W październiku sprzedaż aut wzrosła o 8,1 proc.
Sprzedaż samochodów w Polsce wzrosła o 8,1 proc. w październiku tego roku w porównaniu z wrześniem - prognozuje monitorująca europejski rynek motoryzacyjny brytyjska organizacja JATO.
Prognoza opiera się na danych z urzędów rejestrujących nowo kupione pojazdy.
"Rynek samochodowy w Polsce, który po akcesji do UE załamał się w związku ze złagodzeniem przepisów dotyczących importu z UE pojazdów z drugiej ręki, wykazał w październiku objawy ożywienia, choć sprzedaż jest nadal niższa niż przed rokiem" - napisała JATO w swoim najnowszym opracowaniu.
Z danych organizacji wynika, iż w październiku sprzedano w Polsce 17 tys. 31 nowych samochodów, a w okresie 12 miesięcy (do końca października) - 192 tys. 452. Sprzedaż w październiku wzrosła w ujęciu miesięcznym o 8,1 proc., ale w ujęciu rocznym (w stosunku do października 2005 r.) była niższa o 4 proc. Najlepiej sprzedającą się marką była Skoda Fabia.
W 27 krajach objętych badaniem rynek samochodowy w październiku br. wzrósł o 6,1 proc. rok do roku. Ogółem sprzedano 1 mln 256 tys. 353 nowe auta, czyli o 71 tys. 842 więcej niż rok temu. Największy wzrost w grupie starych krajów UE zaobserwowano w Niemczech, zaś w grupie nowych - na Litwie.
Od początku stycznia do końca października br. w 27 krajach Europy sprzedano łącznie 13 mln 317 tys. 175 pojazdów, co w porównaniu z analogicznymi 10 miesiącami 2005 r. oznacza przyrost o 161 tys. 766 pojazdów (1,2 proc). Najpopularniejszą marką był Volkswagen przed Renault, Oplem (w W. Brytanii pod szyldem Vauxhall), Fordem i Peugeotem.
Sprzedaż Volkswagena w październiku br. w ujęciu rocznym wzrosła o 9 proc., zaś w przypadku Renault zmniejszyła się o 10 proc. Spadek sprzedaży rok do roku odnotowały też Opel (Vauxhall) (3 proc.), Peugeot (2 proc.) i Citoren (2 proc.).
Najlepiej sprzedającym się modelem był w październiku Renault Clio przed Volkswagenem Golfem. Dalsze miejsca zajęły Opel/Vauxhall Astra, Peugeot 207, Fiat Punto i Ford Focus. W rocznym zestawieniu najpopularniejszym modelem było Clio przed Astrą, Focusem i Golfem.