Trwa ładowanie...
d416xg2
16-05-2002 19:56

W Polsce - Fiat, na wybrzeżu - Daewoo. Rynek nowych samochodów w 1999 roku - marzec 2000

d416xg2
d416xg2

W POLSCE - FIAT, NA WYBRZEŻU - DAEWOO. Rynek nowych samochodów w 1999 roku, marzec 2000, MOTO - Miesięcznik Zmotoryzowanych

Grudniowy tłok w salonach samochodowych (61 tys. zawartych transakcji!) sprawił, że "rzutem na taśmę" wyprzedziliśmy Holandię i z liczbą ponad 640 tys. nowych aut zakupionych w 1999 roku (aż o 23 proc. więcej niż rok wcześniej) zajęliśmy szóste miejsce w Europie. Nadal jednak na 1000 mieszkańców mamy około 230 samochodów, czyli o 100 mniej niż w Czechach, nie wspominając krajów Unii Europejskiej, gdzie średnia wynosi od 350 do 450 aut. To porównanie - zwłaszcza z naszymi południowymi sąsiadami - jednoznacznie wskazuje, iż także w tym roku można spodziewać się wzrostu sprzedaży "czterech kółek".

Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych marek w Polsce tworzą:
1. Fiat - 180.200 szt.
2. Daewoo - 179.414 szt.
3. Opel - 59.660 szt.
4. Skoda - 42.925 szt.
5. Renault - 32.655 szt.
6. Ford - 28.193 szt.
7. Peugeot - 17.269 szt.
8. Volkswagen - 16.919 szt.
9. Toyota - 13.320 szt.
10. Seat - 11.938 szt.
Czołówkę najchętniej kupowanych modeli zdominowały samochody małe i średnie, włącznie z nie mieszczącym się w żadnej klasie "maluchem":
11. Fiat Seicento - 83.391 szt.
12. Daewoo Matiz - 64.066 szt.
13. Daewoo Lanos - 51.812 szt.
14. Skoda Felicia - 35.479 szt.
15. Fiat 126 EL - 30.609 szt.
16. Opel Astra Classic - 30.210 szt.
17. Daewoo Tico - 27.047 szt.
18. Fiat Siena/Palio - 23.767 szt.
19. Renault Clio II - 10.192 szt.
20. Ford Escort - 9.965 szt.
Jak widać z powyższych zestawień, w walce o fotel lidera polskiego rynku samochodowego liczą się tylko Fiat oraz Daewoo, przy czym szanse Koreańczyków są coraz większe, zwłaszcza po ogłoszeniu decyzji Włochów o zaprzestaniu produkcji Fiata 126. Trzecia pozycja, mimo obecnej przewagi Opla, pozostaje w zasięgu zarówno Skody jak i firm nie mających w Polsce swoich fabryk lub montowni (Renault, Ford). Przekonują o tym wymownie statystyki dotyczące województwa pomorskiego, gdzie Opel musiał zadowolić się dopiero piątym miejscem.

Wprawdzie z liczbą nieco ponad 33 tys. kupionych samochodów stanowimy ledwie około 5 proc. rynku krajowego lecz samochodowe inwestycje Pomorzan w ubiegłym roku dają dużo do myślenia zarówno na temat zamożności oraz preferencji samych klientów jak i operatywności dealerów poszczególnych marek.

d416xg2

My z lektury danych dotyczących naszego województwa wyciągamy wnioski budujące. Widać bowiem, że przy wyborze samochodu przeciętny mieszkaniec Wybrzeża nad szumne kampanie reklamowe przedkłada pragmatyczną kalkulację; począwszy od ceny i warunków zakupu samochodu, poprzez jego walory techniczno-eksploatacyjne, aż do dostępności części i usług serwisowych. Dzięki temu struktura sprzedaży samochodów na rynku pomorskim należy do najbardziej urozmaiconych i wyrównanych w Polsce. Dość powiedzieć, że udział Fiata i Daewoo nie przekroczył w naszym regionie połowy całego rynku (w kraju ponad 56 proc.), a w pierwszej szóstce najpopularniejszych marek nie ma ani jednej, która zajmowałaby pozycję identyczną jak w statystyce ogólnopolskiej. Szczególnie widoczna jest znaczna przewaga Daewoo nad Fiatem, wynosząca ponad 6 proc. Najwięcej powodów do satysfakcji mają jednak wybrzeżowi dealerzy Mercedesa, którzy zwiększyli sprzedaż tych luksusowych aut aż o ponad 200 proc. w stosunku do roku 1998 i mogą pochwalić się ponad
dwukrotnie wyższym udziałem w rynku pomorskim niż ogólnopolska średnia dla tej marki. Kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży w połączeniu ze znacznie większym udziałem rynkowym niż średnia krajowa wypracowali również wybrzeżowi dealerzy Skody, Renault, Peugeota, Volkswagena, Suzuki, Mitsubishi i Audi. Co istotne, każda z ww. marek zmieściła się w pierwszej dwudziestce pod względem sprzedaży.

Powody do satysfakcji może mieć jedyny wybrzeżowy dealer Saaba. Sprzedaż w pierwszym roku działalności sześciu samochodów tej ekskluzywnej i ciągle mało znanej w naszym kraju marki to wyjątkowo dobry prognostyk na przyszłość. A przy okazji dodatkowy dowód na potwierdzenie tezy o urozmaiconych preferencjach gdańszczan. Na życzenie kilkunastu naszych czytelników (zwłaszcza związanych z branżą motoryzacyjną) zamieszczamy ubiegłoroczną statystykę sprzedaży samochodów w województwie pomorskim, udostępnioną redakcji "Moto" przez warszawską firmę Samar.

1. Daewoo-FSO 9.276 6.454 + 43,72 % 28,06 % 28,00 %
2. Fiat 7.153 6.316 + 13,26 % 21,64 % 28,15 %
3. Skoda 2.809 2.063 + 36,16 % 8,50 % 6,73 %
4. Ford 2.444 2.478 - 1,37 % 7,39 % 4,42 %
5. GM-Opel 2.413 1.652 + 46,07 % 7,30 % 9,35 %
6. Renault 1.849 1.322 + 39,84 % 5,59 % 5,12 %
7. Peugeot 1.257 656 + 91,62 % 3,80 % 2,71 %
8. Volkswagen 994 829 + 19,90 % 3,80 % 2,71 %
9. Toyota 895 894 + 0,11 % 2,71 % 2,09 %
10. Honda 739 646 + 14,40 % 2,24 % 1,60 %
11. Kia 638 - - 1,93 % 1,09 %
12. Nissan 425 297 + 43,10 % 1,29 % 1,26 %
13. Citroen 409 294 + 39,12 % 1,24 % 1,54 %
14. Seat 383 339 + 12,98 % 1,16 % 1,87 %
15. Hyundai 346 409 - 15,40 % 1,05 % 0,91 %
16. Suzuki 281 174 + 61,49 % 0,85 % 0,50 %
17. Mercedes 211 66 + 219,70 % 0,64 % 0,27 %
18. Mitsubishi 157 92 + 70,65 % 0,47 % 0,32 %
19. Audi 71 41 + 73,17 % 0,21 % 0,14 %
20. AlfaRomeo 71 104 - 31,73 % 0,21 % 0,39 %
21. Volvo 68 41 + 65,85 % 0,21 % 0,19 %
22. Chrysler 49 38 + 28,95 % 0,15 % 0,09 %
23. Rover 46 23 + 100,00 % 0,14 % 0,16 %
24. BMW 39 44 - 11,36 % 0,12 % 0,06 %
25. Mazda 29 35 - 17,14 % 0,09 % 0,08 %
26. Saab 6 0 - 0,02 % 0,03 %
27. Lancia 2 0 - 0,01 % 0,04 %

_ Poszczególne dane określają w kolejności: zajmowaną pozycję, markę samochodu, liczbę aut sprzedanych w 1999 roku, liczbę aut sprzedanych w 1998 roku, dynamikę wzrostu lub spadku sprzedaży w relacji 1999:1998, procentowy udział danej marki na rynku pomorskim oraz procentowy udział danej marki na rynku ogólnopolskim w 1999 roku. Tłustym drukiem wyróżniliśmy marki, których procentowy udział w rynku pomorskim jest wyższy niż w rynku ogólnopolskim. Brak danych w odniesieniu do następujących marek: Daihatsu, Jaguar, Lada, Porsche, Subaru, Tavria. _

d416xg2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d416xg2
Więcej tematów