Trwa ładowanie...
12-12-2011 14:35

Uważaj na nieprofesjonalną naprawę opon

Uważaj na nieprofesjonalną naprawę oponŹródło: PAP/Maciej Kuroń
d2oe62q
d2oe62q

Opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi; jest odpowiedzialna za przyspieszenie i hamowanie, trakcję, poziom hałasu i spalanie. Jej stan jest ważniejszy, niż nam się wydaje.

(fot. United Pictures)
Źródło: (fot. United Pictures)

Stykająca się asfaltem powierzchnia jednej opony jest pod względem wielkości porównywalna z dłonią dorosłego człowieka. To, w jakim są stanie jest więc nie do przecenienia. Wszelkie zaniedbania zarówno eksploatacyjne jak i serwisowe obniżają poziom bezpieczeństwa jazdy i mogą doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Przeciętny kierowca stan swoich opon ocenia jedynie po głębokości bieżnika. Wielu z nich decyduje się na wymianę opon dopiero wówczas, gdy jego głębokość osiąga minimalny poziom 1,6mm. Eksperci z branży oponiarskiej jednogłośnie oceniają, że parametry techniczne opon zdecydowanie obniżają się przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm. To tylko jeden z bardzo wielu aspektów oceny stanu opon i dlatego powinniśmy kwestie ich serwisowania oddać w ręce profesjonalistów dysponujących nowoczesnymi narzędziami i co ważne odpowiednią wiedzą.

Opona samochodowa wbrew pozorom jest bardzo skomplikowanym i zaawansowanym technologicznie produktem. Każde jej uszkodzenie mechaniczne pociąga za sobą nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i przez to we właściwościach jezdnych. Naprawa opon o wysokich indeksach prędkości po przebiciu np. gwoździem powinna być traktowana wyłącznie jako doraźne rozwiązanie. Istnieje bowiem duże ryzyko pęknięcia kordu opony, deformacji bieżnika w najmniej oczekiwanym momencie np. podczas dużego załadunku pojazdu w drodze na rodzinne wakacje.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Uszkodzenia boku opony, tzw. guzy , to nic innego jak mechaniczne przecięcie kordu, do którego dochodzi przy najechaniu na wystającą przeszkodę lub przy wjechaniu w drogową dziurę. Takie uszkodzenia eliminują oponę z dalszej eksploatacji. Uszkodzenia mogą także pojawić się na wewnętrznej stronie opony, przez co zauważenie ich przez użytkownika pojazdu nie jest możliwe. Dlatego bardzo istotna jest regularna kontrola ogumienia oraz wyważanie kół nie rzadziej niż co 10 tyś. kilometrów.

d2oe62q

Błędy, jeśli chodzi o określanie stanu ogumienia, nie są tylko domeną laików. Większość z błędów popełnianych przez mechaników w Polsce wynika z niedostatecznej wiedzy oraz braku odpowiednich narzędzi serwisowych niezbędnych do obsługi nowoczesnych samochodów.

(fot. United Pictures)
Źródło: (fot. United Pictures)

Jednym z poważniejszych błędów w sztuce jest dopuszczanie do eksploatacji uszkodzonej opony w wyniku jazdy po utracie ciśnienia, co powoduje rozwarstwienia, odkształcenia i pęknięcia. Częstym efektem braku doświadczenia oraz nieodpowiedniego parku maszynowego jest bardzo groźne uszkodzenie stopki opony. To element odpowiedzialny za prawidłowe osadzenie opony w feldze, zapewnienie optymalnej pracy i szczelności opony. Każde takie uszkodzenie eliminuje oponę z dalszej eksploatacji. Stosowania specjalistycznych, nowoczesnych narzędzi wymaga również obsługa zintegrowanych systemów kół (felga, opona i kontroler ciśnienia) umożliwiających kontynuację jazdy po spadku ciśnienia. Ich obsługa na maszynach do tego nieprzystosowanych najczęściej prowadzi do uszkodzeń poszczególnych elementów całego systemu, co może prowadzić do nagłej utraty ciśnienia w oponie oraz do nie kontrolowanych zachowań
pojazdu. Warto więc wybrać dobrze wyposażony warsztat wulkanizacyjny.

d2oe62q

Mechanicy niejednokrotnie bagatelizują istotę zaworu i sprowadzają go jedynie do roli elementu, przez który pompują koło. Zawór jest głównym elementem odpowiedzialnym za utrzymanie ciśnienia w kole, a w czasie obrotu poddawany jest dużym obciążeniom, które stale go osłabiają. Jego uszkodzenie powoduje utratę ciśnienia, co podczas jazdy może być niebezpieczne. Kolejnym „grzechem” serwisantów jest niedostateczna kontrola kondycji felg oraz używanie niewłaściwych zestawów montażowych.

Wybór opon przez producentów samochodów podyktowany jest parametrami technicznymi konkretnego modelu. Precyzyjnie dobrany rodzaj ogumienia musi ściśle współgrać z pojazdem, aby realizować wszelkie założenia konstruktorów – przeniesienie napędu, przyspieszanie i hamowanie, poziom hałasu i żywotność.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Stosowanie tzw. zamienników, które nie są przewidziane przez producenta pojazdu to prosta droga do pogorszenia własności jezdnych oraz dostarczenie fałszywych informacji do systemów bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji czy też ABS. Systemy te stale monitorują zachowanie koła - jego prędkość i w niektórych przypadkach ciśnienie. Informacje przekazywane są do komputera, który uruchamia określone procedury.

Dlatego ingerencja w ściśle zdefiniowany rozmiar i rodzaj ogumienia jest dużą ingerencją w zachowanie stabilności podczas sytuacji awaryjnych takich jak np. gwałtowne hamowanie z ominięciem przeszkody.

_ Zdjęcia mają charakter wyłącznie ilustracyjny. Zamieszczone teksty nie dotyczą osób umieszczonych na zdjęciach. _

Źródło: Motoricus

tb/

d2oe62q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2oe62q
Więcej tematów