W Polsce - Fiat, na wybrzeżu - Daewoo. Rynek nowych samochodów w 1999 roku - marzec 2000
W POLSCE - FIAT, NA WYBRZEŻU - DAEWOO. Rynek nowych samochodów w 1999 roku, marzec 2000, MOTO - Miesięcznik Zmotoryzowanych
Grudniowy tłok w salonach samochodowych (61 tys. zawartych transakcji!) sprawił, że "rzutem na taśmę" wyprzedziliśmy Holandię i z liczbą ponad 640 tys. nowych aut zakupionych w 1999 roku (aż o 23 proc. więcej niż rok wcześniej) zajęliśmy szóste miejsce w Europie. Nadal jednak na 1000 mieszkańców mamy około 230 samochodów, czyli o 100 mniej niż w Czechach, nie wspominając krajów Unii Europejskiej, gdzie średnia wynosi od 350 do 450 aut. To porównanie - zwłaszcza z naszymi południowymi sąsiadami - jednoznacznie wskazuje, iż także w tym roku można spodziewać się wzrostu sprzedaży "czterech kółek".
Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych marek w Polsce tworzą:
1. Fiat - 180.200 szt.
2. Daewoo - 179.414 szt.
3. Opel - 59.660 szt.
4. Skoda - 42.925 szt.
5. Renault - 32.655 szt.
6. Ford - 28.193 szt.
7. Peugeot - 17.269 szt.
8. Volkswagen - 16.919 szt.
9. Toyota - 13.320 szt.
10. Seat - 11.938 szt.
Czołówkę najchętniej kupowanych modeli zdominowały samochody małe i średnie, włącznie z nie mieszczącym się w żadnej klasie "maluchem":
11. Fiat Seicento - 83.391 szt.
12. Daewoo Matiz - 64.066 szt.
13. Daewoo Lanos - 51.812 szt.
14. Skoda Felicia - 35.479 szt.
15. Fiat 126 EL - 30.609 szt.
16. Opel Astra Classic - 30.210 szt.
17. Daewoo Tico - 27.047 szt.
18. Fiat Siena/Palio - 23.767 szt.
19. Renault Clio II - 10.192 szt.
20. Ford Escort - 9.965 szt.
Jak widać z powyższych zestawień, w walce o fotel lidera polskiego rynku samochodowego liczą się tylko Fiat oraz Daewoo, przy czym szanse Koreańczyków są coraz większe, zwłaszcza po ogłoszeniu decyzji Włochów o zaprzestaniu produkcji Fiata 126. Trzecia pozycja, mimo obecnej przewagi Opla, pozostaje w zasięgu zarówno Skody jak i firm nie mających w Polsce swoich fabryk lub montowni (Renault, Ford). Przekonują o tym wymownie statystyki dotyczące województwa pomorskiego, gdzie Opel musiał zadowolić się dopiero piątym miejscem.
Wprawdzie z liczbą nieco ponad 33 tys. kupionych samochodów stanowimy ledwie około 5 proc. rynku krajowego lecz samochodowe inwestycje Pomorzan w ubiegłym roku dają dużo do myślenia zarówno na temat zamożności oraz preferencji samych klientów jak i operatywności dealerów poszczególnych marek.
My z lektury danych dotyczących naszego województwa wyciągamy wnioski budujące. Widać bowiem, że przy wyborze samochodu przeciętny mieszkaniec Wybrzeża nad szumne kampanie reklamowe przedkłada pragmatyczną kalkulację; począwszy od ceny i warunków zakupu samochodu, poprzez jego walory techniczno-eksploatacyjne, aż do dostępności części i usług serwisowych. Dzięki temu struktura sprzedaży samochodów na rynku pomorskim należy do najbardziej urozmaiconych i wyrównanych w Polsce. Dość powiedzieć, że udział Fiata i Daewoo nie przekroczył w naszym regionie połowy całego rynku (w kraju ponad 56 proc.), a w pierwszej szóstce najpopularniejszych marek nie ma ani jednej, która zajmowałaby pozycję identyczną jak w statystyce ogólnopolskiej. Szczególnie widoczna jest znaczna przewaga Daewoo nad Fiatem, wynosząca ponad 6 proc. Najwięcej powodów do satysfakcji mają jednak wybrzeżowi dealerzy Mercedesa, którzy zwiększyli sprzedaż tych luksusowych aut aż o ponad 200 proc. w stosunku do roku 1998 i mogą pochwalić się ponad
dwukrotnie wyższym udziałem w rynku pomorskim niż ogólnopolska średnia dla tej marki. Kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży w połączeniu ze znacznie większym udziałem rynkowym niż średnia krajowa wypracowali również wybrzeżowi dealerzy Skody, Renault, Peugeota, Volkswagena, Suzuki, Mitsubishi i Audi. Co istotne, każda z ww. marek zmieściła się w pierwszej dwudziestce pod względem sprzedaży.
Powody do satysfakcji może mieć jedyny wybrzeżowy dealer Saaba. Sprzedaż w pierwszym roku działalności sześciu samochodów tej ekskluzywnej i ciągle mało znanej w naszym kraju marki to wyjątkowo dobry prognostyk na przyszłość. A przy okazji dodatkowy dowód na potwierdzenie tezy o urozmaiconych preferencjach gdańszczan. Na życzenie kilkunastu naszych czytelników (zwłaszcza związanych z branżą motoryzacyjną) zamieszczamy ubiegłoroczną statystykę sprzedaży samochodów w województwie pomorskim, udostępnioną redakcji "Moto" przez warszawską firmę Samar.
1. | Daewoo-FSO | 9.276 | 6.454 | + 43,72 % | 28,06 % | 28,00 % |
---|---|---|---|---|---|---|
2. | Fiat | 7.153 | 6.316 | + 13,26 % | 21,64 % | 28,15 % |
3. | Skoda | 2.809 | 2.063 | + 36,16 % | 8,50 % | 6,73 % |
4. | Ford | 2.444 | 2.478 | - 1,37 % | 7,39 % | 4,42 % |
5. | GM-Opel | 2.413 | 1.652 | + 46,07 % | 7,30 % | 9,35 % |
6. | Renault | 1.849 | 1.322 | + 39,84 % | 5,59 % | 5,12 % |
7. | Peugeot | 1.257 | 656 | + 91,62 % | 3,80 % | 2,71 % |
8. | Volkswagen | 994 | 829 | + 19,90 % | 3,80 % | 2,71 % |
9. | Toyota | 895 | 894 | + 0,11 % | 2,71 % | 2,09 % |
10. | Honda | 739 | 646 | + 14,40 % | 2,24 % | 1,60 % |
11. | Kia | 638 | - | - | 1,93 % | 1,09 % |
12. | Nissan | 425 | 297 | + 43,10 % | 1,29 % | 1,26 % |
13. | Citroen | 409 | 294 | + 39,12 % | 1,24 % | 1,54 % |
14. | Seat | 383 | 339 | + 12,98 % | 1,16 % | 1,87 % |
15. | Hyundai | 346 | 409 | - 15,40 % | 1,05 % | 0,91 % |
16. | Suzuki | 281 | 174 | + 61,49 % | 0,85 % | 0,50 % |
17. | Mercedes | 211 | 66 | + 219,70 % | 0,64 % | 0,27 % |
18. | Mitsubishi | 157 | 92 | + 70,65 % | 0,47 % | 0,32 % |
19. | Audi | 71 | 41 | + 73,17 % | 0,21 % | 0,14 % |
20. | AlfaRomeo | 71 | 104 | - 31,73 % | 0,21 % | 0,39 % |
21. | Volvo | 68 | 41 | + 65,85 % | 0,21 % | 0,19 % |
22. | Chrysler | 49 | 38 | + 28,95 % | 0,15 % | 0,09 % |
23. | Rover | 46 | 23 | + 100,00 % | 0,14 % | 0,16 % |
24. | BMW | 39 | 44 | - 11,36 % | 0,12 % | 0,06 % |
25. | Mazda | 29 | 35 | - 17,14 % | 0,09 % | 0,08 % |
26. | Saab | 6 | 0 | - | 0,02 % | 0,03 % |
27. | Lancia | 2 | 0 | - | 0,01 % | 0,04 % |
_ Poszczególne dane określają w kolejności: zajmowaną pozycję, markę samochodu, liczbę aut sprzedanych w 1999 roku, liczbę aut sprzedanych w 1998 roku, dynamikę wzrostu lub spadku sprzedaży w relacji 1999:1998, procentowy udział danej marki na rynku pomorskim oraz procentowy udział danej marki na rynku ogólnopolskim w 1999 roku. Tłustym drukiem wyróżniliśmy marki, których procentowy udział w rynku pomorskim jest wyższy niż w rynku ogólnopolskim. Brak danych w odniesieniu do następujących marek: Daihatsu, Jaguar, Lada, Porsche, Subaru, Tavria. _