Tyski Fiat będzie pracował w kolejne soboty
Tyska fabryka Fiata będzie pracować w dwie kolejne soboty - 11 i 18 maja. Zakład uruchomi produkcję w wolnym dniu, by sprostać zamówieniom na wytwarzane w Tychach auta. Takiej sytuacji nie było w zakładzie od wielu miesięcy.
W czwartek przedstawiciele spółki poinformowali, że produkcja będzie prowadzona w najbliższą sobotę, 11 maja. Rzecznik spółki Bogusław Cieślar nie wykluczył wówczas, że prace będą odbywać się także w kolejne soboty, jeżeli będzie taka potrzeba. W piątek przedstawiciele fabryki potwierdzili, że "dniem pracy zbiorowej" będzie także kolejna sobota, 18 maja.
W przeszłości praca w sobotę była w tyskiej fabryce częsta; szczególnie w latach wzmożonego popytu na małe samochody (w 2009 r. zakład wyprodukował ich ponad 600 000). Związkowcy protestowali nawet przeciwko rozpoczynaniu pracy w niedzielny wieczór, kiedy rozpoczynała się zmiana. Później, w miarę zmniejszania produkcji do poziomu niespełna 350 000 aut w ubiegłym roku, fabryka rezygnowała z pracy w soboty. Wielu pracowników odczuło to w portfelach, ponieważ praca w wolne dni jest podwójnie płatna.
Zgodnie z piątkową informacją fabryki, obowiązek świadczenia pracy we wskazane soboty dotyczy pracowników zatrudnionych w bezpośredniej produkcji oraz pracujących na rzecz zabezpieczenia produkcji, wskazanych przez kierownictwo spółki. Praca w tym dniu jest wynagradzana zgodnie z zapisami układu zbiorowego pracy.
W pierwszym kwartale tego roku Fiat zwolnił w Tychach 1 450 osób, a fabryka rozpoczęła pracę w systemie dwuzmianowym, zamiast trzech zmian. Krótko potem zakład otrzymał zwiększone zamówienia z zagranicznych rynków. Aby im sprostać, w kwietniu fabryka przyjęła z powrotem 150 zwolnionych wcześniej pracowników - na razie na dwa miesiące. Jeszcze nie wiadomo, czy umowy z nimi będą przedłużone. Jest to uzależnione od tego, czy ożywienie na rynku utrzyma się.
W pierwszym kwartale tego roku tyska fabryka wyprodukowała 76 169 samochodów. Według wcześniejszych informacji, planowana na cały 2013 r. wielkość produkcji to poniżej 300 000 aut, wobec niespełna 350 000 w ubiegłym roku i ponad 600 000 w rekordowym roku 2009. W Tychach wytwarzany jest obecnie Fiat 500, Abarth, Lancia Ypsilon i Ford Ka (na zlecenie koncernu Forda). Zakład zatrudnia ok. 3 500 osób.