Tyski Fiat z problemami
Popyt na samochody w Europie wykazuje trend negatywny szczególnie w tych krajach, jak np. Włochy, do których eksportowana jest większość produkowanych w zakładzie w Tychach samochodów. Rynek europejski po rekordowej sprzedaży 16 milionów sztuk samochodów w 2007 r, notuje z roku na rok ciągły spadek. Prognozy na 2012r. mówią o kolejnym zmniejszeniu sprzedaży, która zamknie się liczbą pomiędzy 12,5 a 12,8 milionów sztuk. segment A, do którego należą samochody produkowane w Tychach, odczuł ten spadek w największym stopniu. Rynek polski także zanotował ponad 20 proc. załamanie w stosunku do roku 2008, co odbiło się negatywnie na sprzedaży samochodów Fiata.
Pomimo że Fiat 500 nadal jest jednym z najbardziej cenionych aut w swoim segmencie ( jego produkcja osiąga poziom ponad miliona sztuk) oraz pomimo kontynuacji produkcji samochodów Lancia Ypsilon oraz Ford Ka w zakładzie w Tychach, negatywny trend na rynku oraz brak perspektyw poprawy są przyczyną poważnych trudności Fiata Auto Poland. W tym roku produkcja zakładu nie sięgnie nawet 350 tysięcy sztuk - dla porównania w 2009 r. wielkość produkcji przekroczyła 600 tysięcy aut - natomiast na rok 2013, na podstawie aktualnych przewidywań rynkowych, zakłada się produkcję poniżej 300 tysięcy egzemplarzy.
Spółka podkreśliła, że w związku ze znacznym obniżeniem wielkości produkcji, konieczne będzie przeprowadzenie działań reorganizacyjnych w firmie polegających na zmianie systemu pracy w Tychach z trzech na dwie zmiany, a w obszarze handlowym zrewidowanie struktury i dostosowanie jej do aktualnych warunków rynkowych.
Ta bardzo negatywna sytuacja przekłada się na nadwyżkę zatrudnienia w liczbie około 1500 pracowników, co powoduje konieczność uruchomienia przez spółkę, począwszy od dzisiejszego spotkania, procedury zwolnień grupowych przewidzianej przez obowiązujące przepisy prawne.
Spółka Fiat Auto Poland na spotkaniu ze związkami zawodowymi wyraziła wolę niezwłocznego rozpoczęcia negocjacji zmierzających do znalezienia możliwych rozwiązań w kwestii nadwyżki zatrudnienia.