Volkswagen odświeża Craftera
W drugiej połowie czerwca do salonów samochodowych trafi nowy Volkswagen Crafter. Jak zapewnia producent, samochód będzie nawet o 33 proc. oszczędniejszy od poprzednika. Najbardziej ekonomiczna wersja wyposażona jest w silnik bi-turbo i ma spalać tylko 7,2 l na 100 km.
Na nowo zaprojektowane przednie elementy z poziomymi liniami osłony chłodnicy, zmodyfikowana deska rozdzielcza i wykorzystanie nowych materiałów we wnętrzu to najbardziej widoczne zmiany w nowym Crafterze. To, co najważniejsze, kryje się jednak pod maską. Samochód będą napędzać czterocylindrowe silniki z systemem wtrysku Common Rail, które zastąpią dotychczasowe jednostki pięciocylindrowe. Jak obiecuje producent, nowa gama silników ma zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3,4 l przy zwiększonej sile napędowej.
Pod maską nowego Craftera pracować będą silniki 2,0 TDI o mocy 80, 100 lub 120 kW, z systemem wtrysku Common Rail, który został specjalnie zaprojektowany do zastosowania w nowych Crafterach. Na przykład podstawowy silnik TDI o mocy 80 kW/109 KM w porównaniu z tym samym silnikiem w poprzednim modelu Craftera dysponuje maksymalnym momentem obrotowym w większym zakresie: od 1500 obr./min. do 2250 obr./min. Zużycie paliwa w Crafterach z tym silnikiem ma wynosić tylko 7,9 l na 100 km.
Podobne zużycia paliwa oferuje Crafter z jednostką TDI o mocy 100 kW (136 KM) dysponującą maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 340 Nm przy 1.600 obr./min. Najmocniejszym i jednocześnie najbardziej ekonomicznym silnikiem Craftera jest TDI o mocy 120 kW (163 KM). Jednostka przenosi moment obrotowy 400 Nm na tylne koła. Wyposażony w ten silnik Crafter ma spalać tylko 7,2 l oleju napędowego na 100 km.
Dzięki lżejszym silnikom masa własna wszystkich modeli Craftera została zmniejszona. Tym samym ładowność zwiększyła się o 10 procent. Jak zapewnia producent, karoseria nowego Craftera będzie bardziej odporna na korozję dzięki zastosowaniu ocynkowania.
Nowy Crafter występuje w wielu wariantach: w wersji furgon z trzema różnymi rozstawami osi, z czterema różnymi długościami przedziału ładunkowego i dwoma wariantami wysokości dachu, w wersji kombi do przewozu osób, w wersji skrzyniowej z pojedynczą lub podwójną kabiną kierowcy i w wersji podwozie, stanowiącą bazę dla zabudów.
tb/