Utrudnienia przez budowę metra, "będzie gorzej"
Bez wypadków w centrum Warszawy i z mniejszymi niż się spodziewano utrudnieniami w ruchu mija pierwszy roboczy dzień utrudnień komunikacyjnych, związanych z budową II linii metra - informuje stołeczna policja. Także ZTM ocenia, że nie ma większych problemów. - Boimy się, że we wtorek będzie gorzej - ocenia Krajnow.
- Poniedziałek był zaskoczeniem dla wszystkich, którzy spodziewali się utrudnień w centrum. Nie było ich i nie ma - powiedział rzecznik prasowy komendanta stołecznego policji Maciej Karczyński.
W rejonie zamkniętych od weekendu ulic Świętokrzyskiej i Prostej nie było jak dotychczas poważniejszych zdarzeń, np. wypadków. Na newralgicznych skrzyżowaniach są policjanci, którzy w razie potrzeby sterują ruchem. Karczyński apeluje do kierowców, by stosowali się do poleceń policji i pamiętali, że buspasy nie są przeznaczone dla samochodów osobowych.
Jak powiedziała Edyta Adamus z zespołu prasowego Komendy Stołecznej Policji najgorsza sytuacja jest w na ul. Jana Pawła II oraz w Al. Solidarności w rejonie Pl. Bankowego. To ostatnie skrzyżowanie co jakiś czas się blokuje. Rano korkowała się też ul. Chałubińskiego. Policjanci spodziewają się, że w godzinach szczytu popołudniowego sytuacje będzie podobna.
- Nie odnotowaliśmy wydarzeń mających wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej - mówi z kolei rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Igor Krajnow. Dodaje, że nie odnotowano też tłoku w autobusach i na przystankach wzdłuż głównego objazdu dla komunikacji miejskiej - ulic Grzybowskiej i Królewskiej.
Za największy problem ZTM uważa sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Grzybowskiej i Jana Pawła II. Tam kierowcy, którzy nie zdążyli przejechać przez skrzyżowanie wzdłuż Jana Pawła II, blokują przejazd pojazdom poruszającym się wzdłuż osi wschód-zachód. - Boimy się, że we wtorek będzie gorzej - ocenia Krajnow.
Od soboty ul. Świętokrzyska i Prosta od ronda Daszyńskiego do ul. Jasnej są zamknięte na dwa i pół roku. Wiele linii autobusowych zmieniło swoje trasy, część z nich zlikwidowano. Uniemożliwiony został wjazd na część ulic. Głównym objazdem dla komunikacji miejskiej na lewym brzegu Wisły jest ul. Grzybowska. Na ciągu ulic Grzybowska - Królewska obowiązuje organizacja ruchu uprzywilejowująca komunikację zbiorową, tzn. uniemożliwiająca pojazdom indywidualnym (w wyjątkiem jednośladów i taxi) przejazd na wprost ulicą Grzybowską przez skrzyżowania z ulicami Przyokopową, Towarową, Wronią, Żelazną i al. Jana Pawła II. Kierowcy samochodów osobowych muszą skręcić na najbliższym skrzyżowaniu.
Jak podaje stołeczny ratusz, jeszcze w wakacje rozpocznie się budowa stacji Nowy Świat i Dworzec Wileński, co spowoduje kolejne utrudnienia. To wiąże się z zamknięciem kolejnego odcinka ul. Świętokrzyskiej (przy skrzyżowaniu z ul. Mazowiecką i pomiędzy ul. Czackiego a ul. Nowy Świat) oraz skrzyżowania ul. Targowej (pomiędzy ul. Białostocką a ul. 11 Listopada) i al. Solidarności wraz z mostem Śląsko-Dąbrowskim (odcinek ul. Szwedzka - pl. Bankowy dostępny będzie tylko dla komunikacji miejskiej).
Centralny odcinek drugiej linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.