Volvo prezentuje flagową limuzynę S90
Szwedzka marka, która chce konkurować z niemieckimi producentami z segmentu premium, nie poprzestaje na modelu XC90. Na płycie podłogowej wykorzystanej w tym ciepło przyjętym SUV-ie, Volvo skonstruowało sedana dla wymagających klientów. S90 ma być atrakcyjną ofertą dla tych, którzy lubią bezpieczeństwo, a dodatkowo cenią urodę karoserii oraz nowinki technologiczne.
Mierzący niemal 5 metrów model S90 zastąpi mającego już swoje lata S80 i radykalnie zrywa z kształtami swojego poprzednika. Szwedzcy styliści przyznają się do inspiracji detalami zaprezentowanego na początku roku 2014 Concept Coupe. Nadrzędnym dążeniem projektantów było jednak uzyskanie właściwych proporcji nadwozia. O to, by samochód wyglądał imponująco, zadbano również dobierając odpowiednie obręcze. Ich średnica może wynosić od 17 do aż 21 cali. Przednie światła w technologii LED mają charakterystyczny kształt młota Thora, znany z modelu XC90. Tylne lampy nawiązują do tych, jakie zastosowano w Concept Coupe.
Przedstawiciele marki zapewniają, że pod względem jakości materiałów wykończeniowych S90 przywodzi na myśl model XC90. Jeśli tak jest w istocie, nowy gracz w segmencie E, w towarzystwie swoich najgroźniejszych rywali, nie będzie miał się czego wstydzić. We wnętrzu panuje minimalistyczna elegancja, znana z flagowego SUV-a. Większość funkcji obsługuje się za pomocą pionowego, 9-calowego ekranu dotykowego, który powstał przy współpracy z firmą Apple. Cechą odróżniającą S90 od XC90 są pionowo umieszczone szczeliny nawiewu, po obu stronach panelu dotykowego. Inaczej poprowadzono listwy ozdobne i przeprojektowano system nagłośnienia Bowers&Wilkins pod kątem kabiny S90.
Co pod maską? W modelu S90 Volvo postawiło na dwulitrowe silniki Drive-E własnej konstrukcji. Początkowo w ofercie pojawią się dwie wersje wysokoprężne: D4 o mocy 190 KM i D5 AWD o mocy 233 KM. Później dołączy do nich jeszcze jedna, bazowa odmiana diesla o niższej mocy. Najmocniejsza odmiana benzynowa T6 AWD dysponuje mocą 320 KM i osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w 5,8 s. Odmiana hybrydowa T8 AWD Twin Engine będzie dysponowała dodatkowo silnikiem elektrycznym o mocy ponad 62 kW, który zapewni limuzynie jeszcze lepsze osiągi. Do oferty dołączy także wersja T5 z napędem na przednią oś.
Ciekawostką technologiczną jest zastosowane w modelu D5 rozwiązanie Power Pulse. Silnik elektryczny spręża powietrze i gromadzi je w specjalnym zbiorniku. Gdy kierowca naciśnie mocniej gaz, sprężone powietrze trafia przez filtr powietrza do turbosprężarki, eliminując efekt tzw. turbodziury. Dzięki temu samochód chętniej przyspiesza.
Jednym z wymogów stawianych samochodom Volvo jest jak najwyższy poziom bezpieczeństwa. W modelu S90 zastosowano po raz pierwszy na świecie system wykrywający duże zwierzęta, takie jak łosie, jelenie, czy konie. Dostępny jest także system automatycznej jazdy w korku oraz samoczynnego utrzymywania się na pasie jazdy działający do prędkości 110 km/h włącznie. Volvo S90 otrzyma bardzo bogaty zestaw seryjnego wyposażenia i systemy bezpieczeństwa obejmujące m.in. system City Safety, zapobiegający kolizji do różnicy prędkości 80 km/h przed poprzedzającym pojazdem. Pod względem ochrony pasażerów oczekiwania względem S90 będą ogromne. Potencjalni klienci będą oczekiwać, że reprezentacyjny sedan w testach zderzeniowych nie wypadnie gorzej niż XC90, a ten z wyraźną przewagą pokonał Land Rovera Discovery Sport, uznanego w 2014 roku przez Euro NCAP za najbezpieczniejszego reprezentanta kategorii SUV-ów. W 2015 roku pokonał również Audi Q7 i Lexusa RX.
Volvo S90 będzie korzystało z zawieszenia wielowahaczowego. Podobnie jak w modelu XC90, także do S90 będzie można zamówić zawieszenie pneumatyczne. Na liście wyposażenia dodatkowego nie zabrakło wielu wzorów tapicerki z naturalnej skóry, najnowszych systemów multimedialnych (w tym Apple CarPlay), systemu Volvo On Call, pozwalającego sterować z telefonu wieloma funkcjami auta, a także systemu audio Bowers&Wilkins.
Rodzina nowych modeli Volvo niebawem zostanie uzupełniona o flagowca w wersji kombi, czyli V90 oraz uterenowioną wersję V90 Cross Country. Zastąpią one obecne w ofercie Volvo modele V70 oraz XC70.