W całej Europie rosną ceny nowych samochodów!
Firma Eurotax specjalizująca się w monitorowaniu cen samochodów, części i usług motoryzacyjnych opublikowała raport dotyczący cen nowych samochodów w Europie. Z rapotru wynika, że wciągu ostatniego roku (maj’02 do maja’03) ceny nowych samochodów w krajach Europy Wschodniej wzrosły o 1.4%. W w krajach Unii Europejskiej wzrost cen wyniósł 4.5%.
Ceny nowych samochodów na rynkach europejskich kształtują się w przedziale +- 15% w stosunku do średniej europejskiej wartości auta. W krajach Unii Europejskiej wzrosła ona średnio o 4.5%. W Irlandii, Belgii, Austrii, Holandii wartości aut zwiększyły się nawet o ponad 6%. Najmniejszy wzrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaobserwowano w Niemczech i Grecji. W Grecji wartość samochodu zbliżyła się do średniej europejskiej i kształtuje się na poziomie 106.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/915/eurotax-mapa.jpg',469,520) ) |
| --- | Najwyższe ceny nowych samochodów (powyżej średniej europejskiej) są w krajach Skandynawskich ( w Danii o 64, w Finlandii o 34 niż przeciętna w Europie) Portugalii, Austrii, Holandii i na Węgrzech. Poniżej średniej wartości można nabyć samochód w Niemczech, Czechach, we Włoszech oraz w Polsce, gdzie samochody są najtańsze. Wielka Brytania i Szwajcaria reprezentują wartości równe średniej europejskiej.
W Wielkiej Brytanii, spadek wartości funta w porównaniu do euro spowodował pierwszy raz w historii utworzenia strefy euro, sytuację, w której ceny samochodów są niższe niż w Niemczech. W tej sytuacji średnia wartość ceny sprzedaży nowego samochodu jest teraz taka sama jak w strefie euro, dla przykładu w połowie roku 2000 ceny w Wielkiej Brytanii były o 0.33% wyższe niż w krajach Europy Środkowej. Analizując sytuację w segmentach największy spadek obserwujemy w segmentach B i C, w których wartości spadły o 0.3%. Pozostałe nadal wykazują wzrostowy trend.
Od 1998 roku średnie ceny nowych samochodów w krajach Europy Wschodniej zbliżają się powoli do cen z krajów Unii. Podobnie dzieje się Wielkiej Brytanii, gdzie do tej pory za nowy samochód płaciło się najwięcej. Na najdroższych rynkach europejskich, ceny nowych samochodów relatywnie rosną, tak jak np. w Irlandii i Portugalii, gdzie wzrosły o 7% od 1998 roku.
W tym czasie obserwujemy pewną prawidłowość w kształtowaniu się cen nowych samochodów. Najdroższe są w krajach skandynawskich stosownie do wyższego niż średni, poziomu podatkowego. Tak jest w Danii, gdzie wartości nowych samochodów są wyższe od średnich europejskich nawet o 93%, właśnie ze względu na wysoki system podatkowy w kraju. W Polsce ceny samochodów nowych są na najniższe wśród monitorowanych przez Eurotax krajów. Wartość samochodu kształtuje się na poziomie 87 punktów i jest sporo niższa od średniej europejskiej, która wynosi 100. Mimo, iż nadal najtaniej można kupić samochód w Polsce, właśnie tu ceny nowych rosły najszybciej w ciągu ostatniego roku.
Kwestią wymagającą dopowiedzenia, jest tak zwana specyfikacja poszczególnych modeli na poszczególnych rynkach. Z faktu, że dany model w wersji podstawowej jest w Polsce tańszy niż w Niemczech nie należy wyciągać pochopnych wniosków. Wszak regułą jest, że te same samochody są sprzedawane w Polsce w uboższej wersji wyposażenia, niż w Unii Europejskiej. W Polsce wciąż zdarzają się samochody klasy kompaktowej nie wyposażone w ABS. W klasie aut małych ten skandaliczny brak to norma. Na przykład w Niemczech Volkswagen nie zaryzykowałby wprowadzenia na rynek nowego modelu Polo bez ABS-u, zaś w Polsce – tak. Faktem jest więc, że kupujemy samochody taniej. ...Tyle, że gorzej wyposażone.