Trwa ładowanie...

Volvo C30: Skandynawskie szaleństwo

Volvo C30: Skandynawskie szaleństwoŹródło: Jakub Wielicki
d1a6dce
d1a6dce

Dwa i pól litra pojemności, pięć cylindrów w rzędzie, do tego turbina i nadwozie długie na niespełna cztery metry. Okazuje się, że w chłodnych skandynawskich umysłach jest miejsce na odrobinę szaleństwa! Oto 230-konne małe <a href="https://moto.wp.pl/volvo-6062003143169153c">Volvo</a>.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Marka, która jest kojarzona ze statecznymi, nudnymi i superbezpiecznymi autami zdecydowała się na dość nietuzinkowe posunięcie. Po niedawnym liftingu większości modeli, w gamie pojawił się piekielnie mocny i szybki model C30 R-Design z silnikiem T5.

Jak odróżnić szwedzkiego mocarza od innych maluchów Volvo? Nie powinno być to zbyt trudne. Po naszych ulicach nie jeździ ich zbyt wiele. I tak bardzo oryginalny kształt nadwozia został nieco poprawiony przez szwedzkich stylistów. Aby nie było banalnie auto otrzymało nakładki na nadkola, progi oraz obniżony przedni zderzak. Inny niż w serii jest również tylny zderzak, z którego sterczą dwie potężne końcówki wydechu. Do kompletu dodano jeszcze niewielki spoiler dachowy i 18-calowe felgi.

Pomysłów na usportowienie szwedzkiego malucha wystarczyło jeszcze jedynie na dwukolorowe obicie standardowych, choć bardzo wygodnych foteli i metalową nakładkę na konsolę centralną. Na pedały trafiły również metalowe nakładki. Niestety, obszycie skórą potężnej kierownicy i drążka zmiany biegów, nie zamieni wnętrza C30 na bardziej sportowe.

<a href="http://moto.wp.pl/c30-t5-r-design-6062071724110977g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NAJMOCNIEJSZEGO C30</a>

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Na szczęście wszystko to przestaje mieć znaczenie, kiedy przekręcimy kluczyk w stacyjce. Pierwsze miłe zaskoczenie - wszystkie komendy zarówno komputera pokładowego, jak i obsługa systemu audio jest po polsku. Drugie zaskoczenie, jeszcze bardziej pozytywne, to jakość dźwięku, która płynie z głośników. Mimo braku logo którejś ze znanych marek zajmujących się car audio, Szwedzi spisali się na medal.

d1a6dce

Jednak najprzyjemniejsze w kontaktach organoleptycznych z Volvo C30 T5 jest uruchomienie silnika. Z pozoru auto nie brzmi. Po odpaleniu motoru w kabinie dalej jest cicho, choć na progu słyszalności dochodzi do wnętrza basowy pomruk. Czas ruszyć. Jedynka, obroty rosną stanowczo do 6 tys., dwójka i w połowie zakresu trzeba zwalniać - ograniczenia prędkości nie pozwalają poczuć co potrafi to auto naprawdę. Jak się okazuje, mierzące nieco ponad 4,2 m C30 potrafi naprawdę wiele. Jego pięciocylindrowy rzędowy silnik z turbiną o mocy 230 KM rozpędza do 240 km/h. Do tego dochodzi 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego do 1,5 tys obr./min aż do 5 tys. To wystarcza by pierwszą setkę auto osiągnęło już po 6,7 sek.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Warto również wspomnieć o apetycie tego auta na paliwo. Producent podaje, że w idealnych warunkach, na przejechanie 100 km wystarczy 8,7 l benzyny bezołowiowej. W praktyce jednak ciężko utrzymać auto na niskich obrotach i po pokonaniu ponad 500 km po za miastem okazuje się, średni wynik, wraz z jazdą 200 km po autostradzie, wynosi niewiele ponad 10 l. Podczas jazdy w mieście wynik ten niewiele się zmienia. Po kilku dniach jazdy w gdańskich korkach wzrósł zaledwie o jeden litr.

Pozytywne wrażenie precyzyjnego układu kierowniczego psuje potężna niczym koło sterowe jachtu oceanicznego kierownica. Na szczęście jej gruby wieniec trzyma się pewnie i wygodnie. Auto, mimo braku zmian nastawów zawieszenia oraz przełożeń układu kierowniczego, prowadzi się pewnie i stabilnie. We wnętrzu, na czterech osobnych fotelach, nie brakuje miejsca, nawet dla rosłych pasażerów. Okazuje się, ze również z tyłu wygodnie się rozsiądą osoby ponad 180 cm wzrostu.

<a href="http://moto.wp.pl/c30-t5-r-design-6062071724110977g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NAJMOCNIEJSZEGO C30</a>

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

O sportowym charakterze auta zdaję się przypominać również bagażnik. Jego pojemność 233 l nie zachwyca. Do tego dochodzi również dostęp do jego wnętrza. Nie dość, że próg załadunku jest wysoko, to jest on ograniczony przez kształt tylnej klapy. Gdyby tego było mało szwedzcy projektanci wymyślili pokrywę przestrzeni ładunkowej, która dodatkowo utrudnia załadunek. Na szczęście można złożyć dzieloną na pół tylną kanapę, która nieco zwiększy przestrzeń we wnętrzu bagażnika.

d1a6dce

Wygląd nadwozia auta z pewnością nie pozostawi nikogo obojętnym. Stylistyka samochodu budzi jedynie skrajne reakcje - obrzydzenie lub zachwyt. Co ciekawe, auto w znacznej mierze podoba się kobietom. Dla nich są również mniej męskie wersje auta - z mniejszymi, spokojniejszymi i bardziej oszczędnymi silnikami. Auta te przy okazji są również sporo tańsze od wersji R-design. Szwedzi, podobnie jak wielu innych producentów postanowi mieć w swojej ofercie ostry samochód kompaktowy o sportowym charakterze. Powstaje tylko pytanie, czy dodanie kilku ozdobników, etykietek i potężnego silnika wystarczy? Na pewno nie by nazwać go autem sportowym, ale z pewnością wystarczy by dostarczył wiele emocji i radości.

WP: Jakub Wielicki

TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NAJMOCNIEJSZEGO C30

"Volvo C30 T5 R-design" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "benzynowy, R5 turbo"
Pojemność silnika cm3 "2 521"
Moc KM / przy obr./min "230 / 5 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "310 / 1 500 - 5 000 obr/min"
Skrzynia biegów "6-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "240"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "6,7"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "12,6 / 6,4 / 8,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "13,5 / 9,0 / 11,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "233"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 266/1 782/1 447"
Cena wersji podstawowej w zł "72 200"
Cena testowanego modelu w zł "117 300"
Plusy null
Minusy null
d1a6dce
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1a6dce
Więcej tematów