Trwa ładowanie...
dog3y00
dog3y00

Uroczystość otwarcia Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu - 8 sierpnia

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
dog3y00

Na 8 sierpnia zaplanowano uroczystość otwarcia ostatnich odcinków Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Zabrzu - od centrum do granicy z Gliwicami. Nie wiadomo jednak jeszcze, czy tego dnia pojadą tamtędy samochody.

Jak poinformował PAP we wtorek Sławomir Gruszka z zabrzańskiego magistratu, tego dnia prowadzone były procedury odbioru trasy, które mają potrwać jeszcze trzy dni. Miasto nie ma więc na razie oficjalnego potwierdzenia, że 8 sierpnia trasę będzie można otworzyć dla ruchu. Mimo to samorząd Zabrza ogłosił już, że tego dnia odbędą się tam imprezy związane z otwarciem DTŚ - Rajd Rowerowy i Piknik Rowerowy.

W większości trzypasmowa, bezkolizyjna trasa docelowo ma prowadzić z Katowic do skrzyżowania z drogą nr 88 w Gliwicach. Obecnie dostępny jest liczący 20,3 km odcinek od węzła z trasą S-86 w Katowicach do centrum Zabrza (pierwsze odcinki w tym mieście - Z1 i Z2 - oddano w czerwcu 2011 r.).

dog3y00

Budowa liczących łącznie ok. 3 km tzw. odcinków Z3 i Z4 z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami trwała od czerwca 2012 r. Cały ten fragment kończy się bezkolizyjnym węzłem i łącznikiem prowadzącym do ronda na styku zabrzańskiej ul. Roosevelta i gliwickiej ul. Sikorskiego.

Zanim ten fragment DTŚ, który m.in. odciąży zatłoczone dziś ul. de Gaulle'a i Roosevelta, zostanie otwarty dla ruchu, 8 sierpnia od godz. 17. w Zabrzu zaplanowano współorganizowane z woj. śląskim imprezy dla mieszkańców - Rajd Rowerowy nowym odcinkiem trasy, a po nim Piknik Rowerowy, który odbędzie się w pobliżu węzła de Gaulle'a, przy hali Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Odcinki DTŚ od centrum Zabrza do granicy z Gliwicami zbudowało konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Umowa opiewała na 184,1 mln zł.

Równolegle powstają oba planowane odcinki DTŚ w Gliwicach. Budowa liczącego 2,8 km odcinka G1, który obejmuje m.in. węzeł z autostradą A1, postępuje planowo. Wskutek przerwy w płatnościach na rzecz wykonawcy opóźniony jest natomiast odcinek G2 przebiegający przez centrum Gliwic (ponad 5 km).

dog3y00

Wykonawca G2 (konsorcjum Eurovia Polska i Bilfinger Berger Budownictwo) z początkiem czerwca br. rozwiązał umowy z podwykonawcami, a potem sam prowadził już tylko prace konieczne ze względów technologicznych. W ostatnich dniach robotnicy zaczęli wracać na budowę. Było to możliwe dzięki tzw. faktoringowi, czyli zapłacie zaległych faktur przez bank - w zamian za odsetki.

Kontynuacja budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach to jeden z największych projektów samorządu woj. śląskiego. Województwo koordynuje (razem z DTŚ SA) tą gminną inwestycję na podstawie umowy z 1999 r. Miasta przejęły budowę trasy po zmianie prawa, uniemożliwiającej jej kontynuowanie jako inwestycji centralnej.

Pierwotne finansowanie odcinków DTŚ w Zabrzu i Gliwicach oparto na zaciągniętym przez państwo kredycie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (451 mln zł), rezerwie subwencji ogólnej, Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO) oraz budżetach miast - Zabrza i Gliwic.

Zawirowania przy G2 to efekt wyższych niż zakładano kosztów budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach. Według obecnych planów lukę wypełnić ma "przeniesienie" finansowania tego odcinka z RPO do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), co ma zapewnić dodatkowe ponad 460 mln zł. Operacja ta oznacza jednak, że odpowiedzialność za budowę G2 będą musiały przejąć od woj. śląskiego władze Gliwic. Uzgodnienia w tej sprawie przeciągają się.

dog3y00

Umowa faktoringu, która doraźnie ma zabezpieczać środki na kontynuowanie budowy G2, ma obowiązywać do końca listopada br.

DTŚ to najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego.

dog3y00

Podziel się opinią

Share

dog3y00

dog3y00