Volvo ma 80 lat - parada samochodów w Goeteborgu
W Goeteborgu, w południowo-zachodnej Szwecji, odbyła się w sobotę parada historycznych modeli Volvo zorganizowana z okazji 80-lecia istnienia tej marki. Samochody uczestniczące w pokazie są eksponatami muzeum Volvo w Arendal na przedmieściach miasta.
14 kwietnia 1927 r. z fabryki w Goeteborgu wyjechał pierwszy samochód ciężarowy typu Volvo OV 4, a wkrótce po nim samochód osobowy PV 4. O ile ciężarówka odniosła sukces rynkowy, to pierwsze osobowe volvo nie wzbudziło specjalnego zainteresowania.
Aż do lat 1950. pojazdy ciężarowe, autobusy i silniki były głównymi produktami rozwijającego się stopniowo szwedzkiego koncernu. Jego nazwa oznacza po łacinie "toczyć się" i była wtedy jeszcze mało znana w świecie.
Przełom nastąpił dzięki rozpoczętej w 1946 r. produkcji samochodu osobowego PV 444. Jego kolejne, zmodernizowane wersje, wytwarzano do początku lat 1970. Powstało w sumie 1,3 mln sztuk tych wozów. Jedna z wersji, zwana Volvo Amazon, stała się kultowym pojazdem znanym na całym świecie i uważanym za przełomową konstrukcję w dziejach szwedzkiej motoryzacji. Wraz z karierą Volvo Amazon narodziło się powiedzenie - "Co jest dobre dla Volvo, jest dobre dla Szwecji."
Bardzo duże znaczenie dla Volvo miało wejście na rynek USA. Podbił go kolejny model samochodu osobowego Volvo 240 i jego następne odmiany. Wyprodukowano ich w ciągu 19 lat ponad 3,5 mln sztuk. Dzięki m.in. temu bardzo udanemu modelowi konstrukcje szwedzkiego koncernu zyskały opinię niezwykle solidnych i najbezpieczniejszych samochodów osobowych świata. Zastosowano w nich np. po raz pierwszy, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
Opracowując kolejne modele, np. 760 czy 740, koncern zaczął zwracać szczególną uwagę na wygodę, a nawet na luksus jazdy, wprowadzając szereg związanych z tym innowacji.
W 1999 r. samodzielny już dział pojazdów osobowych koncernu o nazwie Volvo Personvagnar - VP, został zakupiony przez Ford Motor Company i jest obecnie częścią amerykańskiego koncernu. Jednak zarząd VP, biura konstrukcyjne i główny zakład produkcyjny mieszczą się nadal w Goeteborgu i oferują niemal co roku nowe modele.
Pojazdy te produkuje się również w Holandii, a VP zatrudnia na całym świecie ok. 25 tys osób.
Natomiast koncern Volvo AB z pionami produkującymi m.in. pojazdy ciężarowe, autobusy, samobieżne maszyny budowlane, rolnicze i drogowe, silniki samochodowe, morskie, przemysłowe i lotnicze pozostaje w rękach szwedzkich. W dziedzinie ciężarówek Volvo jest największym ich producentem w Europie i jednym z największych w świecie.
W Polsce, we Wrocławiu Volvo posiada główny europejski ośrodek produkcji kołowych maszyn budowlanych.
Michał Haykowski (PAP)