Używaj klimatyzacji jesienią i zimą

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Latem nie ma nic lepszego niż jazda w klimatyzowanym samochodzie. Schłodzenie kabiny pasażerskiej podnosi nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Włączenie klimatyzacji oznacza jednak podniesienie spalania, toteż jesienią, gdy upały już miną, wielu kierowców wyłącza „klimę” aż do wiosny. To błąd, który może się zemścić w bardzo kosztowny sposób.

Klimatyzacja jeszcze piętnaście lat temu była wyznacznikiem luksusu. Dziś staje się ona wyposażeniem standardowym nawet w samochodach kompaktowych. Jej powszechność nie oznacza jednak, że kierowcy nauczyli się jej odpowiednio używać. Wielu zmotoryzowanych, licząc na oszczędności, w ogóle nie korzysta z „klimy” od jesieni aż do wiosny. Ile można w ten sposób zaoszczędzić? To zależy od typu urządzenia. Manualna zwiększa spalanie o około 0,4 l/100 km podczas jazdy w mieście i 0,2 l/100 km przy pokonywaniu szybszych odcinków pozamiejskich. W przypadku klimatyzacji półautomatycznej te wartości wynoszą odpowiednio 0,35 i 0,3 l/100 km, a użytkownicy układu automatycznego muszą pogodzić się ze spalaniem wyższym o ok. 0,25 l/100 km niezależnie od warunków jazdy. Średnio daje to różnicę na poziomie dwóch złotych na sto kilometrów. W sezonie jesienno-zimowym kierowca, który przejeżdża rocznie 15 tys. km i 60 proc. tego przebiegu przypada na
sezon letni, zaoszczędzi więc nieco ponad sto złotych. Co traci?

Wyłączenie klimatyzacji wraz z końcem lata nie jest dobrym pomysłem. Dlaczego? Po pierwsze w ten sposób tracimy ważnego pomocnika podczas jazdy jesienią i zimą. Jednym z głównych problemów, z jakimi w tych porach roku borykają się kierowcy, jest wilgoć, dająca o sobie znać w postaci zaparowanych szyb. W takiej sytuacji używanie ściereczki lub papierowych ręczników jest tylko doraźnym i mało skutecznym rozwiązaniem. Lepiej włączyć klimatyzację i ustawić pokrętło temperatury na komfortowy poziom. Działająca „klima” nie tylko ochładza powietrze, ale też je osusza. Mocny strumień skierowany na szybę szybko upora się z problemem skraplającej się wilgoci.

Obraz
© (fot. moto.wp.pl)

Źle pojęta oszczędność w przypadku klimatyzacji może też doprowadzić do poważnej awarii układu. Elementem przede wszystkim narażonym na uszkodzenie jest sprężarka. Choć może się wydawać inaczej, jest to skomplikowany element, a jako taki nie może być bezawaryjny. Nieużywanie klimatyzacji przez dłuższy czas, na przykład przez całą zimę, może spowodować powstanie korozji na elementach ciernych sprzęgła sprężarki. Trzeba również pamiętać o tym, że czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji jest jednocześnie nośnikiem oleju dla sprężarki. Jeśli przez długi czas nie używamy klimatyzacji, olej i czynnik rozwarstwiają się, a wówczas, tuż po uruchomieniu klimatyzacji, nie ma co liczyć na prawidłowe smarowanie elementów tego urządzenia. W sprężarce tłokowej szybko mogą powstać rysy; jednocześnie pojawiają się opiłki, które niszczą układ. Naprawa - jeśli będzie wymagała wymiary sprężarki - to
wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Jak więc powinno się używać klimatyzacji jesienią i zimą? Nawet jeśli nie mamy problemu z parowaniem na szybach, by zapobiec awarii, należy uruchamiać klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu na co najmniej kwadrans. Z pewnością nie zwiększy to zauważalnie spalania, a może zaoszczędzić nam dużych kłopotów.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy