Trwa ładowanie...
04-03-2009 12:58

Volkswagen Golf Variant kontra Ford Focus Kombi

Volkswagen Golf Variant kontra Ford Focus Kombi
d3r1nrs
d3r1nrs

Focus i Golf to godni siebie rywale, ale na pojedynek wersji kombi, trzeba było czekać dość długo. Sprawdzamy, czy było warto.

Każdy poważny producent samochodów, ma w tym segmencie swoje auto. Kompakty, to nadal najczęściej kupowane samochody w Europie. Niejednokrotnie zdarza się, że oferta firmy liczy nawet pięć różnych wersji nadwoziowych. Tymczasem Volkswagen Golf, który przez lata był klasą dla siebie, na kombi w nowej wersji, kazał nam czekać ponad trzy lata.

Focus od lat jest jednym z głównych rywali Golfa. Nie ma wątpliwości, że Ford jest samochodem dojrzałym i w pełni zaspakaja wymagania klientów. Świetnie jeździ, ma w ofercie nowoczesne silniki i całą listę dodatkowego wyposażenia. Na dodatek, ceny Fordów są konkurencyjne.

Volkswagen długo liczył na to, że wiecznie zmieniająca się moda wyprze z rynku klasyczne nadwozia i pozwoli zaistnieć takim modelom jak Golf Plus. W pewnym momencie wstrzymano prace nad projektem Varianta i czekano na rozwój sytuacji. Wygląda na to, że w Wolsburgu postawiono wszystko na jedną kartę i nieco się przeliczono. Ford nie popełnił tego błędu i obok C-Maxa od razu proponował klientom Focusa kombi.

d3r1nrs

Cechy szczególne

Najmocniejszą stroną Focusa nadal wydaje się być jego zawieszenie. Wielowahaczowa konstrukcja, nieznacznie różniąca się od tej z pierwszej generacji Forda działa znakomicie. Auta świetnie trzymają się drogi. Zasługą dobrej trakcji jest także duży rozstaw osi (264 cm). Dzięki takim wymiarom udało się również wygospodarować sporą ilość miejsca we wnętrzu. Cztery dorosłe osoby, bez większych problemów zniosą w Focusie najdalszą podróż. Ergonomia wnętrza, to kolejny, duży plus Forda. Czytelne zegary, przełączniki i pokrętła zaprojektowano i wykonano na bardzo wysokim poziomie. Bagażnik mieści 482 l, jego kształt jest regularny, co bardzo ułatwia pakowanie.

Golf Variant może się pochwalić równie przestronnym wnętrzem. Jedyną wadą jest wysoki tunel środkowy przebiegający przez cały przedział pasażerski. Pojemność bagażnika to ponad 500 l. Jeszcze kilka lat temu, taka przestrzeń była rezerwowana dla aut kombi o klasę wyższych.

Deska rozdzielcza Volkswagena niczym nie różni się od tej z hatchbacka. Tutaj króluje Niemiecki porządek i dokładność wykonania. Bardzo dobre materiały i ergonomia, podobnie jak w Fordzie, reprezentują najwyższy Europejski poziom.

d3r1nrs

Silnik

W naszym teście sprawdziliśmy jak spisują się najsłabsze w ofercie diesle. W przypadku Forda jest to niewielki 1.6 TDCi, o mocy zaledwie 90 KM, wyposażony w niewielką turbinę Nie jest to silnik zbyt żwawy, ale przy codziennej miejskiej jeździe, ubytki mocy rekompensuje nam niskim zużyciem paliwa. Wymagającym lepszej dynamiki śmiało można polecić opcję 109-konną. Testowany przez nas Volkswagen posiadał pod maską najbardziej popularny silnik 1.9 TDI/105 KM. Choć jest głośny przy rozruchu, odopłaca się dobrą dynamiką i niewielkim zużyciem paliwa.

Wrażenia z jazdy

Gdyby nie słaby silnik, jazda Focusem mogła by sprawić wiele przyjemności. Pokonywanie zakrętów to istna przyjemność, nawet na śliskiej nawierzchni auto pewnie trzyma się drogi i podąża tam gdzie życzy sobie kierowca. Hamulce są skuteczne, a delikatnie działający ABS zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Na pochwałę zasługuje także zakres regulacji kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach i dobrze wyprofilowany fotel.

d3r1nrs

W Volkswagenie fotel zamocowano nieco niżej niż u konkurenta. W standardzie otrzymujemy za to regulację jego wysokości. Kierownica ma odpowiednią średnicę i bardzo wygodnie trzyma się ją w dłoniach. Zawieszenie jest bardziej sprężyste niż w Focusie, przez co po naszych drogach podróżuje się dużo wygodniej. Mankamentem Golfa są... kierunkowskazy zamontowane w lusterkach bocznych. Nocą ich bardzo ostre światło może razić.

Podsumowanie

Focus to solidne auto o dobrych właściwościach jezdnych. Z najsłabszym dieslem nie pozwala kierowcy w pełni rozwinąć skrzydeł, ale świetnie się sprawdza jako ekonomiczny środek transportu dla całej rodziny. Golf Variant także nie zachwyca niczym szczególnym, ale znany i sprawdzony silnik, oraz niezłe zawieszenie spodobają się nie tylko konserwatystom.

Wybrane dane techniczne

| Model pojazdu | Ford Focus kombi 1.6 TDCi | Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/16 | 4/8 |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1560 | 1896 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 90-4000 | 105-4000 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 250-1750 | 250-1900 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 187 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 12,2 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 447,3/184/144,7 | 455,6/178,1/150,4 |
| Rozstaw osi (mm) | 264 | 257,8 |
| Pojemność bagażnika (l) | 482/1525 | 505/1495 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 55 |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (l /100 km) | 5,9/4,0 | 6,6/4,5 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena podstawowa (zł) | 64 000 | Ok. 79 400 (21 000 euro na rynku Niemieckim)* |

d3r1nrs

*Model pojawi się polskich salonach pod koniec roku

Model pojazdu Ford Focus kombi Ambiente Volkswagen Golf Trendline
Poduszki bezpieczeństwa 2 6
Układ ABS S S
Wspomaganie ukł. kierowniczego S S
Klimatyzacja 4500 zł O
Elektryczne sterowanie szyb w drzwiach (przód) S S/O
Centralny zamek S S
Radioodtwarzacz CD 1900 zł O

S – wyposażenie standardowe

Model pojazdu Ford Focus kombi Volkswagen Golf Variant
Przestronność wnętrza Remis
Poziom hałasu – odczuwalny +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Wyposażenie +
Cena +

Autor: Bartłomiej Bałdyga

d3r1nrs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3r1nrs
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj