Udoskonalona ergonomia Audi startujących w wyścigach WEC
W sezonie 2014, Audi zmodernizowało koncepcję ergonomii modelu R18 e-tron quattro. Elementy w kokpicie pogrupowano w bardziej logiczny sposób, zweryfikowano ich dotychczasowe funkcje, a pozycję ciała poprawiono. Takie zabiegi wydatnie ułatwiły kierowcom obsługę wyścigowej hybrydy startującej w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (FIA - WEC).
Spektrum zadań do wykonania podczas jazdy poszerza się: kierowcy Audi muszą nie tylko prowadzić swój pojazd bezpiecznie, szybko i stosownie do sytuacji, ale kierować się przede wszystkim efektywnością jazdy. Określone w regulaminie maksymalne zużycie paliwa i energii na okrążenie wymaga najwyższej dyscypliny. W przeciwnym razie grożą wysokie kary. By zapewnić optymalną koncentrację, praca kierowców w kokpicie musi wymagać jak najmniej wysiłku.
- Przed sezonem 2014 głęboko zastanowiliśmy się nad tym, jak możemy jeszcze mocniej wesprzeć naszych kierowców - wyjaśnia dr Martin Mühlmeier, kierownik ds. technicznych w Audi Sport. - Rezultatem naszych przemyśleń jest kokpit, w którym prawie wszystko zmieniliśmy, od pedałów po przyciski na kierownicy i na desce rozdzielczej. Do tego dochodzi zmieniona zgodnie z regulaminem pozycja ciała prowadzącego pojazd.
Innowacje znajdziemy też w dolnej strefie kokpitu. Kierowcy nie uruchamiają teraz sprzęgła stopą, lecz za pomocą manetek przy kierownicy. - To rozwiązanie znane mi z innych klas wyścigowych, a które ułatwia prowadzenie - tak zmianę opisuje kierowca stajni Audi, Lucas di Grassi.
Zmieniono także położenie wielu włączników na desce rozdzielczej i na kierownicy. - Naszym celem było stworzenie takich warunków, w których kierowca ma możliwie najłatwiejszy dostęp do tych funkcji, których często używa, i nie musi przy tym odrywać rąk od kierownicy - objaśnia Chris Reinke, kierownik ds. LMP w Audi Sport. Nowy jest na przykład wielofunkcyjny regulator obrotowy, służący do wyboru funkcji, które wcześniej obsługiwane były przez położone w różnych miejscach przełączniki. Dwa przyciski umożliwiają kierowcy zmianę ustawień wpływających na równowagę samochodu. Dotyczy to np. kontroli trakcji czy rozdziału siły hamowania. Ponieważ balans samochodów zmienia się w miarę zmniejszania się ilości paliwa w baku, kierowca może w ten sposób na bieżąco dostosowywać konfigurację swojego bolidu.
Kolejna korzystna zmiana w ergonomii modelu R18 e-tron quattro wynika z nowego regulaminu wprowadzonego w sezonie 2014. Regulamin wymógł zmianę wymiarów kokpitu i inną pozycję ciała, co jest korzystne dla kierowcy. Wcześniej musiał on praktycznie leżeć wewnątrz bolidu, a teraz może zachować wyprostowaną pozycję tułowia. - W ten sposób zwiększa się kąt widzenia do przodu- cieszy się Lucas di Grassi. - Widok przez boczne okna też jest lepszy. To znacznie ułatwia sportową walkę z konkurentami.