Trwa ładowanie...
30-01-2006 15:23

VW Jetta kontra Volvo S40

VW Jetta kontra Volvo S40
d1tzoge
d1tzoge

Volkswagen i Volvo to marki, które w naszym kraju cieszą się dużą estymą. Chociaż obie zmieniają nieco wizerunek, w oczach wiernych fanów wciąż pozostaną takie same jak dawniej.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9086/jetta-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Volvo pod skrzydłami Forda zmierza w kierunku obniżania kosztów produkcji, co ma zmierzać do ewentualnej redukcji cen sprzedaży. W szwedzkich autach wykorzystuje się coraz więcej wspólnych podzespołów z Fordem, co jest akurat powszechną tendencją. Bez względu na wszystko, Volvo ma być dalej prestiżowy. Z S40 konkuruje Volkswagen Jetta, który tym różni się od Volvo, że niczego nie redukuje. Ze względu na podobieństwo kształtów nową Jettę okrzyknięto „małym Passatem”. Właśnie nowoczesny design ma odnowić image Volkswagena.

d1tzoge

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9086/volvo-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Volvo S40 ma płytę podłogową wykorzystywaną również w Fordzie Focusie i ten sam wysokoprężny silnik 1,6 l, stosowany także w ... Peugeotach i Citroenach. Ale tylko w Volvo są charakterystyczne dla tej firmy systemy bezpieczeństwa – SIPS (specjalna konstrukcja nadwozia optymalnie rozkładająca siłę uderzenia bocznego) oraz WHIPS (po uderzeniu z tyłu auta oparcie fotela pochyla się w dół, a zagłówek podnosi się do góry). Volvo w sposób wyjątkowy dba o bezpieczeństwo. Typowe dla VW Jetty jest konstrukcyjne pokrewieństwo z Golfem. Wspólną cechą Jetty i S40 jest podobna konstrukcja zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Volvo ma większy rozstaw osi niż Jetta i w aucie szwedzkim jest więcej miejsca na nogi, jednak brakuje go nad głową. W obu autach wnętrze urządzono elegancko. Jetta przejęła typową dla Volkswagena stylistykę, w S40 surowa centralna konsola wygląda dość oryginalnie. Pod względem możliwości przewożenia bagażu lepsza jest Jetta, której bagażnik ma
objętość 527 l. Bagażnik S 40 ma objętość tylko 405 l.

Silniki

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9086/jetta-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z bogatej gamy silników Volvo S40 wybraliśmy diesla o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM. To nowa i udana konstrukcja opracowana przez koncern PSA i Forda. Silnik ten ma po 4 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Z palety silników Jetty wybraliśmy diesla o zbliżonej mocy – 105 KM osiąganej jednak z pojemności 1,9 l. Silnik VW to klasyka gatunku – ma 2 zawory w cylindrze i zasilany jest pompowtryskiwaczami. Z powodu pracy pompowtryskiwaczy jednostka VW jest głośniejsza.

d1tzoge

Wrażenia z jazdy

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9086/volvo-2-b.jpeg',500,361) ) |
| --- | Pod względem komfortu jazdy Jetta i S40 oferują zbliżony poziom. Nierówności drogi są pokonywane dość skutecznie, a zawieszenie nie jest zbyt twarde. Cichszym autem okazał się Volvo, za to Jetta ma nieco lepsze własności jezdne, gdyż w S40 układ kierowniczy jest mniej precyzyjny. Oba pojazdy mają zbliżoną dynamikę, a różnice są praktycznie niezauważalne. Volvo ma bardziej wydajny układ hamulcowy, który pozwala na zatrzymanie pojazdu z prędkości 100 km/h na drodze 38,8 m. To dobry wynik. Volvo S 40 ma też minimalnie niższe zużycie paliwa, jednak zależy ono od stylu jazdy.

d1tzoge

Podsumowanie

VW Jetta i Volvo S40 reprezentują zbliżony poziom rozwiązań technicznych, ale pod względem bezpieczeństwa nadwozia bardziej zaawansowany jest Volvo. Jednak to Jetta sprawia wrażenie bardziej dopracowanego i pewniej zachowującego się w zakrętach. W podstawowej wersji wyposażenia Volvo kosztuje 89 500 zł – to więcej o 10 560 zł od Jetty. Jednak wyposażenie standardowe Volkswagena jest uboższe, chociaż nie na tyle, by uzasadnić aż tak dużą różnicę w cenie.

Nasza ocena
VW Jetta Volvo S40
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu +
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa Remis
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie +

Wybrane dane techniczne:

| | VW Jetta | Volvo S40 |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1896 | 1560 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 105/4000 | 110/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 250/1900 | 240/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 11,5 | 12,0 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 9,3 | 9,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 190 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 69 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,6 | 38,8 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 527 | 405 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 62 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,5/6,6 | 4,2/6,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 455 x 178 x 146 | 447 x 177 x 145 |
| Rozstaw osi (cm) | 258 | 264 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 78 940 | 89 500 |

  • - pomiar wg ADAC
VW Jetta Trendline Volvo S40
Poduszki powietrzne 6 6
Układ ABS/układ zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania ASR S/S S/S
Układ wspomagania nagłego hamowania/ układ stabilności toru jazdy ESP - S/S
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych S/S S/-
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne S S
Centralny zamek S S
Wspomaganie układu kierowniczego S S
Radio CD - S
Klimatyzacja manualna/półautomatyczna -/S S/-

s - wyposażenie seryjne

d1tzoge

Autor: Ryszard Polit

d1tzoge
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1tzoge
Więcej tematów