UR:BAN: Opel pomaga w mieście
W nowoczesnych samochodach coraz częściej spotykamy się z systemami, które wyręczają kierowcę. O ile niektóre, jak system start/stop, nie działają tak, jakbyśmy sobie tego życzyli, to inne stanowią nieocenioną pomoc. Właśnie drugi z tych przypadków może dotyczyć systemu UR:BAN, nad którym pracuje Opel.
Specyfika ruchu miejskiego sprzyja występowaniu sytuacji, w których kierowca może mieć trudności z odpowiednio szybką reakcją. Zespół Opla pracuje nad systemem wspomagania kierowcy, który pozwoli wykorzystać dodatkową przestrzeń na drodze, zyskaną dzięki odpowiedniemu skręceniu kierownicy, do wykonania dodatkowego manewru omijania - odpowiednio do sytuacji. Zadaniem systemu jest pomoc w uniknięciu kolizji z pojazdami i pieszymi w ruchu miejskim. To jednak nie wszystko.
W mieście nie mniej ważna niż szybka reakcja jest płynność jazdy. Opel chce ją poprawić poprzez inteligentne skrzyżowania. Jak ma to działać? Kierowcy w podjęciu decyzji: przyspieszyć i próbować przejechać na zielonym, czy zwolnić i poczekać do zmiany świateł, mają pomóc informacje przesyłane do pojazdu przez sieć Wi-Fi z infrastruktury zarządzania ruchem ulicznym oraz innych pojazdów.
By jazda w mieście była łatwiejsza, samochód ma dodatkowo przewidywać intencje kierowcy. Opel pracuje nad algorytmem umożliwiającym wykrywanie zamiarów kierowcy za pomocą standardowych czujników pojazdu. Z obszernych danych zgromadzonych podczas testów wynika, że u wszystkich kierowców przed rozpoczęciem poszczególnych manewrów można zaobserwować określone wzorce zachowań wpływających na pozycję pojazdu w kierunkach równoległych do osi wzdłużnej i poprzecznej. Na ich podstawie samochód ma przewidzieć, czy kierowca zdoła poradzić sobie w sytuacji awaryjnej dzięki zmianie kierunku jazdy bądź hamowaniu.
Czekają nas więc samochody naszpikowane elektroniką i czujnikami, które śledzą nie tylko pracę mechanizmów auta, ale też samego kierowcy.
tb, moto.wp.pl