Trwa ładowanie...
11-06-2014 08:49

Używana chłodnica? To ryzykowny pomysł

Używana chłodnica? To ryzykowny pomysłŹródło: WP.PL/Sławomir Kowalewski
d1u6y09
d1u6y09

Nie jest tajemnicą, że auta kończące swój drogowy żywot często są demontowane i sprzedawane na części. Nabywców znajdują między innymi chłodnice. Zdaniem niejednego mechanika zakup używanej chłodnicy to jednak zły wybór i stracone pieniądze.

Chłodnice, obok elementów karoserii, układu zawieszenia, oświetlenia i silników należą do jednej z bardziej chodliwych grup części oferowanych na szrotach. Klienta kosztują niby niewiele, bo w granicach 180 złotych. W porównaniu z ceną nowej nieoryginalnej chłodnicy, o ASO nie wspominając, różnica jest spora. Ale tylko pozornie. Jeśli bowiem nowa chłodnica renomowanej firmy, z dwuletnią gwarancją kosztuje około 500-600 złotych, zakup używanej za 180 zł jest nierozsądny.

Część ze szrotu może kierowcy długo nie posłużyć. Dlaczego? Żywot używanej chłodnicy jest krótki, a sprzedawca najczęściej nie udzieli na nią jakiejkolwiek gwarancji. Stojące na wolnym powietrzu chłodnice, zarówno miedziane, jak i aluminiowe, szybko ulegają nieodwracalnemu zniszczeniu. Chłodnica pozbawiona płynu, czekająca na klienta pod chmurką, ulega procesowi korozji. Niewidoczna z zewnątrz, atakuje kanały rdzenia od środka. Gumowe uszczelki na połączeniu zbiorników z rdzeniem parcieją, pękają i tracą swoje właściwości. Przy pierwszym teście ciśnieniowym taka „używka” może okazać się zwyczajnym sitem.

Nieuczciwi sprzedawcy dobrze o tym wiedzą i dlatego nie decydują się na wykonywanie testów ciśnienia. Ale mają za to inne pomysły. Znane są przypadki, że sprzedawane chłodnice sprawdzano przed klientem, dmuchając powietrzem wydychanym z płuc i z drugiej strony zatykając kolektor palcem. Żadne płuca nie wytworzą 2 atmosfer, ani nie stworzą nawet zbliżonych warunków termicznych panujących w układzie chłodzenia.

Jeżeli w samochodzie musimy wymienić chłodnicę, warto zastanowić się nad nową. Na naszym rynku oferta markowych chłodnic jest szeroka i bez problemu można dostać chłodnicę do nawet najbardziej nietypowego auta. Jeden z producentów ma swojej ofercie ponad 8 tysięcy kompletnych chłodnic do większości marek i modeli aut osobowych, dostawczych i ciężarowych. Ceny nowych chłodnic nie są już tak wysokie jak kilka lat temu. Szczególnie chłodnic do popularnych aut. Technologia, w jakiej są wykonane powoduje, że niektóre zamienniki mogą przewyższać jakością i wydajnością te stosowane w pierwszym montażu. Decydując się na nową chłodnicę mamy też pewność, że mocowania, gwinty i przyłącza wykonano zgodnie z oryginałem, nie będą więc źródłem kłopotu podczas montażu.

Źródło: Akademia Bezpiecznego Samochodu

tb, moto.wp.pl

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj