Trwa ładowanie...
d2qeqqc
10 sierpnia 2016, 15:20

W Chorzowie uruchomiono centrum przesiadkowe

d2qeqqc
d2qeqqc

W środę, prawie dwa miesiące przed planowanym terminem, zostało w pełni uruchomione centrum przesiadkowe w Chorzowie, skupiające rozrzucone dotychczas przystanki w jednym miejscu; zakończyła się też przebudowa układu drogowego wokół Rynku - podał lokalny samorząd.

Pomysł budowy centrum przesiadkowego na Rynku, gdzie krzyżują się trasy niemal wszystkich linii autobusowych i tramwajowych przejeżdżających przez Chorzów i okoliczne miasta, zrodził się w 2012 r. Niegdyś znajdowało się tu siedem przystanków komunikacji zbiorowej.

Gdy zbliżał się remont torowisk tramwajowych i jezdni w okolicach Rynku, samorząd zdecydował się przy okazji przenieść przystanki w jedno miejsce. Poza ułatwieniem dla podróżujących, kolejnym celem było uwolnienie od ruchu przestrzeni pomiędzy budynkiem urzędu miasta a estakadą. Ta część Rynku zostanie wkrótce na nowo zaaranżowana, nad czym pracują architekci i projektanci. Nie byłoby to możliwe bez przeniesienia linii tramwajowych za estakadę, na stary przebieg ul. Katowickiej.

W 2012 roku opracowana została pierwsza koncepcja zintegrowania przystanków, rok później została rozwinięta w szczegółowej dokumentacji technicznej. Projekt oprócz centrum przesiadkowego obejmował przebudowę układu drogowego i tramwajowego wokół chorzowskiego Rynku.

d2qeqqc

Zadanie realizowane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów zostało podzielone na trzy etapy. Pierwszy był realizowany wspólnie ze spółką Tramwaje Śląskie, która dzięki środkom unijnym przebudowała układ torowy i wybudowała perony. Z kolei miasto przebudowało m.in. urządzenia uzbrojenia podziemnego, wybudowało sygnalizacje świetlne i perony autobusowe. Samorząd pokrył też koszty wykonania wiat na peronach, oświetlenia, systemu informacji w strefie centrum przesiadkowego. Realizacja prac pierwszego etapu rozpoczęła się w październiku 2014 r., a zakończyła w lipcu 2016 r.

W czerwcu 2015 r., równolegle z trwającymi pracami, rozpoczęto realizację drugiego i trzeciego etapu inwestycji, czyli przebudowę układu drogowego ul. Kościuszki i Moniuszki wraz z przebudową skrzyżowania na rondo, i dalej ul. Moniuszki oraz budowę nowej drogi, która łączy ul. Moniuszki z Rynkiem.

W porozumieniu z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym GOP wraz z postępem robót do użytku oddawane były kolejne krawędzie peronowe - tramwajowe i autobusowe. Po konsultacjach okaże się, czy jest potrzeba wydłużania do centrum przesiadkowego tras autobusów zatrzymujących się na pobliskim przystanku Estakada.

Przez najbliższy okres rozkłady jazdy będą dopasowywane do możliwości obsługi przystanków. W godzinach szczytu autobusy i tramwaje jeżdżą tam co minutę. Dla ułatwienia perony zostały rozróżnione kolorystycznie. Przystanki zostały wyposażone w nowoczesny system wiat i uzupełnione o systemy informacji dla podróżnych i pieszych.

d2qeqqc

Władze Chorzowa zaznaczają, że centrum przesiadkowe nie jest klasycznym dworcem, gdzie oczekuje się na przyjazd autobusu kilkadziesiąt minut. Stąd też inwestycja nie wymagała budowania kosztownego budynku dworca lub pełnego zadaszenia z poczekalnią - wystarczą ciągi wiat z dużą ilością miejsc siedzących.

W przyszłym roku KZK GOP doposaży perony w dynamiczny system informacji pasażerskiej, czyli tablice, na których wyświetlane będą informacje o godzinach odjazdu poszczególnych środków komunikacji.

Przebudowa układu drogowego wymusza zmiany w organizacji ruchu. Najistotniejszą jest całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów odcinka wzdłuż peronów z obu kierunków. Na odcinek starego przebiegu ul. Katowickiej od ul. Kościuszki do nowej drogi mogą wjeżdżać wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej oraz służby komunalne i taksówki. Pozostali użytkownicy drogi muszą korzystać z przebudowanego układu drogowego ulic Kościuszki, Moniuszki oraz nowej drogi.

d2qeqqc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qeqqc
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj