Volkswagen Taigun: SUV do miasta
Koncepcyjny mały SUV jest główną gwiazdą stoiska Volkswagena podczas Sao Paulo International Motor Show w Brazylii. Samochód nazwany Taigun jest zapowiedzią tego, jak będzie wyglądał miejski crossover niemieckiego producenta.
Po niedawnym potwierdzeniu przez Volkswagena informacji o tym, że ma zamiar wprowadzić do sprzedaży crossovera, który będzie mniejszy od kompaktowego Tiguana, możemy zobaczyć jak ten nowy model będzie wyglądał. Oczywiście Volkswagen zastrzega, że Taigun to model koncepcyjny, jednak można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że wersja produkcyjna nie będzie się znacząco różnić.
Z jednej strony można zauważyć nawiązania do małego modelu up!, a z drugiej Taigun posiada cechy samochodu segmentu B – jest ciekawszy i nieco odważniej zaprojektowany od Tiguana. Oczywiście wszystko w granicach konserwatywnej stylistyki Volkswagena. Taigun będzie starał wpisać się w panującą modę na SUV-y. Będzie to tańszy model, który dzięki niewielkim wymiarom sprawdzi się w mieście, a zarazem swoim wyglądem będzie przypominał SUV-a.
To właśnie wymiary Taiguna pokazują jakim będzie samochodem. Mały crossover ma 3859 mm długości, 1728 mm szerokości i 1570 mm wysokości. Oznacza to, że jest dużo mniejszy od Tiguana (4432 mm długości), ale też od miejskiego Polo (3970 mm długości). Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi (2470 mm) Taigun ma być przestronny. Na przykładzie modelu up!, Volkswagen już udowodnił, że przemyślany projekt może zapewnić odpowiednio dużo miejsca we wnętrzu. Bagażnik natomiast jest wielkości typowej dla auta miejskiego, gdyż pomieści tylko 280 l (po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa rośnie do 987 l).
Pod maską Taiguna znalazła się nowa wersja 1-litrowego silnika znanego z modelu up! Trzycylindrowa jednostka otrzymała turbodoładowanie i dostarcza teraz 110 KM oraz 175 Nm już przy 1500 obr./min. Dzięki temu, że Taigun waży tylko 985 kg, taka niewielka jednostka pozwala na niezłe osiągi. Miejski SUV pierwszą setkę osiąga po 9,2 s i rozpędza się do 186 km/h. Volkswagen zapewnia też, że takie rozwiązanie jest wyjątkowo oszczędne i Taigun potrzebuje średnio tylko 4,5 l benzyny na 100 km.
Koncepcyjny Taigun został stworzony, aby sprawdzić, czy spodoba się potencjalnym klientom. W przypadku pozytywnego odbioru możemy się spodziewać, że wersja produkcyjna trafi do salonów w przeciągu 2-3 lat.
sj