Układ ESP - kolejny wkład firmy Bosch w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego
Układ ESP - kolejny wkład firmy Bosch w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, Auto Moto Market, nr 4(131) maj 1998, str. 16
Układ regulacji dynamiki jazdy ESP (Electronic Stability Program) firmy Bosch jest obok systemu zabezpieczającego koła przed zablokowaniem w trakcie hamowania (ABS)
oraz regulacji poślizgu napędu (ASR), kolejnym kamieniem milowym w zakresie systemów aktywnego bezpieczeństwa. Rozwiązanie to zapobiega niestabilnej jeździe samochodu w przypadku nagłego skrętu kierownicy lub zbyt szybkiej jazdy na zakrętach i zmniejsza tym samym ryzyko wypadku.
Układ ESP jest logiczną kontynuacją układów ABS i ASR. Podczas gdy ABS zapobiega zablokowaniu kół w trakcie hamowania, zaś ASR obracaniu się kół w miejscu podczas przyspieszania, układ ESP działa również podczas zwykłej jazdy. Bez konieczności ingerencji kierowcy, w przypadku krytycznej sytuacji na drodze - przede wszystkim przy mokrej lub śliskiej nawierzchni - układ może samoczynnie wyhamować każde z kół i zapobiega, oczywiście w granicach praw fizyki, zboczeniu pojazdu z kursu. Układ może wyhamować pojedyncze koło, oba koła jednej osi lub jednej strony samochodu, a także koła leżące po przekątnej.
Układ ESP jest logiczną kontynuacją układów ABS i ASR. Podczas gdy ABS zapobiega zablokowaniu kół w trakcie hamowania, zaś ASR obracaniu się kół w miejscu podczas przyspieszania, układ ESP działa również podczas zwykłej jazdy. Bez konieczności ingerencji kierowcy, w przypadku krytycznej sytuacji na drodze - przede wszystkim przy mokrej lub śliskiej nawierzchni - układ może samoczynnie wyhamować każde z kół i zapobiega, oczywiście w granicach praw fizyki, zboczeniu pojazdu z kursu. Układ może wyhamować pojedyncze koło, oba koła jednej osi lub jednej strony samochodu, a także koła leżące po przekątnej.
Głównym elementem układu ESP jest czujnik pomiaru prędkości obrotowej, który rejestruje ruch samochodu wokół jego osi pionowej i od razu wychwytuje moment zarzucania pojazdu. W razie większego wychylenia samochodu, niż by to wynikało z obrotu kierownicy, w ciągu zaledwie ułamków sekund wyhamowane są poszczególne koła, przy równoczesnej ingerencji w system sterowania silnikiem.
W praktyce wygląda to następująco: jeśli w trakcie pokonywania zakrętu pojazd w wyniku niedosterowania zboczy z kursu, układ ESP skoryguje ten błąd poprzez wyhamowanie tylnego koła znajdującego się po wewnętrznej stronie krzywej. Równocześnie zostaje zredukowany moment napędowy do wartości odpowiedniej dla danej sytuacji. W przypadku przesterowania układ ESP działa stabilizująco poprzez wyhamowanie poprzedniego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie krzywej. Wszystko to odbywa się w czasie znacznie krótszym od czasu reakcji kierowcy.
Firma Bosch stworzyła układ ESP w ścisłej współpracy z firmą Daimler-Benz i w roku 1995 jako pierwsza wprowadziła go na rynek. Do początku roku 1998 układ ESP montowany był w wysokiej klasy samochodach takich firm jak Daimler-Benz, BMW i Audi. W ubiegłym roku po drogach jeździło blisko 50.000 samochodów wyposażonych w układ ESP.
Decyzja firmy Daimler-Benz o seryjnym wyposażaniu pojazdów klasy A w ów system bezpieczeństwa firmy Bosch, wywołała zwiększony popyt ze strony innych producentów samochodów. Obecnie układ ESP jest coraz częściej stosowany w pojazdach klasy średniej i w autach kompaktowych. Do niedawna układ ESP był montowany wyłącznie w autach z napędem na tylne lub na cztery koła. Obecnie za przykładem klasy A montuje się go również w pojazdach z napędem na przednie koła.
Aby sprostać ogromnemu popytowi, firma Bosch już wkrótce powiększony zespół osób pracujących nad układem ESP zatrudniających około 200 inżynierów, przede wszystkim do prac aplikacyjnych. Według oczekiwań Hermanna Scholla, prezesa zarządu firmy Robert Bosch GmbH, w 1998 roku produkcja powinna wynieść minimum 250.000 sztuk tych urządzeń.