Volkswagen Golf II - październik 1998
Blaski i cienie samochodów używanych - VW GOLF II , Auto Moto Market, nr 9 (135) październik 1998, str. 13,14; Szczepan Kryda
Zaprezentowany przed laty nowy model Volkswagena o nazwie Golf, od samego początku miał duże szanse powodzenia. Doskonałą renomę jaką miały rozmaite wersje VW 1200 (Garbusa), utwierdziły przyszłych i dawnych klientów Volkswagena, że jego produkty mają światową klasę.
Dziś, po wielu latach można śmiało powiedzieć, że ich kredyt zaufania w dużej mierze w praktyce potwierdził się. Warto przypomnieć, że Golf I powstawał w szczególnych warunkach. Towarzyszyły mu bowiem dwa założenia. Przede wszystkim jego nadwozie miało być "ponadczasowe", a to po prostu oznaczało, że nie powinno znudzić się odbiorcom przez wiele lat. Z tych też względów jego projektanci unikali wszelkich ekstrawagancji, tworząc karoserię kompaktową i praktyczną. Drugi warunek wynikał ze względów ekonomicznych. Otóż, Volkswagen dysponował na świecie niezwykle rozbudowaną siecią serwisową, przystosowaną do obsługi VW 1200. Chodziło więc o to, aby można ją było nadal wykorzystywać. Dlatego Golf I miał taki sam rozstaw osi, jak popularny Garbus (2400 mm). Golf I był produkowany w latach 1974 -1983.
Pierwsze egzemplarze Golfa II opuściły taśmy fabryczne jesienią 1983 r., w grudniu 1992 r. zaprzestano jego produkcji, a na taśmach fabrycznych zawitał Golf III. Przypomnijmy, że 10-milionowy egzemplarz Golfa został wyprodukowany już w 1988 r. Minęło dalszych sześć lat i fabryki Volkswagena odnotowały swój kolejny rekord: w statystycznych annałach odnotowano 15-milionowego Golfa opuszczającego fabryczne bramy (oczywiście, należał on już do trzeciej generacji tych samochodów). Fakty te przytaczamy jako dowód wielkiego powodzenia tych samochodów na światowym rynku.
HISTORIA MODELU
Wrzesień 1983 - Rynkowa prezentacja modelu w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej.
Luty 1984 - Pojawienie się na rynku Golfa II GTI.
Marzec 1983 - Wersja ze stopniowanym tyłem nadwozia o nazwie Jetta.
Sierpień 1984 - Wyposażenie Golfa i Jetty w nieregulowane katalizatory spalin.
Wrzesień 1985 - Modernizacja modelu; zastosowanie hydraulicznej regulacji luzów zaworowych; poprawa zabezpieczenia antykorozyjnego.
Sierpień 1987 - Zmiany wyglądu zewnętrznego drzwi i przedniej osłony wlotu powietrza.
Wrzesień 1989 - Zmienione zderzaki, inne ukształtowanie foteli.
Grudzień 1992 - Zaprzestanie produkcji Golfa II.
GŁÓWNE CECHY UŻYTKOWE
+ZALETY
Przestronne wnętrze
Doskonała jakość wykonania
Dobra widoczność z miejsca kierowcy
Funkcjonalna obsługa
Trwałe nadwozie
Duży bagażnik o zmiennej pojemności
Dobre właściwości jezdne
Ekonomiczne silniki, dopracowane, o wysokiej kulturze pracy
Solidne zabezpieczenie antykorozyjne
Kompaktowa karoseria
Niezły komfort resorowania
- WADY
Brak pełnowartościowego koła zapasowego (w wyposażeniu tylko "dojazdówka")
Skromne wyposażenie podstawowe
Stosunkowo wysoka cena zakupu
Ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
Wrażliwość na zmiany obciążenia przy pełnym bagażniku (Jetta)
Nierównomierna trwałość poszczególnych elementów konstrukcyjnych
OPINIE FACHOWCÓW
Nieco innymi sprawami zajmują się fachowcy dokonujący w Niemczech przeglądów okresowych, decydujących o dopuszczeniu pojazdu do ruchu. Ich interesują głównie wady samochodów używanych, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego lub mają wpływ na ich właściwości jezdne.
Z wieloletnich statystyk wyłania się obraz Golfa II, jako samochodu bardzo trwałego pod względem podatności na korozję, ale przecież nie pozbawionego innych wad. Egzemplarze w wieku 8 lat były tylko nieznacznie skorodowane, ale już dziesięcioletnie miały sporo korozyjnych usterek. Te różnice biorą się zapewne stąd, że Volkswagen szybko reagował na sygnały płynące z punktów serwisowych i sukcesywnie ulepszał zabezpieczenia antykorozyjne w kolejnych partiach Golfów. Chociażby z tego względu poszukując używanego Golfa, warto wybierać auta jak najmłodsze.
W 1992 roku ogłoszono w Niemczech wyniki testu długodystansowego Golfa II. Po przebyciu przez testowane auto 200.000 km, sporządzono listę usterek, napraw i wymienionych części. Po tym niemałym przecież przebiegu, w trakcie dokładnych badań okazało się, że Golf był dobrze zabezpieczony przed korozją. Zauważono jej ślady tylko w niektórych miejscach na dolnych i bocznych krawędziach drzwi, w miejscu zamocowania przewodu uziemiającego itp. Ponadto w testowanym samochodzie trzeba było wymienić amortyzatory, przewody hamulcowe, półosie napędowe, wskaźnik temperatury i nagrzewnicę.
Pouczający obraz używanego Golfa II wynika z analizy najczęstszych napraw gwarancyjnych w warsztatach niemieckich. Spośród 100 samochodów objętych tą analizą:
Uszkodzenia silnika stanowiły 20,4 proc. napraw gwarancyjnych. W tym aż 45 proc. stanowiły uszkodzenia uszczelki podgłowicowej, 12 proc. uszkodzeń wynikało z wad samej głowicy.
Uszkodzenia układu paliwowego wynosiły 18,4 proc. Jedna piąta tych uszkodzeń wynikała z defektów ustawienia przepustnicy, które wydaje się słabym punktem tej generacji Golfów. W prawie podobnym procencie (ok. 19 proc.) notowano uszkodzenia gaźnika i pompy paliwa.
Układy elektryczne - tu notowano 18,1 proc., uszkodzeń. Dotyczyły one głównie alternatora (40,5 proc.). W jednej trzeciej przypadków następowała wymiana uszkodzonych rozruszników.
Układ chłodzenia. W tym przypadku uszkodzenia wynosiły 13,2 proc. Najczęściej ulegała defektom pompa wody.
Przekładnia napędowa - 11,7 proc.
Przeniesienie mocy - 9,9 proc.
Układ hamowania - 2,9 proc.
Układ wydechowy - 2,8 proc.
Układ kierowniczy - 1,9 proc.
GŁÓWNE USTERKI NOTOWANE W TRAKCIE EKSPLOATACJI SAMOCHODÓW
Przepalenia uszczelki podgłowicowej
Nierówny bieg silnika (wywołany nieszczelnością kołnierza gaźnika lub defektami przepustnicy)
Zerwanie linki przyspieszania
Wycieki oleju wskutek nieszczelności uszczelniaczy półosi napędowych
Zużycie osłon gumowych półosi napędowych
Niezbyt trwały wymiennik ciepła
Szybko postępujące zużycie paska zębatego
Nieszczelności zbiornika płynu chłodzącego
Nieszczelności pompy wody
Uszkodzenia węży gumowych w układzie hamulcowym
Defekty wyłącznika termicznego
Uszkodzenia prądnicy elektrycznej
Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
Nieszczelne pompy paliwa (elektryczna i mechaniczna)
Słabym punktem Golfów II z punktu widzenia ich długowieczności są uszczelki gumowe drzwi i dachu odsuwanego.
Stosunkowo nietrwałe są gumowe osłony półosi napędowych i przekładni kierowniczej ("maglownica").
Zdarzają się też egzemplarze bardziej podatne na uszkodzenia instalacji elektrycznej.
W niektórych autach stwierdzano zbyt duże luzy łożysk kół.
