Trwa ładowanie...
28-04-2011 09:28

W całym mieście ograniczą prędkość do 30 km/h?

W całym mieście ograniczą prędkość do 30 km/h?Źródło: EPA
d445rll
d445rll

Strefa TEMPO 30, czyli ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę, obejmuje na razie Główne, Stare i Dolne Miasto, a także Nowe Ogrody i Wyspę Spichrzów. Magistrat chciałby jednak, by w niedalekiej przyszłości TEMPO 30 objęło niemalże cały Gdańsk. Rowerzyści już się cieszą, ale kierowcy pomysł urzędników kwitują krótko - to bzdura. Tymczasem ograniczenie prędkości do 30 km/h będzie obowiązywać w centrum Poznania od czerwca tego roku.

Według urzędu, taka zmiana uspokoiłaby ruch w mieście.
- Ograniczenie prędkości znacząco wpływa na bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów, a także kierowców. Po prostu rzadziej dochodzi do kolizji i wypadków - mówi Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.
Ale kierowcy nie mają złudzeń - nowe zasady niewiele zmienią.

- Ograniczenie prędkości nie zmniejszy liczby kolizji. Wypadki powodują przecież głównie ci, którzy przekraczają dozwoloną prędkość, a nie ci, którzy jeżdżą zgodnie z przepisami. Piraci drogowi będą łamać ograniczenia niezależnie od tego, jakie one będą - mówi pan Jerzy, zawodowy kierowca tira.

Policyjne statystyki pokazują, że głównymi przyczynami wypadków i kolizji w Gdańsku są nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i właśnie nadmierna prędkość. Miesięcznie w mieście dochodzi do 300-400 kolizji, a także do kilkudziesięciu wypadków, w których ktoś zostaje ranny. Tylko w marcu drogówka naliczyła 311 kolizji i 36 wypadków, w tym jeden ze skutkiem śmiertelnym.

d445rll

Magistrat przyznaje, że strefa ograniczonej prędkości jest sposobem na zniechęcenie kierowców do korzystania z samochodów.
- Stosujemy rozwiązania, które mają promować rower nie jako sposób na rekreację, ale jako środek komunikacji. Gdańsk ma być miastem dla rowerów - mówi Kitliński.

Dziś TEMPO 30 obejmuje swym zasięgiem ok. 20% Gdańska. Docelowo w specjalnej strefie ma się znaleźć do 80% zabudowanego obszaru miasta. Takie ograniczenia stosowane są w innych krajach Europy, w tym chociażby w Berlinie, gdzie w niektórych miejscach obowiązuje nawet strefa TEMPO 10.

Gdańsk chce być w czołówce polskich miast przyjaznych rowerzystom. Dlatego, oprócz ograniczeń prędkości i wprowadzania skrzyżowań równorzędnych, które są bezpieczniejsze dla cyklistów, buduje kolejne kilometry ścieżek rowerowych. Do końca października ma się zakończyć budowa trzech dróg.

Ścieżki powstaną wzdłuż ul. Krasickiego i Wyzwolenia od ul. Zdrojowej do przystani promowej (2,25 km), a także wzdłuż ul. Wosia Budzysza, Stryjewskiego na odcinku od ul. Sucharskiego do Nowotnej (1,8 km) oraz wzdłuż Jaśkowej Doliny na odcinku od ul. Sobótki do Wileńskiej (2,1 km).
- Właśnie dzięki coraz większej sieci ścieżek zacząłem dojeżdżać rowerem do pracy. Nie stoję w korkach i przy okazji uprawiam sport - mówi Michał Krawczyk, mieszkaniec Moreny.

d445rll

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu drogowego, dzięki której rower na ścieżce zyskuje pierwszeństwo przed skręcającym samochodem (znosi zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej). Nowelizacja dopuszcza również jazdę rowerów obok siebie, gdy nie powoduje to niebezpieczeństwa w ruchu, a także wjazd na chodnik w wyjątkowych sytuacjach, np. w czasie ulewy. Całkowitą nowością jest wprowadzenie znanej z Europy śluzy rowerowej, czyli oznakowanego miejsca na jezdni między samochodami a skrzyżowaniem, który służy do bezpiecznego oczekiwania na zmianę świateł i włączenie się do ruchu.

lop/

d445rll
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d445rll
Więcej tematów