Trwa ładowanie...
d2tr8r8
10-07-2002 13:55

W concept-carze KOLEOS, Renault rozwija nową koncepcję samochodu rekreacyjnego wysokiej klasy

d2tr8r8
d2tr8r8

W concept-carze KOLEOS, Renault rozwija nową koncepcję samochodu rekreacyjnego wysokiej klasy, marzec 2000, Renault Presse

Pojazd, który zaprojektowali designerzy Renault nie jest ani tradycyjnym hatch-backiem ani też samochodem z napędem 4x4, lecz połączeniem tych dwóch koncepcji. Koleos łączy w sobie walory jezdne i komfort luksusowej limuzyny ze zdolnością pokonywania trudności terenowych typową dla pojazdu z napędem na cztery koła. Ten concept-car, którego styl odzwierciedla moc i siłę, zapewnia również dynamiczną i komfortową jazdę dzięki hybrydowej jednostce napędowej (silnik benzynowy 2.0 16V turbo i silnik elektryczny). W trudnym terenie Koleos w niczym nie odbiega od tradycyjnych samochodów terenowych: dzięki zawieszeniu o zmiennej wysokości ma tę samą zdolność pokonywania przeszkód. Istotne znaczenie ma również technologia: podstawowe funkcje samochodu są obsługiwane poprzez ekran sterowany głosem, zaś reflektory zaprojektowano z wykorzystaniem niespotykanych dotychczas układów optycznych z zastosowaniem cieczy.

Ten concept-car jest przełożeniem wartości marki w zakresie śmiałości wizji na segment samochodów rekreacyjnych z napędem na 4 koła. Koleos oraz prezentacja Scénic'a RX4 są wyrazem woli zainwestowania w segment niszowy SUV poprzez stworzenie nowej koncepcji samochodu rekreacyjnego.

Luksusowy i paraterenowy samochód- spotkanie dwóch światów. Koleos wyraża jasno swą wielofunkcyjność dzięki subtelnemu mariażowi tak różnych od siebie wartości, a priori sprzecznych ze sobą. Niespotykany design nadaje pojazdowi wyjątkowy charakter, wyróżniający go wśród innych samochodów. Dość spore nadwozie jednobryłowe, o długości 4.50 m sprawia, że Koleos na pierwszy rzut oka wydaje się być luksusowym hatchbackiem. Opływowe kształty, wyraźnie zarysowane linie nadwozia dają wrażenie dynamiki i mocy. Koleos jest samochodem eleganckim i rasowym, o agresywnym wyglądzie podkreślonym przez zarys boków i reflektorów w formie ostrołuku. Posiada zalety samochodu wysokiej klasy i zapewnia komfort i osiągi godne pojazdów tego segmentu rynku.

d2tr8r8

Koleos proponuje dwie oryginalne koncepcje otwierania tylnych drzwi. W tylnej klapie zastosowano specjalny dwufazowy system otwierania, wykorzystany również w drzwiach Avantime. Przy otwarciu, tylna klapa przesuwa się na lewą stronę pojazdu, zapewniając w ten sposób wygodny dostęp do bagażnika.

Kształt bagażnika, oddzielonego od kabiny wysuwaną szybą, może być modyfikowany przez użytkownika. Zastosowano tu mechanizm, który opuszcza tylną szybę do wnętrza tylnej klapy, podczas gdy krawędź dachu znad bagażnika wsuwa się poziomo pod dach. W ten sposób Koleos przekształca się w pickup. Kształt jednobryłowego nadwozia Koleosa pozwolił na optymalne zaprojektowanie przestrzeni w kabinie. Przebywając w kabinie odczuwamy przede wszystkim wrażenie spokoju, bezpieczeństwa, komfortu i jasności. Dwa szklane pasy przedłużające przednią szybę zachodzą po obu stronach na dach pojazdu, by dostarczyć więcej światła do wnętrza.

Cztery fotele pokryte tapicerką skórzaną są wypełnione płytkami węglowymi. Stanowią połączenie estetyki i ergonomii. Inspiracją projektu skórzanej tapicerki, szytej ręcznie, były siodła do jazdy konnej. Została ona wykonana przez słynną firmę Connoly. Siedzenia i oparcia foteli spoczywają na czterech amortyzujących je siłownikach. Płytki węglowe dostosowują się do kształtu ciała zapewniając optymalny komfort.

Pomimo, że Koleos jest ewidentnie autem luksusowym, jego design zdradza również powołanie do wyczynów terenowych - ma wygląd ?traperski?. Jego zwarta bryła nadwozia, znaczny prześwit sprawiają, że Koleos to pojazd "potężny". Jednak listwy zabezpieczające, biegnące wzdłuż błotników, są dyskretnie wkomponowane i nic nie ujmują eleganckiemu stylowi samochodu. Okalają one koła o dużej średnicy (21 cali).

d2tr8r8

Zawieszenie o zmiennej wysokości

Zawieszenie o zmiennej wysokości potwierdza temperament 4x4 tego concept-caru. Składa się ono z resorów pneumatycznych i hydraulicznych pozwalających w ciągu kilku sekund na zmianę wysokości prześwitu samochodu. W zależności od prędkości samochodu i ukształtowania drogi, następuje całkowicie automatyczna zmiana wysokości nadwozia z 1.70 m w położeniu do jazdy z napędem 4x4 na 1.60 m w położeniu do jazdy po normalnych drogach. W czasie jazdy sportowej, po drodze o równej nawierzchni, obniżone, bardziej sztywne zawieszenie wpływa korzystnie na dynamikę samochodu. W górnym położeniu nadwozia, czyli w przypadku jazdy z napędem na cztery koła, bardziej elastyczne zawieszenie zapewnia użytkownikom większy komfort.

Samochód high-tech

Zaawansowane technologie znalazły w samochodzie szerokie, choć dyskretne zastosowanie. Koleos wyraźnie zaznacza jednak styl "high-tech". Podstawowe funkcje pojazdu kierowane z kabiny (ogrzewanie, klimatyzacja, radio, system nawigacji ...) są obsługiwane za pomocą ekranu sterowanego głosem. System umożliwia też wybranie z menu żądanej funkcji, a następnie wybieranie poszczególnych ustawień przy użyciu dźwigni. Również reflektory w formie ostrołuku wykorzystują najnowszą technologię będącą rezultatem badań prowadzonych przez francuską firmę Megalux w dziedzinie optyki cieczy. Strumień światła przechodzi przez dioptryczny układ optyczny na ciecz. W ten sposób światło jest skupiane i kierowane na dolny pół-łuk (światła mijania) lub na górny pół-łuk (światła drogowe).

Poszanowanie środowiska naturalnego i komfort jazdy dzięki hybrydowej jednostce napędowej

Przyjemność czerpana z prowadzenia samochodu jest ważnym elementem pojazdu najwyższej klasy. Starając się spełnić te wymagania, firma Renault nie zapomina jednakże o ochronie środowiska naturalnego. Hybrydowa jednostka napędowa concept-caru dostosowuje się więc w inteligentny sposób do poszczególnych rodzajów eksploatacji samochodu: sterowanie działaniem napędu elektrycznego, spalinowego lub hybrydowego zapewnia blok elektroniczny. W mieście Koleos jest pojazdem wyjątkowo przyjaznym dla środowiska i porusza się wykorzystując wyłącznie silnik elektryczny. Jest to silnik Renault Elégie 30 kW z akumulatorami litowo-jonowymi. Napędza on tylne koła. Na drodze poza miastem, czy na autostradzie, silnik spalinowy ?F4R? 2.0 16V turbo o mocy 170 KM przejmuje napęd na przednie koła. W czasie jazdy terenowej z napędem 4x4, oba silniki pracują razem, by zapewnić odpowiednią moc i umożliwić pokonywanie wszelkich przeszkód na drodze.

Dane techniczne prototypu Koleos:

Wymiary:

  • _ długość całkowita: _ 4 510 mm
  • _ szerokość bez lusterek zewn.: _ 1 900 mm
  • _ wysokość: _ 1 600 mm do jazdy po drodze, 1 700 mm do jazdy terenowej
  • _ rozstaw osi: _ 2 740 mm
  • _ rozstaw kół przednich: _ 1 695 mm
  • _ rozstaw kół tylnych: _ 1 695 mm
  • _ masa: _ około 2000 kg
  • _ zwis przedni: _ 816 mm
  • _ zwis tylny: _ 954 mm Silnik:
  • _ Silnik hybrydowy: _ F4R 2.0 16V o mocy 170 KM i silnik elektryczny 30 kW (Elégie) / akumulatory litowo-jonowe Skrzynia biegów:
  • automatyczna Proactive DPO Koła:
  • felgi ze stopów metali lekkich 21"
  • ogumienie PAX Michelin Partnerzy:
  • Connoly (fotele),
  • Megalux (reflektory)
  • Michelin (opony)
  • Montupet (felgi)
  • VDO (licznik, ekrany i rozpoznawanie głosu). Wyposażenie kabiny:
  • Ekran sterowany głosem, obsługujący główne funkcje pojazdu
  • Kamera i ekrany 16/9 na desce rozdzielczej i z tyłu kabiny
  • Fotele z siłownikami amortyzującymi
  • Nowego typu poduszki powietrzne dostosowujące swe działanie do siły uderzenia i napinacze pasów o podwójnej sile napięcia
  • ESP, układ wspomagania hamowania awaryjnego i układ ASR. Wyposażenie zewnętrzne:
  • Reflektory w kształcie ostrołuków, wykorzystujące technologię optyki cieczy
  • Odsuwana skośnie klapa bagażnika
  • Możliwość przekształcenia pojazdu w pickup
  • 2 pasy szklane po obu stronach dachu
d2tr8r8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tr8r8
Więcej tematów