Trwa ładowanie...
20-07-2011 13:30

Unia będzie śledzić ciężarówki

Unia będzie śledzić ciężarówkiŹródło: PAP/Grzegorz Michałowski
d1n48ni
d1n48ni

Będą zmiany w tachografach. Kierowcy samochodów ciężarowych będą mieli łatwiej, ale też będą na okrągło kontrolowani.

Wraz z początkiem lipca poruszający się po polskich drogach kierowcy ciężarówek korzystają z systemu viaTOLL. Niedługo kolejne zmiany. Komisja Europejska ujawniła propozycje zmian w przepisach dotyczących zasad używania tachografów. Jeśli wejdą one w życie, od 2017 r. do użycia wejdą bardziej zaawansowane tachografy. Ich stały element stanowić ma moduł GPS. Będzie on na bieżąco określał pozycję samochodu, co oznacza, że tachograf samodzielnie będzie zbierał informacje na temat miejsca wyjazdu i celu pojazdu. Obecnie dane te kierowca musi wprowadzać ręcznie.

Ułatwienia dla kierowców trzeba będzie jednak okupić większym stopniem kontroli. Nowe tachografy będą w stanie łączyć się z kontrolerami w czasie jazdy. Ma to przyczynić się do lepszego ukierunkowania kontroli i dzięki temu lepszej wykrywalności kierowców fałszujących dane dotyczące parametrów kursu.

Według propozycji KE łączność z satelitą ma być instalowana obowiązkowo we wszystkich nowych tachografach pojawiających się na rynku cztery lata po przyjęciu proponowanego rozporządzenia, czyli, jeśli propozycja KE nie zostanie zablokowana przez państwa członkowskie lub Parlament Europejski, już w 2017 r. Kierowcy i firmy transportowe nie będą jednak mieli obowiązku wymienienia starych tachografów na nowe.

d1n48ni

To nie koniec proponowanych przez Komisję Europejską zmian. Od 2018 roku karty do tachografów będą mogły być zastąpione zawodowym prawem jazdy. Dokument ten ma dokładnie te same rozmiary, co karta do tachografów używana dotychczas. Wystarczy maleńka modyfikacja i elektroniczny chip w prawie jazdy będzie mógł zarejestrować takie same informacje, które do tej pory rejestruje karta do tachografów. Podobnie jak karta do tachografów, zawodowe prawo jazdy będzie musiało być odnawiane co pięć lat.

KE chciałaby równocześnie objąć większą kontrolą przedsiębiorstwa zajmujące się instalacją i kalibrowaniem tachografów oraz rozszerzyć warunki, pozwalające na wykluczenie z rozporządzenia niektórych pojazdów. Zwolnione z używania tachografów byłyby np. samochody pocztowe, pojazdy do transportu żywych zwierząt oraz samochody rzemieślników, poruszające się na trasach nie dłuższych niż 100 km od siedziby firmy, dla której pracują (obecnie w większości przypadków jest to 50 km).

Propozycje KE mają na celu - zdaniem jednego z unijnych ekspertów - ograniczenie możliwości oszustw popełnianych przez kierowców przy użyciu tachografów oraz wprowadzenie uproszczeń administracyjnych. Według danych KE, na 100 kontrolowanych samochodów w około 10 kierowcy oszukują, głównie w kwestii czasu pracy i odpoczynku. Średnio, co siódmy z nich ucieka się w tym celu do wprowadzania zmian w rejestrach tachografu. Często, zdaniem unijnych ekspertów, oszustw dokonują same przedsiębiorstwa instalujące tachografy.

tb/

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj