Volkswageny Golfy GTI na tor!
*Volkswagen już wiele lat temu wyczuł, że promocja przez sporty motorowe może się opłacać. Wyścigowa rywalizacja nie jest niczym nowym dla Niemców, podobnie jak rajdowa. W Rajdzie Dakar producent z Wolfsburga bez kompleksów walczy ze starymi wyjadaczami. *
Jednak, żeby przedsięwzięcie się opłacało, polski oddział VW właśnie obwieścił informację o podpisaniu umowy sponsorskiej z Castrolem. Kontrakt będzie obowiązywać przez trzy sezony startów na torach w Polsce, Czechach, Austrii, na Węgrzech i Słowacji. Do rywalizacji o najwyższe laury przystąpią 24 Golfy GTI o chwilowej mocy nawet 310 koni mechanicznych. Dwulitrowe silniki benzynowe TSI generują w standardowym ustawieniu 260 KM. Po wciśnięciu guzika, zawodnik uruchomi system Push to Pass dający jednostce napędowej dodatkowy zastrzyk 50 koni. Efekt potrwa przez kilkanaście sekund, ale doda rywalizacji jeszcze więcej emocji. Podczas każdego wyścigu, będzie go można użyć od kilku do kilkunastu razy.
Poza wysilonym motorem, samochody przebudowano w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał. Obniżone i utwardzone zawieszenie wespół z pozbawieniem środka niemal wszystkich „wnętrzności”, poskutkowało znaczną redukcją masy i poprawą właściwości jezdnych. Nad projektem czuwały działy Volkswagena odpowiedzialne za wyczynowe maszyny: Volkswagen R GmbH i Volkswagen Motorsport.
Nowość na polskich torach stanowi sposób serwisowania i zabezpieczania Golfów. Kierowca na zawodach stawi się jedynie w kombinezonie i z kaskiem pod pachą. W bestsellerze z Wolfsburga zmieni jedynie ustawienie fotela i skoryguje ciśnienie w oponach w zależności od aktualnych warunków. Bardziej zaawansowane modyfikacje zostały zakazane. Od strony serwisowej autami zaopiekuje się organizator. Zagwarantuje przed każdym wyścigiem optymalną kondycję każdego z samochodów i dostarczy je na tor.
Lista zawodników zostanie zamknięta 15 grudnia bieżącego roku. Organizatorzy wciąż czekają na ostatnie zgłoszenia. Całą grupę ma stanowić 24 kierowców, którzy na kilka tygodni przed pierwszą eliminacją wezmą udział w cyklu szkoleń obejmującym technikę jazdy oraz korzystanie z urządzeń telemetrii. Żeby odnieść jeszcze większy marketingowy sukces powyższego przedsięwzięcia, na torach pojawiać się będą osoby ze
świata showbiznesu, polityki i sportu. Twarze znane z pierwszych stron gazet z doświadczeniem w motorsporcie zobaczymy na wszystkich poniższych imprezach:
- Runda, Polska – Tor Poznań, 12-14.04.2013
- Runda, Słowacja – Slovakia Ring, 26-28.04.2013
- Runda, Republika Czeska – Autodrom Brno, 17-19.05.2013
- Runda, Polska – Tor Poznań, 14-16.06.2013
- Runda, Austria – Red Bull Ring, 23-25.08.2013
- Runda, Węgry – Hungaroring, 20-22.09.2013
- Runda, Polska – Tor Poznań, 04-06.10.2013
Ciekawą sprawą jest również forma wynagradzania zawodników. Zawodnik, który do końca sezonu zdobędzie najwięcej punktów w poszczególnych eliminacjach, otrzyma do własnego użytku Golfa siódmej generacji i trzydzieści tysięcy euro. Pieniędzy nie dostanie jednak do ręki. Zostaną one przeznaczone na rozwój kariery. Organizatorzy zawodów uważają, że mogą w takiej formule oszlifować prawdziwy talent. Za drugie i trzecie miejsce przypada odpowiednio 20 i 10 tysięcy. Ponadto, podczas każdego z wyścigów najlepsza ósemka dostanie do podziału 8 tysięcy. To może niezbyt wysoka suma, ale na pokrycie kosztów zakwaterowania i dojazdu powinno wystarczyć.
24 śmiałków przystąpi do rywalizacji w Volkswagen Castrol Cup już w połowie kwietnia przyszłego roku. Patrząc na przebieg wcześniej współpracy niemieckiego giganta motoryzacyjnego z producentem olei silnikowych, można spodziewać się wielkich rzeczy. Motor Touarega smarowany olejem sponsora trzykrotnie stanął na najwyższym stopniu podium Rajdu Dakar. Od przyszłego roku powyższy tandem zacznie starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Zapowiada się emocjonujący rok.
Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl