Trwa ładowanie...
10-07-2010 11:38

Używane: Honda Civic V - ponadczasowa legenda

Używane: Honda Civic V - ponadczasowa legendaŹródło: zdjęcie producenta
d28szw9
d28szw9

Honda Civic V generacji to najpopularniejszy model japońskiej marki na naszych drogach. Duże zainteresowanie na rynku wtórnym i szerokie grono wiernych użytkowników zawdzięcza solidności wykonania, niezawodności oraz stylistyce, która pomimo upływu 14 lat od zjechania z taśmy produkcyjnej ostatniego Civica V wciąż jest atrakcyjna. Wystarczy porównać wygląd Hondy z innymi autami, produkowanymi w tym czasie by zauważyć jak bardzo "do przodu" byli japońscy styliści.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Oficjalnie model produkowany był w latach 1991-1995, nieoficjalnie produkcja trwała rok dłużej. Civic był wytwarzany w trzech wersjach nadwozia, jako 4-drzwiowy sedan, 3-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowe coupe. Civic V generacji znacząco różnił się od swojego poprzednika. Zyskał bardziej muskularne i opływowe kształty, lifting objął też wnętrze pojazdu w którym wyraźnie było widać odejście od "kanciastości". Rozszerzono gamę silników, wprowadzając bardzo udane pod względem osiągów oraz spalania wersje VTEC: SOHC-VTEC i VTEC-E, osiągające moc odpowiednio 130 i 89 KM. Warto wspomnieć, że VTEC-E w 1994 roku wygrał konkurs ADAC Eco Tour de Europe.

Najczęściej spotykanymi na naszych drogach jednostkami są silniki 1.3 16V oraz 1.5i 16V. Pierwszy z nich charakteryzuje się mocą 75 KM oraz momentem obrotowym 102 Nm. Według opinii użytkowników, spalanie wynosi - w zależności od trybu jazdy - od 6,5 do 10 l/100 km. Silniki te cechuje dobra dynamika: przyspieszenie od 0-100 km/h w ok. 12-13 sekund oraz niezawodność.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Bardzo udaną konstrukcją są również motory o pojemności 1.5 l o mocy 90 KM i momencie obrotowym 119 Nm. Te modele setkę osiągają w niecałe 10 sekund. Prędkości maksymalne wynoszą odpowiednio 170 i 177 km/h. Rzadziej spotykanymi silnikami są 1.6 VTEC, oferujący przyspieszenie od 0-100 km/h w 8,7 sekundy oraz średnie spalanie 5,9 l/100 km na trasie oraz 9 l/100 km w mieście oraz najmocniejszy 1.6 VTi. Dysponuje mocą 160 KM oraz momentem obrotowym 150 Nm, rozwijanym przy 7000 obr./ min. Honda Civic w tej wersji osiąga 100 km/h w 7,5 sekundy. Oba silniki zapewniają prędkość maksymalną nieco powyżej 180 km/h.

d28szw9

Optymalną wersją silnikową jest 1.5i. Oferuje niewiele większe spalanie, niż wersja 1.3, a daje w zamian dużo lepsze osiągi. Zaletą jest również dostępność Civiców z tym motorem. Jest ich na rynku sporo i są one tańsze od bardziej ekonomicznych VTEC-ów. Cechą wspólną dla obydwu konstrukcji jest duża wytrzymałość, która pozwala na „wykręcenie” przebiegu rzędu kilkuset tysięcy kilometrów. Dobrze znoszą eksploatację z instalacją gazową, wszelkie usterki związane ze zmianą paliwa na LPG wynikają najczęściej z niedoskonałości montażu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Zaletą modelu jest również zawieszenie. Pomimo dość skomplikowanej budowy: dwa wahacze poprzeczne i stabilizator z przodu, dwa wahacze poprzeczne plus jeden podłużny i drążek reakcyjny z tyłu - układ rzadko wymaga wymiany elementów, nawet po długotrwałej eksploatacji na dziurawych drogach. Należy jednak pamiętać o małym prześwicie, dlatego lepiej być ostrożnym podczas wjazdu na krawężnik i darować sobie przejażdżki po bezdrożach. Civic charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością, uzyskaną głównie za sprawą nisko położonego środka ciężkości (szerokość 1695 mm, wysokość 1390 mm, długość 4315 mm).

Auto niestety nie jest pozbawione wad. Do grzechów głównych zalicza się podatność karoserii na korozję, przede wszystkim w tylnych nadkolach. Ogniska rdzy pojawiają się również na masce, klapie bagażnika oraz progach, lecz są to przypadki o wiele rzadsze. Wadą modelu jest również częsta konieczność wymiany uszczelki pod głowicą. Spotykane są też problemy z pracą skrzyni biegów. Zdarza się, że bieg który chcemy wrzucić nie „zaskoczy” za pierwszym razem.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Czasami występują drobne awarie związane z ogrzewaniem (psujący się termostat w pozycji otwartej), aparatem zapłonowym oraz pompą wodną. Usterki pozostałych podzespołów zdarzają się rzadko i są zazwyczaj spowodowane nieprawidłową eksploatacją auta, a nie wadami fabrycznymi.

d28szw9

Problemem jest dostępność oraz cena oryginalnych części zamiennych. O wiele lepiej rzecz się ma z zamiennikami. Koszta ich zakupu są znacznie niższe. Nietrudno też znaleźć potrzebną część w dobrym stanie i za bardzo małe pieniądze na autozłomie.

Honda Civic V jest autem w miarę wygodnym. Kierowca i pasażer mogą liczyć na wygodne fotele i sporo przestrzeni, a duża przednia szyba gwarantuje dobrą widoczność. Nieco gorzej jest na tylnej kanapie. Pomimo że auto jest rejestrowane na 5 osób - w sposób komfortowy podróżować może jedynie 4 dorosłych pasażerów. Problemem jest brak mechanizmu automatycznego przesuwania do przodu poduszki fotela podczas składania oparcia, co bardzo utrudnia wysiadanie z auta osobom siedzącym na tylnej kanapie.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Minusem jest też mała pojemność bagażnika (jedynie 190 litrów), jednak po złożeniu tylnych siedzeń można przewieźć całkiem spory ładunek. Niestety, dużo do życzenia pozostawia wyciszenie wnętrza samochodu. Przy prędkościach powyżej 130 km/h bębenki pasażerów Civica są wystawiane na ciężką próbę.

d28szw9

Wyposażenie fabryczne oraz jakość materiałów wykończeniowych nie powalają na kolana. Najczęściej brak jakichkolwiek dodatków w postaci elektrycznych szyb czy klimatyzacji. Plastiki z których zostały wykonane deska rozdzielcza oraz pozostałe elementy wyposażenia są typowe dla aut tej klasy.

Honda Civic V generacji to auto, które dla wielu użytkowników osiągnęło status kultowego. W niemal wszystkich większych miastach Polski istnieją prężnie działające kluby, zrzeszające miłośników tego modelu. Pozdrowienia na drodze, wzajemna pomoc i wyrażanie sympatii pomiędzy kierowcami Civiców to na naszych drogach częste zjawisko. W sieci istnieje też ogromna społeczność użytkowników tego modelu. Możecie liczyć na ich pomoc. Koszt zakupu Civica jest względnie niewielki. Oto kilka przykładowych cen Hondy V generacji w 3-drzwiowej wersji hatchback:

rocznik 1992, silnik 1.5i 16V, przebieg 200 000 km, cena 2 000 zł

d28szw9

rocznik 1991, silnik 1.3 16V, przebieg 200 300 km, cena 2 000 zł

rocznik 1993, 1.5i 16V, przebieg 220 000 km, cena 2 200 zł

Wymienione przykłady najtańszych Civiców dotyczą aut sprawnych technicznie, lecz wymagających w najbliższej przyszłości dodatkowych, znacznych nakładów finansowych (naprawy blacharskie, wymiana zużytych części).

A oto jak kształtują się średnie ceny tego modelu na naszym rynku:

rocznik 1993, silnik 1.3 16V, przebieg 170 000 km, cena 3 600 zł

d28szw9

rocznik 1994, silnik 1.3 16V, przebieg 200 000 km, cena 3 700 zł

rocznik 1994, silnik 1.5i 16V, przebieg 190 000km, cena 3 900 zł

Te auta są w dobrym stanie technicznym, potrzebują jednak niewielkich remontów, głównie blacharskich.

Najdroższe modele Hondy Civic V generacji kosztują:

rocznik 1993, silnik 1.3 16V +LPG, przebieg 190 000 km, cena 6 000 zł

rocznik 1993, silnik 1.5i 16V + LPG, przebieg 210 000 km, cena 6 500 zł

d28szw9

rocznik 1994, silnik 1.6 VTEC, przebieg 200 000, cena 7 500 zł

Są to najczęściej samochody bardzo zadbane, z bogatym wyposażeniem (aluminiowe felgi, elektryczne szyby, klimatyzacja) oraz w świetnym stanie technicznym.

Honda Civic V generacji to bardzo udany model. Solidność konstrukcji, łatwość tuningu, szeroki dostęp do tanich akcesoriów oraz atrakcyjna cena sprawiają, że Civic jeszcze przez długi czas będzie atrakcyjnym samochodem.

Leszek Lorbiecki

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj