Jest d艂u偶szy, szerszy oraz ni偶szy. Straci艂 troch臋 na wadze, otrzyma艂 nowe dopalacze i zosta艂 naszpikowany systemami poprawiaj膮cymi bezpiecze艅stwo. Nowa wersja SUV-a Volkswagena jest w mniejszym stopniu terenowa, ale za to bardziej sportowa, luksusowa, oszcz臋dna i bezpieczna. Taki jest nowy Touareg, na kt贸rego prezentacji mieli艣my okazj臋 go艣ci膰.
Cho膰 samoch贸d jest zupe艂nie nowy, to designerzy Volkswagena postawili na sprawdzony wygl膮d poprzedniej wersji. Pomimo, 偶e pojawi艂y si臋 nowe reflektory, lusterka, a os艂ona ch艂odnicy i zderzaki zosta艂y przeprojektowane, to patrz膮c na tego SUV-a z przodu jak i z ty艂u - nie da si臋 go pomyli膰 z konkurencj膮.
Pierwszy Touareg nie by艂 ma艂y - d艂. 4795 mm, szer. 1940 mm, jednak jego nast臋pca jest o 4 cm d艂u偶szy i o 1,2 cm szerszy - dzi臋ki powi臋kszonemu rozstawowi osi oraz k贸艂. Auto jest te偶 ni偶sze od poprzednika o 1,7 cm i mierzy teraz 1692 mm. Touareg straci艂 na wadze a偶 208 kg. Dzi臋ki tym zmianom, a tak偶e lekko wci臋tej bryle nadwozia w okolicach drzwi, sylwetka SUV-a sta艂a si臋 bardziej dynamiczna i muskularna. Potwierdza to tak偶e lepszy wsp贸艂czynnik oporu powietrza, kt贸ry obni偶y艂 si臋 z 0,38 do 0,35 - jak na tak pot臋偶n膮 maszyn臋, to ca艂kiem dobry wynik.
Sportowe aspiracje nowego Touarega sprawiaj膮, 偶e jego terenowe w艂a艣ciwo艣ci schodz膮 na dalszy plan. Chc膮c m.in. zmniejszy膰 wag臋 oraz obni偶y膰 zu偶ycie paliwa, VW zrezygnowa艂 z reduktora i blokady centralnego mechanizmu r贸偶nicowego. Standardowo mamy tylko nap臋d na cztery ko艂a z mechanizmem typu Torsen. Opcjonalnie mo偶emy zam贸wi膰 Touarega V6 TDI z pakietem Terrain-Tech, kt贸ry obejmuje wspomniane braki.
B臋d膮c przy systemach i elektronicznych gad偶etach, ten samoch贸d ma ich niema艂o. I tak np. mo偶emy zam贸wi膰 wersj臋 z pneumatycznym zawieszeniem, systemem kamer u艂atwiaj膮cych manewry, czy wysuwanym hakiem holowniczym. Bogate jest tak偶e wyposa偶enie podnosz膮ce bezpiecze艅stwo. Touareg jest wprost naszpikowany asystentami obserwuj膮cymi otoczenie - w tym martwe punkty, pomagaj膮cymi w utrzymaniu toru jazdy, do艣wietleniu drogi, czy wr臋cz kieruj膮cymi za nas, co robi tempomat z automatyczn膮 regulacj膮 odleg艂o艣ci.
Pod mask膮 r贸wnie偶 nowo艣ci. Na polski rynek trafi膮 z pewno艣ci膮 dwie jednostki wysokopr臋偶ne w technologii TDI. B臋dzie to 3-litrowe V6 - 240 KM i 550 Nm oraz V8 o pojemno艣ci 4,2 litra - moc 340 KM i maksymalny moment obrotowy a偶 800 Nm. Benzynowy silnik V6 TSI (280 KM i 360 Nm) w sprzeda偶y pojawi si臋 nieco p贸藕niej. Z kolei benzynowo-elektryczna hybryda 3.0 V6 (380 KM i 580 Nm) raczej nie znajdzie si臋 w ofercie. Ta jednostka przeznaczona b臋dzie przede wszystkim na rynek ameryka艅ski.
Podczas prezentacji mieli艣my okazj臋 sprawdzi膰 jak je藕dzi najs艂abszy w ofercie diesel, kt贸ry wg producenta jest najbardziej oszcz臋dnym z dost臋pnych silnik贸w. Volkswagen podaje, 偶e 艣rednie spalanie tej jednostki wynosi 7,4 l/100 km. Podeszli艣my do tego z dystansem, ale 10,5 l, kt贸re uzyskali艣my w cyklu mieszanym i tak wszystkich pozytywnie zaskoczy艂o. Touareg z tym motorem wa偶y przecie偶 ponad dwie tony, a do setki przyspiesza w 7,8 sekundy.
* TU ZNAJDZIESZ WI臉CEJ ZDJ臉膯 NOWEGO TOUAREGA * Niewielkie spalanie i dobre osi膮gi samoch贸d zawdzi臋cza, mi臋dzy innymi, dost臋pnemu w standardzie 8-stopniowemu automatowi. Na 6-biegu auto osi膮ga pr臋dko艣膰 maksymaln膮, a kolejne dwa prze艂o偶enia, to tzw. nadbiegi, kt贸re s艂u偶膮 wytraceniu pr臋dko艣ci obrotowej silnika i oszcz臋dzaniu paliwa. Dzi臋ki temu robi si臋 te偶 ciszej, co jest zbawienne, bo motor, kiedy go depczemy pracuje niespodziewanie g艂o艣no.
W 艣rodku, co nie jest zaskoczeniem, komfort. Przede wszystkim wykorzystano sk贸r臋, ale znajdziemy tu tak偶e aluminiowe i drewniane aplikacje. Z przodu siedzi si臋 wygodnie, wszystko jest pod r臋k膮, a o zaj臋cie odpowiedniej pozycji za kierownic膮 - nietrudno. Pierwszy rz膮d siedze艅 jest regulowany elektrycznie, natomiast tyln膮 kanap臋 mo偶na przesuwa膰 do przodu lub do ty艂u, a tak偶e regulowa膰 k膮t oparcia.
Du偶e gabaryty Touarega nie stoj膮 na przeszkodzie w pewnym prowadzeniu. Zawieszenie jest dosy膰 twarde, a samoch贸d 艣wietnie trzyma si臋 drogi, nawet gdy szybko pokonujemy zakr臋ty. Z kolei o sprawne wyhamowanie dbaj膮 4-t艂oczkowe zaciski hamulcowe Brembo (6-t艂oczkowe w V8).
W Polsce nowy Touareg wejdzie do sprzeda偶y na prze艂omie maja i czerwca. Ceny wersji podstawowej z silnikiem V6 TDI powinny si臋 zaczyna膰 od 180-190 tys. z艂. Za艣 g贸rna granica cen to warto艣膰 kilkukrotnie wi臋ksza.
Micha艂 Zwara