Wady stosowania opon używanych i bieżnikowanych
Wielu kierowców poszukuje oszczędności związanych z użytkowaniem samochodu. Gdy przychodzi czas na zakup opon zaczynają szukać tańszych rozwiązań. Czy zakup ogumienia bieżnikowanego lub używanego to dobre rozwiązanie? Odpowiedź znajdziesz w artykule.
Opony bieżnikowane do osobówki?
Popularność opon bieżnikowanych wynika z ich powszechnego stosowania w samochodach ciężarowych. Trzeba jednak wiedzieć o zasadniczej różnicy między takim ogumieniem do tych dwóch rodzajów samochodów. Opony ciężarowe są w założeniu produkowane z przeznaczeniem do późniejszego bieżnikowania.
Bieżnikowane opony osobowe są wytwarzane nieco inaczej. Firmy najczęściej sprowadzają z Zachodu karkasy zużytych opon znanych marek nie mające więcej niż 5-7 lat. Następnie są one sprawdzane pod katem występowania różnego rodzaju uszkodzeń. W kolejnym etapie zdziera się z nich resztki starego bieżnika i wygładza ściany boczne. Na tak przygotowany karkas nakładana jest surowa guma, na której potem odciskany jest bieżnik.
W teorii wszystko brzmi dobrze, ale przypomnijmy o jednym istotnym szczególe: karkas takiej opony ma kilka lat! Jeśli jej konstrukcja nie jest przystosowana do bieżnikowania, to długa jazda znacznie ją nadwyręża. Nadmierna eksploatacja takiego ogumienia nie wróży niczego dobrego.
Opony bieżnikowane teoretycznie są produkowane z podobnych mieszanek, co nowe. Warto jednak pamiętać, że składy mieszanek gumowych są najpilniej strzeżoną tajemnicą wszystkich producentów opon. Nie dzieje się tak bez przyczyny. Są one dużo bardziej dopracowane, a w efekcie lepsze niż mieszanki stosowane w oponach bieżnikowanych, mimo pozornie podobnego składu. Opony bieżnikowane nigdy nie zapewnią takich samych osiągów w zakresie bezpieczeństwa, jak nowe.
Z charakterystyki mieszanki, mniejszego zaawansowania bieżnika i jego głębokości wynika też większy hałas generowany przez opony bieżnikowane podczas jazdy.
No to może używane?
Innym z tanich rozwiązań jest zakup opon używanych. Handel takim ogumieniem rozwinął się w Polsce przez kilkunastoma laty, gdy z dostępnością nowych opon nie było tak łatwo jak teraz. Używane ogumienie było sprowadzane z zagranicy i wprowadzane do obrotu na krajowym rynku. W pewnym stopniu tak dzieje się do dzisiaj.
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że oszczędności wynikające z zakupu opon używanych są pozorne. Taki komplet na pewno nie posłuży tak długo, jak nowy. Już w momencie zakupu ma on kilka lat. Guma takich opon nie jest najmłodsza, więc nie oferuje optymalnej przyczepności. Z kolei bieżnik nie ma na pewno głębokości nowego ogumienia.
Najważniejsze jest jednak to, że komplety używane mogą pochodzić z aut powypadkowych i mieć uszkodzoną konstrukcję wewnętrzną. Taka opona może nieoczekiwanie wybuchnąć podczas jazdy i doprowadzić do wypadku.
Szukasz tanich opon? Kup ekonomiczne!
Zamiast opon używanych czy bieżnikowanych lepiej kupić nowe klasy ekonomicznej. Co to takiego? Dostępne na rynku produkty dzielą się na trzy klasy: ekonomiczną (zwaną także budżetową), średnią (medium) i wyższą (premium).
Opony klasy premium są najbardziej zaawansowane technologicznie, a ich produkcja odbywa się z wykorzystaniem najlepszych składników. Takie ogumienie w związku z tym jest najdroższe (w końcu za najwyższe osiągi trzeba zapłacić). Opony klasy średniej to rozwiązanie kompromisowe pomiędzy nowoczesnymi klasy premium a tanimi ekonomicznymi - to dobry stosunek ceny do jakości.
Skupmy się na oponach klasy ekonomicznej. To najtańsze nowe ogumienie dostępne na rynku, ale z niską ceną absolutnie nie idzie w parze słaba jakość. Mniejsze kwoty wynikają z zastosowania starszych technologii podczas produkcji (często zaczerpniętych ze starszych modeli premium). Takie opony charakteryzują się dobrą jakością i zapewniają bezproblemowe użytkowanie.
Ogumienie klasy ekonomicznej jest polecane kierowcom, którzy szukają oszczędności, nie są zbyt wymagający w kwestii osiągów i nie potrzebują opon zaawansowanych technologicznie. Sprawdzą się one podczas jazdy po mieście, w przypadku samochodów z niższej i średniej półki oraz kierowców o spokojnym lub umiarkowanym stylu jazdy.
Duży wybór modeli, a więc i spora konkurencja na rynku, sprawiają, że takie opony cenowo często dorównują używanym lub bieżnikowanym.