Trwa ładowanie...
d1n2y5p
wiadomości
22-12-2014 14:03

W latach 2018-2021 zakończenie budowy trzech górskich odcinków S7

d1n2y5p
d1n2y5p

W latach 2018-2021 powinna się zakończyć budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem i Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel.

W poniedziałek wojewoda małopolski Jerzy Miller wydał najważniejszą decyzję dla tej inwestycji, czyli pozwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetargi na budowę drogi. Zadanie podzielono na trzy odcinki, każdy z osobnym przetargiem na wykonawcę: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.

Jak zadeklarowała w poniedziałek szefowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Ewa Tomala-Borucka, zarządca dróg chce, aby wybrani w przetargach wykonawcy jak najszybciej mogli wejść na plac budowy.

"Decyzja ta pozwala nam wejść w teren i skupować nieruchomości pod tę realizację, po to żeby wykonawcę można było wprowadzić już na nasz teren" - zaznaczyła.

d1n2y5p

Inwestycja będzie wymagała przebudowy (przełożenia) 3,2 km istniejących odcinków dróg krajowych. Przewidziano też wyburzenie 26 budynków mieszkalnych i 63 budynków gospodarczych, inwentarskich oraz garaży.

Według harmonogramu w przyszłym roku powinny zostać podpisane umowy z wybranymi w przetargach wykonawcami trzech odcinków nowej "zakopianki". W 2018 roku powinny być gotowe odcinki Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Chabówka. W 2021 roku zaplanowano otwarcie odcinka Naprawa - Skomielna Biała wraz z tunelem.

"Odcinek środkowy jest najtrudniejszym zadaniem, gdzie 2/3 stanowi tunel. Będzie on budowany w ciężkich warunkach gruntowo-wodnych" - oceniła dyrektor GDDKiA.

Na liczącej około 16,7 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel pod masywem Małego Lubonia, a także 38 mostów i wiaduktów. Będzie po nich przebiegać ok. 8 km trasy. Najdłuższy wiadukt będzie miał 992 metry długości.

d1n2y5p

Na trasie powstaną także dwa węzły drogowe: "Skomielna" i "Zabornia", trzy miejsca obsługi podróżnych (MOP) w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny.

Według wstępnych szacunków koszt budowy całego odcinka wyniesie ok. 3,5 mld zł. Najdroższą jego częścią będzie dwukomorowy tunel drogowy. Szacunkowy koszt jego budowy to ponad 1,3 mld zł. Zadanie podzielono na trzy odcinki, każdy z osobnym przetargiem na wykonawcę: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.

Na odcinku S7 Lubień - Naprawa wykonać trzeba m.in.: dwujezdniową drogę ekspresową o długości 7,6 km oraz dwa MOP-y Lubień i Krzeczów. Przetarg na odcinek Naprawa - Skomielna Biała obejmuje m. in.: budowę odcinka tunelowego o długości ok.3 km z dwukomorowym tunelem długości ponad 2 km, awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami i pełną infrastrukturą.

d1n2y5p

Na odcinku Skomielna Biała - Chabówka wybrany wykonawca ma zbudować m.in. dwujezdniową drogę o długości 6,1 km (5,2 km klasy ekspresowej oraz 900 m klasy główna przyspieszona). Powstaną tam też węzły "Skomielna Biała" i "Zabornia" wraz z łącznicami. Ponadto rozbudowana zostanie droga krajowa nr 28, drogi krajowa nr 7 i nr 47, powstanie MOP Zbójecka Góra, mury oporowe. Na tym odcinku zostanie wybudowany najdłuższy wiadukt, o długości 992 m.

Na odcinki drogowe oferty mogą być składane do 12 lutego 2015 r., natomiast na odcinek tunelowy - do 19 lutego 2015 r.

Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Będzie przebiegać od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wyniesie ok. 720 km. Nową trasę zlokalizowano w większości w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.

d1n2y5p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n2y5p
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj