Usterkowość według TÜV
Raport usterkowości pojazdów TÜV dotyczy aut zarejestrowanych w Niemczech i w większości poruszających się po drogach tego kraju. Wyniki raportu wywołują komentarze i dyskusje również w Polsce, chociaż w naszym kraju panują nieco odmienne warunki eksploatacji samochodów.
Z całą pewnością Niemcy można zaliczyć do krajów wiodących w dziedzinie motoryzacji. Po drogach o długości około 650 tysięcy km, w których udział autostrad wynosi 11,5 tysiąca km, porusza się 43 mln samochodów osobowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami niemieckimi, podczas rejestracji samochody są badane w stacjach diagnostycznych stowarzyszenia nadzoru technicznego TÜV. Zebrane i opracowane wyniki badań publikuje się co roku jako opiniotwórczy raport. Poszczególne typy samochodów umieszcza się w zestawieniu, gdy w ciągu roku przebadano minimum 500 pojazdów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9311/forester-b.jpeg',500,319) ) |
| --- | Podczas badań ocenia się ogólną odporność nadwozia na korozję, stan przedniego i tylnego zawieszenia, kondycję układu kierowniczego, stan instalacji elektrycznej, poprawność działania hamulców, trwałość układu wydechowego oraz sprawność oświetlenia.
Przebadane samochody klasyfikowane są według grup wiekowych: 1-3 lata, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat i 10-11 lat użytkowania. Miejsce w grupie jest zależne od ilości istotnych usterek określonej w procentach. W przypadku zdobycia identycznej ilości punktów nazwy samochodów wymieniane są w kolejności alfabetycznej.
Raport pokazuje po raz kolejny prymat techniczny Porsche, Mercedesa-Benza i marek japońskich nad pozostałymi. Tę tezę potwierdza od lat klasyfikacja samochodów powyżej 5 roku eksploatacji, w której najmniej usterek ma Porsche 911 za nim klasyfikowane są Mercedesy, potem Toyota, Subaru, Honda i Mazda. W poszczególnych grupach wiekowych ostatnie miejsca zajmują auta starszej konstrukcji takie jak Skoda Felicja, Seat Toledo /sprzed modernizacji/, Renault Twingo i starsze modele Alfy Romeo. Naszpikowane elektroniką i dobrze wyposażone vany Ford Galaxy, Chrysler Voyager, Seat Alhambra zajmują odległe miejsca we wszystkich kategoriach wiekowych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9311/porsche-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Do niespodzianek aktualnego raportu trzeba zaliczyć pierwsze miejsce Subaru Forstera w grupie aut trzyletnich oraz ostatnie miejsce w tej kategorii Renault Laguny z pięciokrotnie wyższą ilością istotnych usterek niż lider Subaru. Z przeglądu całego raportu wynika, że średnia usterkowość w poszczególnych grupach wzrasta, a samochody francuskie z wiekiem stają się bardzo awaryjne i zajmują końcowe miejsca w tabeli. Zaskoczeniem jest również słabnąca pozycja Forda, gdzie krytyce diagnostów podlegają szczególnie modele Fiesta i Escort, za dużą awaryjność poszczególnych zespołów i małą odporność na korozję.
Porównując raporty z kilku lat można sformułować tezę, że od kilku lat miejsca w pierwszej i ostatniej dziesiątce zajmują te same modele pojazdów. Pomiędzy nimi jest szerokie grono średniaków. Do czołówki dołączają samochody współcześnie zaprojektowane i co ciekawe nie tylko japońskie (Audi A 2, Mercedes Klasy A).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9311/sl-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Wyniki badań podawane w tegorocznym raporcie mogą być pomocne przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu używanego. Jednak trzeba wziąć pod uwagę inne warunki eksploatacji pojazdów w Niemczech i w Polsce. Należą do nich mniejsze zasolenie zimą, lepsza jakość i stan nawierzchni dróg oraz korzystniejsze warunki gwarancji na niektóre samochody. Raport nie jest sporządzany z pozycji eksploatatora, który na bieżąco zna historię przeglądów i napraw, opisano tu jedynie stan pojazdu na stanowisku diagnostycznym. Zestawienie nie potwierdza upodobań polskiego nabywcy samochodów używanych, który preferuje Audi A 4, VW Passata i Golfa. Te pojazdy zajmują miejsca dopiero w siódmej dziesiątce aut, które ukończyły 6 lat, nieco lepiej jest z modelem Golf/Bora, który plasuje się w środku tabeli. Znacznie lepsze miejsca niż produkty niemieckie we wszystkich kategoriach wiekowych zajmują Toyoty Corolla i Carina oraz Hondy Civic i Accord, lecz ceny ich zakupu i obsługa serwisowa w Polsce są znacznie droższe od aut
niemieckich.
Oprócz cech konstrukcyjnych na stan techniczny samochodu największy wpływ ma sposób eksploatacji. Na rynku aut używanych w Polsce mamy do czynienia z tak wielką różnorodnością pojazdów o rozmaitej historii, że na uogólnienia wynikające z raportu trzeba patrzeć przez polską optykę.
Samochody od 1 do 3 lat Ilość usterek %
_ Najlepsze _
- Subaru Forester 3,0
- Mazda Demio 3,4
- Toyota Yaris 3,4
- Porsche 911 3,5
- Toyota Corolla 3,5
- Porsche Boxter 3,6
- Mercedes SLK 3,8
- Subaru Legacy 3,8
- Mazda MX 5 3,9
- Mercedes A-Klasse 4,0 _ Średnia usterkowość w tej grupie 6,6% _
_ Najgorsze _
- Peugeot 406 10,6
- Hyundai Accent 10,7
- Chrysler PT Cruiser 10,9
- Chrysler Voyager 11,0
- Ford Galaxy 11,0
- Opel Frontera 11,2
- Seat Alhambra 11,5
- VW Sharan 12,7
- Fiat Marea 13,7
- Renault Laguna 14,8
Samochody od 4 do 5 lat Ilość usterek w %
_ Najlepsze _
- Mercedes-Benz SL 4,1
- Porsche Boxter 4,4
- Mazda MX 5 4,8
- Audi A 2 4,9
- Mazda Demio 5,3
- Mercedes SLK 5,6
- Toyota RAV 4 5,6
- Toyota Yaris 5,7
- Toyota Avensis 5,8
- Porsche 911 6,0
_ Średnia usterkowość w tej grupie 11,2% _
_ Najgorsze _ _ _
- Opel Frontera 16,4
- Peugeot 106 16,4
- Hyundai Lantra 16,5
- Citroen Saxo 17,1
- Renault Kangoo 17,4
- VW Sharan 17,4
- Ford Galaxy 17,5
- Suzuki Wagon R + 17,5
- Kia Sephia 18,2
- Seat Alhambra 18,4
- Alfa 145/146 20,3
- Fiat Palio Weekend 23,7
- Chrysler Voyager 27,3
Samochody od 6 do 7 lat Ilość usterek w %
_ Najlepsze _
- Porsche Boxter 5,8
- Porsche 911 5,8
- Toyota Corolla 7,1
- Mercedes SLK 7,2
- Toyota RAV 4 7,2
- Mazda MX 5 7,3
- Toyota Starlet 7,4
- Toyota Avensis 7,4
- Subaru Legacy 8,6
- Subaru Forster 8,6
_ Średnia usterkowość w tej grupie 17,2 % _
_ Najgorsze _ _ _
- Opel Omega 21,6
- Fiat Marea 23,0
- Alfa 145/146 23,4
- Skoda Felicja 23,7
- Ford Ka 24,1
- Citroen Berlingo 24,6
- Suzuki Wagon R + 24,8
- Renault Clio 25,1
- Chrysler Voyager 29,6
- Fiat Palio Weekend 30,9
- Renault Twingo 34,3
*Samochody od 8 do 9 lat Ilość usterek w % *
_ Najlepsze _
- Porsche 911 6,5
- Mercedes SL 7,7
- Toyota RAV 4 8,4
- Toyota Starlet 8,8
- Toyota Corolla 10,0
- Mazda MX 5 12,0
- Subaru Legacy 12,2
- Nissan Almera 13,8
- Toyota Carina 13,8
- BMW Z 3 14,0
_ Średnia usterkowość w tej grupie 22,7 % Najgorsze _
- Kia Sephia 28,9
- Fiat Cinquecento 29,8
- Renault Espace 30,5
- Renault Clio 30,9
- Renault Megane 30,9
- Chrysler Voyager 31,5
- Seat Toledo 32,2
- Citroen ZX 32,3
- Alfa 145/146 36,2
- Renault Twingo 37,1
Samochody 10-11 lat Ilość usterek w %
_ Najlepsze _
- Porsche 911 8,7
- Mercedes SL 9,4
- Mercedes S-Klasse 14,2
- Mazda MX 5 14,6
- Toyota Corolla 15,1
- Subaru Legacy 15,8
- Toyota Carina 16,1
- Mercedes C-Klasse 16,8
- Toyota Starlet 17,1
- Suzuki Vitara 17,9
_ Średnia usterkowość w tej grupie 27,6% _
_ Najgorsze _
- Kia Sephia 32,7
- Ford Escort 34,4
- Renault Espace 34,8
- Fiat Punto 35,0
- Renault Laguna 35,5
- Renault 19 36,5
- Renault Twingo 37,9
- Renault Clio 37,9
- Citroen ZX 38,1
- Seat Toledo 41,2_ _
Autor: Grzegorz Wojtyrowski