Uroczystość otwarcia Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu - 8 sierpnia
Na 8 sierpnia zaplanowano uroczystość otwarcia ostatnich odcinków Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Zabrzu - od centrum do granicy z Gliwicami. Nie wiadomo jednak jeszcze, czy tego dnia pojadą tamtędy samochody.
Jak poinformował PAP we wtorek Sławomir Gruszka z zabrzańskiego magistratu, tego dnia prowadzone były procedury odbioru trasy, które mają potrwać jeszcze trzy dni. Miasto nie ma więc na razie oficjalnego potwierdzenia, że 8 sierpnia trasę będzie można otworzyć dla ruchu. Mimo to samorząd Zabrza ogłosił już, że tego dnia odbędą się tam imprezy związane z otwarciem DTŚ - Rajd Rowerowy i Piknik Rowerowy.
W większości trzypasmowa, bezkolizyjna trasa docelowo ma prowadzić z Katowic do skrzyżowania z drogą nr 88 w Gliwicach. Obecnie dostępny jest liczący 20,3 km odcinek od węzła z trasą S-86 w Katowicach do centrum Zabrza (pierwsze odcinki w tym mieście - Z1 i Z2 - oddano w czerwcu 2011 r.).
Budowa liczących łącznie ok. 3 km tzw. odcinków Z3 i Z4 z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami trwała od czerwca 2012 r. Cały ten fragment kończy się bezkolizyjnym węzłem i łącznikiem prowadzącym do ronda na styku zabrzańskiej ul. Roosevelta i gliwickiej ul. Sikorskiego.
Zanim ten fragment DTŚ, który m.in. odciąży zatłoczone dziś ul. de Gaulle'a i Roosevelta, zostanie otwarty dla ruchu, 8 sierpnia od godz. 17. w Zabrzu zaplanowano współorganizowane z woj. śląskim imprezy dla mieszkańców - Rajd Rowerowy nowym odcinkiem trasy, a po nim Piknik Rowerowy, który odbędzie się w pobliżu węzła de Gaulle'a, przy hali Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
Odcinki DTŚ od centrum Zabrza do granicy z Gliwicami zbudowało konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Umowa opiewała na 184,1 mln zł.
Równolegle powstają oba planowane odcinki DTŚ w Gliwicach. Budowa liczącego 2,8 km odcinka G1, który obejmuje m.in. węzeł z autostradą A1, postępuje planowo. Wskutek przerwy w płatnościach na rzecz wykonawcy opóźniony jest natomiast odcinek G2 przebiegający przez centrum Gliwic (ponad 5 km).
Wykonawca G2 (konsorcjum Eurovia Polska i Bilfinger Berger Budownictwo) z początkiem czerwca br. rozwiązał umowy z podwykonawcami, a potem sam prowadził już tylko prace konieczne ze względów technologicznych. W ostatnich dniach robotnicy zaczęli wracać na budowę. Było to możliwe dzięki tzw. faktoringowi, czyli zapłacie zaległych faktur przez bank - w zamian za odsetki.
Kontynuacja budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach to jeden z największych projektów samorządu woj. śląskiego. Województwo koordynuje (razem z DTŚ SA) tą gminną inwestycję na podstawie umowy z 1999 r. Miasta przejęły budowę trasy po zmianie prawa, uniemożliwiającej jej kontynuowanie jako inwestycji centralnej.
Pierwotne finansowanie odcinków DTŚ w Zabrzu i Gliwicach oparto na zaciągniętym przez państwo kredycie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (451 mln zł), rezerwie subwencji ogólnej, Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO) oraz budżetach miast - Zabrza i Gliwic.
Zawirowania przy G2 to efekt wyższych niż zakładano kosztów budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach. Według obecnych planów lukę wypełnić ma "przeniesienie" finansowania tego odcinka z RPO do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), co ma zapewnić dodatkowe ponad 460 mln zł. Operacja ta oznacza jednak, że odpowiedzialność za budowę G2 będą musiały przejąć od woj. śląskiego władze Gliwic. Uzgodnienia w tej sprawie przeciągają się.
Umowa faktoringu, która doraźnie ma zabezpieczać środki na kontynuowanie budowy G2, ma obowiązywać do końca listopada br.
DTŚ to najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego.