Volkswagen z włoską duszą
Goście odbywających się właśnie targów handlowych w Hanowerze, w Niemczech mieli okazję zobaczyć najnowszy pomysł Volkswagena na transport w zatłoczonych aglomeracjach.
Niemiecka firma wybrała nieco inną drogę niż pozostałe koncerny. Nie skupiła się bowiem na przygotowaniu projektu jedno lub dwuosobowego pojazdu miejskiego. Volkswagen przygotował nietypową taksówkę. Auto ma również nietypową dla niemieckiego auta nazwę - Milano Taxi. Ten trzymiejscowy samochód nie tylko nazwą nawiązuje do włoskiego miasta. Pojazd został również pomalowany, tak jak taksówki w tym włoskim mieście.
Najważniejsza dla niemieckich konstruktorów była funkcjonalność. Milano został wyposażony jedynie w dwoje drzwi - dla kierowcy i pasażera. Zgodnie z pomysłem, klient taksówki będzie wsiadał do jej wnętrza przez bardzo szerokie przesuwane drzwi. Podczas otwierania ich obrys wychodzi nawet za przedni słupek pojazdu.
Wewnątrz zaprojektowano dość miejsca dla dwóch pasażerów. Między kolanami przeciętnego europejczyka, a oparciem fotela kierowcy jest 12 cm wolnej przestrzeni. Nie brakuje jej również nad głowami siedzących na tylnej kanapie. Między siedziskiem kanapy a szklanym dachem jest prawie metr wolnej przestrzeni. Zamiast miejsca obok kierowcy, przewidziano dodatkową przestrzeń dla bagażu. A to wszystko w pojeździe mierzącym zaledwie 3,6 m długości 1,6 m wysokości oraz 1,66 m szerokości. Kabinę taksówki wyposażono również w dwa ośmiocalowe ekrany dotykowe. Ten dla kierowcy zawiera między innymi taksometr, komputer pokładowy, mapę oraz sterowanie otwieraniem i zamykaniem drzwi pasażera. Drugi z monitorów znalazł się przed tylną kanapą. Może on służyć zarówno jako terminal płatniczy czy sterowanie klimatyzacji tylnej części kabiny. Ekran wyświetla również wszelkie przydatne informacje o wystawach w
muzeach czy chociażby imprezach odbywających się w mieście.
Zgodnie z obowiązującymi trendami, samochód koncepcyjny został wyposażony w napęd elektryczny. Maksymalna moc silnika została określona na 85 kW, czyli około 114 KM. Energia do zasilania silników pochodzi z litowo-jonowych akumulatorów. W trybie szybkiego ładowania, w godzinę osiągają 80 proc. naładowania. Natomiast zasięg na pełnych akumulatorach wynosi 300 km. Auto może rozpędzić się nawet do 120 km/h.
Volkswagen rozpocznie sprzedaż swoich elektrycznych pojazdów już w 2013 r. Jest bardzo prawdopodobne, że Milano Taxi będzie jednym z przedstawicieli nowej gamy aut.
WP: , Jakub Wielicki