W Olsztynie chcą obwodnicy. Wjazd do miasta zablokowany
Olsztyńscy taksówkarze rozpoczęli w poniedziałek blokadę dla tirów ulicy Sielskiej, która jest wjazdową drogą do Olsztyna od strony Ostródy i stanowi fragment drogi krajowej nr 16. Blokada ma potrwać ok. dwóch godzin i pokazać konieczność budowy obwodnicy.
W blokadzie bierze udział ok. 50 osób i polega ona na tym, że blokowany jest pas wjazdowy do Olsztyna od strony Ostródy. Do Olsztyna nie mogą wjeżdżać samochody ciężarowe powyżej 18 ton, pozostałe są kierowane przez policję na tzw. starą ul. Sielską. Organizatorzy protestu zapowiadają, że odblokują drogę koło południa.
Jak powiedziała PAP rzeczniczka olsztyńskiej policji Małgorzata Demiańczuk blokada jest legalna. - Aby zminimalizować jej skutki w miarę możliwości ciężarówki będą kierowane objazdem przez Olsztynek. Policjanci informują kierowców m.in. na krajowej "siódemce" o tej blokadzie - dodała.
Akcję blokowania wjazdu ciężarówek do Olsztyna zorganizowali olsztyńscy taksówkarze, którzy w ten sposób chcą pokazać konieczność budowy obwodnicy Olsztyna. Teraz ruch tranzytowy z centrum kraju do granicy z Rosją i Litwą odbywa się ulicami miasta.
Protest nieprzypadkowo zorganizowano właśnie teraz - za 20 dni traci ważność tzw. decyzja środowiskowa wydana na południową nitkę obwodnicy Olsztyna. Dokument ten pozwala Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie na wystąpienie do wojewody o pozwolenie na budowę. Tymczasem GDDKiA nie może o takie pozwolenie wystąpić, gdyż nie ma zapewnionego finansowania tej inwestycji. A bez tego wojewoda zgody na budowę wydać nie może.
Koszt budowy południowej obwodnicy Olsztyna szacowany jest na miliard złotych; w 2013 roku GDDKiA potrzebuje 10 mln zł na wykup gruntów pod budowę. Jak wielokrotnie mówił PAP rzecznik olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki, Olsztyn wystąpił o te pieniądze do centrali GDDKiA, ale nie ma jeszcze budżetu tej instytucji na 2013 rok, więc nie wiadomo, czy wniosek ten został uwzględniony. Plany budowy obwodnicy Olsztyna powstały w 1999 roku. Od tamtej pory budowa ta kilkakrotnie "wypadała" z listy finansowanych centralnie inwestycji drogowych.
Południowa obwodnica Olsztyna ma biec od drogi nr 16 we wsi Tomaszkowo do drogi nr 53 za wsią Szczęsne i w okolicach wsi Wójtowo znów łączyć się z krajową 16. Długość obwodnicy planowana jest na 29 km; droga ta ma biec zupełnie nowym szlakiem.