W latach 2018-2021 powinna się zakończyć budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem i Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel.
W poniedziałek wojewoda małopolski Jerzy Miller wydał najważniejszą decyzję dla tej inwestycji, czyli pozwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetargi na budowę drogi. Zadanie podzielono na trzy odcinki, każdy z osobnym przetargiem na wykonawcę: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.
Jak zadeklarowała w poniedziałek szefowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Ewa Tomala-Borucka, zarządca dróg chce, aby wybrani w przetargach wykonawcy jak najszybciej mogli wejść na plac budowy.
"Decyzja ta pozwala nam wejść w teren i skupować nieruchomości pod tę realizację, po to żeby wykonawcę można było wprowadzić już na nasz teren" - zaznaczyła.
Inwestycja będzie wymagała przebudowy (przełożenia) 3,2 km istniejących odcinków dróg krajowych. Przewidziano też wyburzenie 26 budynków mieszkalnych i 63 budynków gospodarczych, inwentarskich oraz garaży.
Według harmonogramu w przyszłym roku powinny zostać podpisane umowy z wybranymi w przetargach wykonawcami trzech odcinków nowej "zakopianki". W 2018 roku powinny być gotowe odcinki Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Chabówka. W 2021 roku zaplanowano otwarcie odcinka Naprawa - Skomielna Biała wraz z tunelem.
"Odcinek środkowy jest najtrudniejszym zadaniem, gdzie 2/3 stanowi tunel. Będzie on budowany w ciężkich warunkach gruntowo-wodnych" - oceniła dyrektor GDDKiA.
Na liczącej około 16,7 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel pod masywem Małego Lubonia, a także 38 mostów i wiaduktów. Będzie po nich przebiegać ok. 8 km trasy. Najdłuższy wiadukt będzie miał 992 metry długości.
Na trasie powstaną także dwa węzły drogowe: "Skomielna" i "Zabornia", trzy miejsca obsługi podróżnych (MOP) w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny.
Według wstępnych szacunków koszt budowy całego odcinka wyniesie ok. 3,5 mld zł. Najdroższą jego częścią będzie dwukomorowy tunel drogowy. Szacunkowy koszt jego budowy to ponad 1,3 mld zł. Zadanie podzielono na trzy odcinki, każdy z osobnym przetargiem na wykonawcę: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.
Na odcinku S7 Lubień - Naprawa wykonać trzeba m.in.: dwujezdniową drogę ekspresową o długości 7,6 km oraz dwa MOP-y Lubień i Krzeczów. Przetarg na odcinek Naprawa - Skomielna Biała obejmuje m. in.: budowę odcinka tunelowego o długości ok.3 km z dwukomorowym tunelem długości ponad 2 km, awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami i pełną infrastrukturą.
Na odcinku Skomielna Biała - Chabówka wybrany wykonawca ma zbudować m.in. dwujezdniową drogę o długości 6,1 km (5,2 km klasy ekspresowej oraz 900 m klasy główna przyspieszona). Powstaną tam też węzły "Skomielna Biała" i "Zabornia" wraz z łącznicami. Ponadto rozbudowana zostanie droga krajowa nr 28, drogi krajowa nr 7 i nr 47, powstanie MOP Zbójecka Góra, mury oporowe. Na tym odcinku zostanie wybudowany najdłuższy wiadukt, o długości 992 m.
Na odcinki drogowe oferty mogą być składane do 12 lutego 2015 r., natomiast na odcinek tunelowy - do 19 lutego 2015 r.
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Będzie przebiegać od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wyniesie ok. 720 km. Nową trasę zlokalizowano w większości w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.