Volvo: Odświeżono modele S60, V70, XC70
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7949/c60-2004-01.jpg',600,452) ) |
| --- | Volvo zmieniło nieco wygląd zewnętrzny i wewnętrzny, oraz podniosło moc oferowanych dotychczas turbodoładowanych silników benzynowych. Wprowadzono też jako opcję adaptacyjne zawieszenie dostępne do tej pory jedynie w limuzynie S80... Wszystkie zmiany służyć mają wzmocnieniu sportowego wizerunku marki i każdego modelu z osobna.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7949/v70-2004-01.jpg',600,397) ) |
| --- | Zmiany dotyczą silnika oznaczonego T5, którego pojemność skokową zwiększono z 2,3 do 2,4 litra. Dzięki temu, moc maksymalna wzrosła z 250 KM do 260 KM. Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi po zmianach 350 Nm (przedtem 330 Nm). Znacznie jednak ważniejsza niż przyrost mocy i momentu obrotowego, jest zmieniona charakterystyka ich rozkładu. Przy 1,8 tys obr/min moment wynosi teraz 280 Nm zamiast 218 Nm, zaś jego wartość maksymalna osiągana jest przy 2,1 tys obr/min, a nie jak poprzednio 2,4 tys obr/min. Właśnie dzięki zmienionej charakterystyce momentu obrotowego udało się poprawić parametry przyspieszenia. Np. Volvo S60 T5 przyspiesza teraz od 0 do 100 km/h w 6,5, a nie 6,8 sekundy.
| [
]( otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7949/xc70-2004-01.jpg',600,429) ) |
| --- | We wszystkich trzech modelach wprowadzono jako opcję adaptacyjne zawieszenie okreslane jako Four-C Active Chassis (Computer Controlled Chassis Concept). Kierowca ma do wyboru trzy trybu ustawienia zawieszenia: komfort, sport i sport zaawansowany. Zależnie od trybu, zawieszenie jest twardsze, lub bardziej miękkie i komfortowe. System Four-C Active Chassis wykorzystuje czujniki, które mierzą: prędkość obrotową i ruchy pionowe każdego z kół, kąt obrotu i prędkość ruchu koła kierownicy, zachowanie na zakrętach (wielkość zboczenia z kursu), moment obrotowy silnika (obliczony). System interwencje w układzie hamulcowym ze strony układów ABS i DSTC. Każdy z trzech modeli ma oczywiście nieco inaczej zestrojone parametry systemu, tak, by S60 było najbardziej sportowe, V70 bardziej komfortowe, zaś XC70 sprawniej przechodziło od trybu szosowego do off-road.
Prócz rozwiązań wyżej opisanych, które znane są już z innych modeli Volvo, wprowadzono system całkiem nowy, a mianowicie BLIS (Blind Spot Information System). Blis uaktywnia się, o ile auto przekroczy prędkość 10 km/h. System wykorzystuje kamery ukryte w lusterkach wstecznych i analizuje, czy aby żaden samochód nie znajduje się w tzw. martwym polu. Kamery monitorują przestrzeń na 3 metry z każdego boku samochodu, do 9,5 metra z tyłu. Ilekroć jakiś pojazd znajdzie się w tym polu, zapala się światełko umieszczone w przednim słupku nieopodal lusterka – czyli tam, gdzie sięgamy wzrokiem chcąc wykonać manewr.
Odśmienione modele Volvo S60, V70 i XC70 pojawią się w sieci dealerskiej w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.