Zwracano uwagę na zbyt szybkie zużywanie pasków klinowych, nieszczelności zbiornika płynu chłodzącego i pompy wody.
Podobne uszkodzenia w starszych wozach zależą w dużym stopniu od sposobu ich eksploatacji i przestrzegania regularności przeglądów okresowych. Te opinie są podzielane w większości rozmaitych testów i ocen, sporządzanych dla używanych Golfów. Trzeba jednak wspomnieć, że zmieniają się one z biegiem czasu. Oto chwalona przed laty duża pojemność bagażnika, dziś już nie budzi sensacji, bo wiele wozów w tej klasie ma bagażniki większe.
W jednym z testów specjalistycznych wykonanych w Niemczech, fachowcy ze znanej firmy DEKRA zdecydowanie orzekli, że Golf II to auto niezwykle odporne na korozję. W dziewięcioletnim samochodzie oceniono korozję w granicach 0,4 proc.! Jest to wynik zgoła rewelacyjny i odnotowywany jedynie w tak luksusowych samochodach niemieckich jak Mercedes lub Audi 100.
Przy okazji niejako, ujawniono "tajemnicę" Golfów II. Otóż zdaniem tychże specjalistów wiele elementów jego podwozia jest przynajmniej jednostronnie ocynkowanych. Ochronę przed korozja znakomicie uzupełnia doskonała konserwacja przekrojów zamkniętych (belek, progów itp.). Dopiero po 12 latach użytkowania stwierdza się w niektórych egzemplarzach Golfa II bardziej widoczną rdzę na zewnętrznych krawędziach nadwozia.
OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
W Niemczech w trakcie specjalistycznych badań opinii użytkowników, ankietowani wymieniali następujące cechy swych Golfów (oceny ustawiono w kolejności od najlepszych do najgorszych)
dokładność wykończenia
bezpieczeństwo jazdy
niezawodny silnik
funkcjonalność obsługi
stosunkowo niskie zużycie paliwa
Jak stąd wynika, oceny te są zbieżne z przytoczonymi wyżej opiniami fachowców. Do największych wad natomiast zaliczono: ubogie wyposażenie standardowe
wysoka cena zakupu
mały bagażnik
W opiniach ankietowych Golf II cieszy się uznaniem użytkowników. W Niemczech aż 74 proc., ankietowanych wyrażało zadowolenie z posiadanego Golfa II. Ponownie zakupiłoby taki samochód 72 proc. badanych. Ciekawe, że tylko 6 proc. ankietowanych skarżyło się na korozję zauważaną w swym aucie. Ze skrzynią biegów miewało kłopoty 12 proc. 15 proc. miało zastrzeżenia do pracy silnika i jego trwałości. Dziwne, że aż 18 proc. narzekało na jakość wykończenia pojazdu. Poza tym prawie jedna czwarta ankietowanych narzekała na trudności w uruchamianiu silnika. Taka sama grupa ankietowanych miała zastrzeżenia do trwałości układu hamulcowego.
WNIOSKI OGÓLNE
Amatorzy używanych Golfów II poszukujący ich na giełdach i z ogłoszeń, powinni zwracać uwagę na dodatkowe wyposażenie tych pojazdów. Jak wspomnieliśmy, seryjne Golfy są raczej ubogo wyposażone. Z tej też racji przy zakupie nowych aut trzeba było sporo dopłacać do wyposażenia dodatkowego. Oczywiście, również i w samochodach używanych fakt ten ma istotne znaczenie przy ustalaniu ceny. Używane Golfy II mają dobrą renomę i to również uwidacznia się w ich cenie. Warto jednak zawsze dokonać odpowiedniej kalkulacji co się bardziej opłaca, kupno wozu starszego i tańszego czy nieco droższego, ale młodszego. Jak wynika z naszego opisu, również Golfy II mogą okazać się zawodne i drogie w eksploatacji, jeżeli mają ukryte usterki albo są niefachowo naprawione po rozmaitych stłuczkach i zderzeniach. Przy ich zakupie na giełdzie lub korzystając z anonsów ogłoszeniowych lepiej więc zasięgnąć opinii fachowców.