Unimog U 500: gwiazda na śnieg
Mercedes Unimog pracuje w landzie Vorarlberg w Austrii przez okrągły rok. Zimą do jego codziennych obowiązków należy odśnieżanie, a latem porządkowanie dróg i poboczy oraz koszenie trawy. Odpowiedzialne za utrzymanie około ponad 60 proc. dróg w regionie Vorarlberg dwa Unimogi U 500 wyposażonych w system czterech kół skrętnych, a także z U 500, U 100, U 130 oraz 29-letni U 406 stanęły przed szczególnym wyzwaniem. Spadło tam ponad 10 metrów świeżego śniegu.
Śnieg zasypał kluczowe połączenie tego najbardziej wysuniętego na zachód regionu Austrii z Innsbruckiem. Równie dramatyczna sytuacja wystąpiła w okolicach Montafon oraz w znanych ośrodkach narciarskich Lech i Zürs. Do pracy ruszył Unimog U 500 z silnikiem o mocy 210 kW (286 KM), zaopatrzonego w odśnieżarkę Schmidt 105 o szerokości zamiatania 2,6 m.
Przedzieranie się przez zaspy śniegu wymaga od kierowcy nie lada precyzji. W takich sytuacjach ważny okazuje się system czterech kół skrętnych. Dzięki niemu jego promień skrętu zostaje ograniczony nawet o 30 proc.
Czy jednak efektywność austriackich drogowców to wyłącznie zasługa doboru samochodu? Dla nas to bardzo mało prawdopodobna teza.