Volvo przesuwa granice, Mitsubishi i Mazda bez piątej gwiazdki - nowe testy Euro NCAP.
Tuż przed zbliżającymi się targami we Frankfurcie organizacja Euro NCAP przeprowadziła testy zderzeniowe dziewięciu nowych modeli. Siedem z nich zaliczyło próby zdobywając komplet gwiazdek.
Na listę pojazdów do rozbicia trafiły tym razem dwa luksusowe SUV-y – Audi Q7 i Volvo XC90, vany – VW Touran, Ford Galaxy i S-max oraz Mazda CX-3, Renault Kadjar, Toyota Avensis i pickup Mistubishi L200. Zgodnie z przewidywaniami podczas prób prym wiodły obie luksusowe „salonki”, idące w punktacji łeb w łeb. Szwedzka nowość przebiła jednak konkurentów w dziedzinie Safe Assist (systemów wspomagających bezpieczeństwo), jako pierwszy model w historii zdobywając 100 proc. punktów w kategorii samoczynnego, awaryjnego hamowania, chroniącego przed uderzeniem w tył innego samochodu, zarówno w terenie miejskim, jak i poza nim (Autonomous Emergency Breaking car to car end City & AEB Interurban). XC90 doceniono także za nowy system zapobiegający potrącaniu pieszych.
Q7 zostało natomiast wyróżnione za system zapobiegający skutkom kolizji. W przypadku wykrycia zagrożenia nieuchronnym zderzeniem, automatycznie zostaje uruchomiony układ hamulcowy i system napinaczy pasów bezpieczeństwa oraz domykane są szyby i szyberdach.
Podobnie jak oba SUV-y, na pięć gwiazdek zasłużyły także wszystkie vany, Kadjar i Avensis. Natomiast cztery gwiazdki Euro NCAP przypadły Maździe i Mitsubishi. Oba pojazdy otrzymały niższą ocenę ze względu na brak autonomicznego systemu awaryjnego hamowania. Co prawda jest on dostępny w CX-3 jako wyposażenie opcjonalne, ale według ekspertów, niewiele osób będzie chciało wyłożyć za niego dodatkowe pieniądze.
Na kolejnych stronach może zobaczyć wideo i opis wszystkich najnowszych testów Euro NCAP.
Volvo XC90
Kabina szwedzkiego SUV-a zapewniła bardzo dobrą ochronę podróżnym. Najwyższe noty przyznano też za zabezpieczenie dzieci. Bez zastrzeżeń próby przeszły foteliki z instalacją ISOFIX oraz mocowane pasem. Pierwsze z nich można montować w dwóch tylnych rzędach, natomiast na prawym przednim siedzeniu, jedynie te przypinane pasem (po odłączeniu poduszki powietrznej). Auto może być opcjonalnie wyposażone w podstawki dla dzieci, zintegrowane z fotelami drugiego rzędu. Podczas testów zderzenia bocznego ze słupem nie doszło do odpalenia wszystkich segmentów kurtyny bocznej. Stworzyło to potencjalne zagrożenie dla ewentualnych pasażerów trzeciego rzędu siedzeń. Volvo przeprowadziło badanie tego elementu i zmodyfikowało produkcyjnie konstrukcję jednego z paneli tapicerki, aby tego typu problem nie powtórzył się. Producent także skontaktuje się ze wszystkimi posiadaczami XC90 z trzema rzędami siedzeń, w celu dokonania stosownej poprawki w ich egzemplarzach.
Ochrona dorosłych pasażerów: 97 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 72 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 100 proc.
Toyota Avensis
Kabina Toyoty przeszła testy zapewniając stosowną ochronę wszystkim pasażerom. Uwagę jedynie zwróciło działanie poduszki kolanowej kierowcy, która w niedostateczny sposób ochroniła nogę testowego manekina. Foteliki dla dzieci wyposażone w system ISOFIX montować można jedyne na dwóch skrajnych siedziskach kanapy. Na wszystkich trzech miejscach oraz na prawym fotelu (po wyłączeniu airbaga) można używać fotelików mocowanych pasem bezpieczeństwa. Niezalecane jest jednak instalowanie siedzeń dla dzieci grupy II/III (15-36 kg.) na miejscu środkowym kanapy - ze względu na mniejszą stabilność.
Ochrona dorosłych pasażerów: 93 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 78 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Volkswagen Touran
Minivan Volkswagena zgarnął komplet punktów za zabezpieczenie podróżnych podczas zderzeń czołowych i bocznych. Nie wzięto pod uwagę wyposażenia modelu w system awaryjnego hamowania, ponieważ jest on dostępny za dopłatą. Równie dobrze oceniono zabezpieczenie dzieci i możliwość montowania fotelików, zarówno z systemem ISOFIX, jak i mocowanych pasem. Mogą być używane we wszystkich trzech rzędach siedzeń. Chociaż ochrona pieszych przy potrąceniu jest prawidłowa, to niską ocenę przyznano za duże prawdopodobieństwo obrażeń na wysokości bioder powodowanych przez pas przedni Tourana. Auto wyposażono w „aktywną maskę” – system unoszący tę część nadwozia, by zamortyzować upadek i ochronić ciało ofiary wypadku przed bezpośrednim kontaktem z nieelastycznymi elementami silnika.
Ochrona dorosłych pasażerów: 88 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona pieszych: 71 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 76 proc.
Ford Galaxy/Ford S-Max
Podczas czołowych i bocznych zderzeń obu vanów Forda, ochronę poszczególnych partii ciała dorosłych pasażerów oceniono bardzo dobrze - poza zabezpieczeniem klatki piersiowej przy pełnym zderzeniu czołowym, które otrzymało notę „odpowiednią”. Nie najlepiej pod względem ochrony karku przy zderzeniach czołowych i tylnych, wypadły fotele drugiego, a zwłaszcza trzeciego (opcjonalnego) rzędu. Foteliki z systemem ISOFIX można montować wyłącznie na trzech miejscach tylnej kanapy. Zabezpieczenie małych pasażerów we wszystkich lokalizacjach siedzeń uznano za bardzo dobre.
Ochrona dorosłych pasażerów: 87 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 79 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Renault Kadjar
Francuski SUV gwarantuje bardzo dobrą ochronę dorosłym pasażerom podczas zderzeń czołowych i bocznych. Nieznacznie mniej punktów przyznano za ochronę klatki piersiowej pasażerów siedzących na tylnej kanapie, podczas testu pełnego zderzenia czołowego. W kwestii ochrony karku przy tylnym uderzeniu, odrobinę gorzej od siedzeń kanapy, wypadły przednie fotele. Każdego typu foteliki dziecięce instalować można jedynie na dwóch skrajnych siedziskach kanapy, a te z mocowaniem pasem, dodatkowo na prawym fotelu z przodu - po dezaktywacji poduszki.
Ochrona dorosłych pasażerów: 89 proc.
Ochrona dzieci: 81 proc.
Ochrona pieszych: 74 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Audi Q7
„Terenowa” salonka Audi doskonale poradziła sobie z ochroną podróżnych podczas każdej próby zderzeniowej, chociaż najwyższą ocenę przyznano jedynie za zabezpieczenie głowy i ud wszystkich dorosłych pasażerów . Na marginalne oceniono natomiast zagrożenie obrażeniami klatki piersiowej kierowcy. Reszta zabezpieczeń krytycznych stref ciała otrzymała notę „odpowiednią”. W system ISOFIX wyposażone są siedzenia drugiego i trzeciego rzędu, a montowanie fotelików na poszczególnych miejscach zależne jest od ich kategorii (wagowa i wiek dziecka). W teście najwyższe oceny przyznano za ochronę „3-letniego” manekina. W przypadku manekina imitującego 1,5-roczne dziecko, nieco niżej oceniono ochronę jego klatki piersiowej. Q7 standardowo wyposażone jest w „aktywną maskę”, poprawiającą zabezpieczenie pieszego przy potrąceniu, co dało wysokie noty w tej kwestii. Niestety, jak to ma miejsce przy niemal wszystkich autach tych gabarytów, ochronę strefy bioder pieszego oceniono jako słabą.
Ochrona dorosłych pasażerów: 94 proc.
Ochrona dzieci: 88 proc.
Ochrona pieszych: 70 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 76 proc.
Mazda CX-3
Najmniejsze w tej serii testów auto poradziło sobie bardzo dobrze we wszystkich próbach zderzeniowych. Wysokie noty przyznano za ochronę wrażliwych stref osób siedzących na przednich fotelach. Niestety nie najlepiej wypadło zabezpieczenie klatki piersiowej pasażerów tylnego rzędu. Nisko także oceniono ochronę karku pasażerów tam siedzących podczas uderzenia w tył samochodu. Fotelików w żadnym systemie mocowań nie wolno instalować na środkowym miejscu kanapy. Ochrona manekinów dzieci w obu grupach wiekowych (1,5 i 3 lata) została uznana za bardzo dobrą.
Ochrona dorosłych pasażerów: 85 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 84 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 64 proc.
Mitsubishi L200
Do testów NCAP przeznaczono wersję pickupa z podwójną kabiną, jako najczęściej wybieraną przez rodziny. Pozostałe odmiany modelu traktowane są jako pojazdy użytkowe i mają niższy poziom wyposażenia z dziedziny bezpieczeństwa. Przy czołowym zderzeniu częścią nadwozia (40 proc. pasa przedniego w odkształcalną przeszkodę), doszło do deformacji przestrzeni kabinowej. Odkształceniu uległa m.in. podłoga zarówno w przestrzeni kierowcy, jak i pasażera tylnego rzędu. Zastrzeżenia wzbudziła również wartość ciśnienia w poduszce powietrznej, która w sposób niedostateczny mogłaby chronić głowę kierowcy, co obniżyło o stopień ocenę ochrony głowy. Przy próbie pełnego, czołowego zderzenia ochrona pasażerów i kierowcy uzyskała ocenę dobrą. Podobnie oceniono auto przy próbach zderzenia bocznego i uderzenia w słup. Foteliki ISOFIX montować można jedynie na dwóch skrajnych miejscach kanapy. Ochronę ich pasażerów oceniono jako dobrą, z wyjątkiem zabezpieczenia klatki piersiowej, które otrzymało stopień niższą notę. Brak
autonomicznego systemu awaryjnego hamowania w modelu L200 spowodował przyznanie mniejszej liczby punktów w tej kategorii i w rezultacie japoński pickup został oceniony na 4 gwiazdki Euro NCAP.
Ochrona dorosłych pasażerów: 81 proc.
Ochrona dzieci: 84 proc.
Ochrona pieszych: 76 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 64 proc.