierzamy podczas wakacji jeździć po bezdrożach górzystych lub pustynnych terenów, to z podróży takim autem będziemy zadowoleni.

Na komfortową jazdę kierowcy złoży się dobra widoczność i łatwość pokonywania nierówności terenu, a pasażerów wygodne, przestronne wnętrze, w tym duży bagażnik. Radość z wakacji może w niektórych przypadkach popsuć bilans wydatków za paliwo. SUV-y okryte są złą sławą jeśli chodzi o ekonomię ich użytkowania. Dopiero bardziej nowoczesne modele, które wjechały na rynek w ciągu ostatnich kilku lat są bardziej elastyczne i mogą pochwalić się już znacznie lepszymi wynikami spalania.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Analiza ofert w serwisie otoMoto.pl wykazała, że w pierwszej piątce najczęściej wystawianych na sprzedaż SUV-ów znalazły się: Toyota RAV-4, BMW X5, Audi Q7, Volkswagen Touareg oraz Honda CR-V. Modele niemieckich marek to typowi przedstawiciele najwyższej półki aut z tego segmentu rynku. Pomijając luksusowe wyposażenie i design, uwagę przyciąga z pewnością pojemność silników, która zaczyna się na poziomie 3.0 a kończy na 6.0 w przypadku benzynowego silnika VW Touarega czy diesla Audi Q7. To daje bardzo dobre osiągi jak na rozmiar i wagę samochodu (około 8 sek. do 100 km/h), ale wiąże się niestety z wysoką ceną zarówno zakupu auta sięgającą kilkuset tys. zł, jak jego eksploatacji – takie silniki nie spalają poniżej 14 l/100 km.

d1rgy5y

Pozostałe modele – Toyota RAV-4 i Honda CR-V to propozycje dla osób z mniej zasobnym portfelem oraz mniejszymi oczekiwaniami co do przyspieszenia i prędkości jazdy. Toyota może pochwalić się za to bardzo korzystnymi wynikami spalania: według danych technicznych dla silnika benzynowego 2.0 mogą równać się średnio nawet 7,5 l/100 km, ale z opinii użytkowników wynika, że w praktyce wynoszą 9-10 l/100 km w mieście i 8,5 l/100 km w trasie.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Ceny Toyoty RAV-4 w serwisie otoMoto.pl zaczynają się od 14 tys. zł za roczniki z połowy lat 90. Egzemplarze z lat 2005-2008 oferowane są w cenie od 30,5 tys. do 87 tys. zł, a luksusowy model z 2010 roku z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem diesla (150 KM) to koszt ponad 130 tys. zł. Podczas wakacyjnego wyjazdu sprawdzą się również minivany. To propozycja dla dużej rodziny albo grupy przyjaciół zawsze chętnej na wspólne wypady. Samochody te potrafią pomieścić nawet 7 osób. Jak wynika ze statystyk serwisu otoMoto.pl z ostatnich trzech miesięcy, w czołowej piątce samochodów z tego segmentu znalazły się Opel Zafira, Volkswagen Sharan, Ford Galaxy i Citroen Xsara Picasso. Natomiast otwiera zestawienie Renault Scenic.

W tym roku mija 15 lat, odkąd pierwsza generacja minivana Renault – najpierw pod nazwą Megane Scenic, zjechała z taśmy produkcyjnej. Przez ten czas model zdążył zebrać gro pozytywnych opinii od swoich użytkowników, określających go jako idealny samochód rodzinny. Kierowcy wysoko cenią go za ekonomiczną jazdę, opinie właścicieli wskazują na spalanie maksymalnie 9 l/100 km w mieście oraz 7 l/100 km w długiej trasie dla silnika benzynowego oraz odpowiednio 7 l i 5,5 l/100 km dla diesla. Wygodne i duże wnętrze sprawia, że sprawdza się nie tylko w mieście, ale również pozwala pokonać nawet duże odcinki bez zmęczenia.

Kolejną zaletą minivana Renault jest z pewnością niska cena zakupu. Oferty sprzedaży w serwisie otoMoto.pl zaczynają się od 4 tys. zł za modele z lat 90. a około 6-letni egzemplarz kosztuje około 20-25 tys. zł. Nowy 7-osobowy Renault II generacji z silnikiem diesla 1.9 to już koszt około 85 tys. zł, ale ci, którzy nie potrzebują tyle miejsca, wersję 5-osobową z 2010 roku kupić mogą nawet 30 tys. zł taniej.

tb/

d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj